2026-07-12, 18:42
Medlem
disparitys avatar
Efter många års arbete har jag funderingar på att studera till socionom, ett program jag nyss blev antagen till. Målet är att kunna jobba som kurator, i synnerhet inom vården och jag har några frågor till er som lyckades bli just kuratorer

1. hur svårt var det att hitta ett jobb-jag vet att det är stor konkurrens om kuratorstjänsterna bland socionomer
2. hur mycket präglas yrket av momentet samtalsterapi? Som jag förstår det så sysslar kuratorer även mycket med de "klassiska" socionomuppgifterna som myndighetskontakt, pappersarbete, utredningar, juridik etc (jag vet att man som kurator kan vidareutbilda sig till terapeut efter några år i yrket)
3. kan man bli anställd som kurator direkt efter utbildningen eller måste man ha jobbat som exempelvis socialsekreterare först? Jag har planer på att efter examen vidareutbilda mig till hälso-sjukvårdskurator och vänder mig därför främst till er kuratorer som jobbar på vårdcentraler.

Eftersom jag jobbat som kontorist hela mitt eftergymnasiala liv är jag alltså långt ifrån sugen på tanken att efter examen landa ett jobb som socialsekreterare, så jag befinner mig just nu vid ett vägskäl där jag antingen studerar socionomutbildningen eller väntar ett halvår till i förhoppningen att komma in på exempelvis psykologprogrammet då jag betygsmässigt ligger väldigt nära det som krävs för att komma in där.
Citera
2026-07-12, 20:11
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Det är ingen samtalsterapi överhuvudtaget.
Kurator är ett av de lägsta yrken som återfinns bland socionomer, väldigt lätt att bli, du behöver bara ansöka eftersom ingen vill ha de jobben. Det är extremt monotont, du har en alldeles för stor klient/patientskara och löne/karriärmöjligheterna är obefintliga. Varför vill du bli det? Vad är det som lockar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in