2026-07-12, 18:52
Medlem
Hej! Köpte en dieselhybrid förra veckan. Hade ingen laddplats varken i stan och på landet.Jag tankar av gammal vana alltid fullt.Sen löste sig laddplatser snabbt som en avlöning både i stan och på landet så jag kommer nog inte att behöva tanka nåt mer utom för en eventuell långkörning.Så nu har jag strax under
70 liter i tanken och vill ha 10-15.Bara att köra på till jag är nere på en läg nivå eller hur skulle ni tänka?
Man vill ju inte släpa runt på t0-60 kg i onödan.
Citera
2026-07-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Så nu har jag strax under
70 liter i tanken och vill ha 10-15.Bara att köra på till jag är nere på en läg nivå eller hur skulle ni tänka?
Man vill ju inte släpa runt på t0-60 kg i onödan.

Ju mindre bränsle i tanken desto chans/risk för vatten att kondensera i det onyttjade utrymmet.
Om detta är ett problem för diesel? Vet ej.

För att spara 10-60 kg: kasta ut barn/käring istället.
Citera
2026-07-12, 19:37
Medlem
Jag och familjen(vuxna barn) har ett bra liv.Kommer inte på fråga.
Citera
2026-07-12, 20:35
Medlem
hur länge klarar sig diesel innan den börjar bli dålig? det är väl inte bra att åka runt med ett år gammal diesel tänker jag mig?
Citera
2026-07-12, 20:36
Medlem
Precis det som jag funderar på.
Citera
2026-07-12, 20:41
Medlem
Den tar ju alltid elen först,sen dieseln.Man kanske skulle ha en dunk med diesel och köra till stopp och fylla på så vet nan att det är Ok.
Citera
2026-07-13, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Den tar ju alltid elen först,sen dieseln.Man kanske skulle ha en dunk med diesel och köra till stopp och fylla på så vet nan att det är Ok.
Du har väl ändå en tankmätare för dieseln? För övrigt är det här ju ett rätt klockrent exempel på varför man lika gärna kan köpa ren elbil. De få gånger per år man är ute på långresa kan man lika gärna ta en extra paus för laddning istället.
Citera
2026-07-13, 04:00
Medlem
Kan bli alger i Dieselbränsle som står oanvänt länge, speciellt om du får vatten från kondens i bränslet samtidigt.
Häll i en skvätt Dieseltillsats mot alger om du inte ska köra upp bränslet på typ ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in