2026-07-12, 15:52
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag startade en tråd om Boomers som fick 16 sidor (populärt ämne). För att de står mig upp i halsen med sin självgodhet, narcissism, historielöshet, nihilism osv osv. Framför allt upplever jag 68generationen som värst. Människor som JAn Guillio och ÅSa Moberg m.fl.
Men jag möter ju dessa som helt okända. Tex i samfälligheter och föreningar.

Men konsensus i den tråden blev att varje generation blev bara värre. Och visst kan man uppleva det så. Så jag nöjde mig med det. Det fanns argument för det.

Men nu retade jag upp mig på en annan boomer som skulle intervjua en intressant person men intervjun handlar enbart om journalisten. Den intervjuade får inte en syl i vädret.
Och jag undrar, "hur kan andra inte se att de är sådana".

Så smått irriterad googlar jag: "varför är boomers så narcissistiska"?

Lite oväntat får jag inte svaret att alla generationer är värre än den innan utan det har kommit en undersökning som visar att boomers är mer hypersensetiva än sina barn:

https://www.independent.co.uk/life-style/narcissism-baby-boomer-millennials-hypersensitivity-research-a9244556.html

Och lite oväntat är de äldre mer hyperkänsliga (en indikation på narcissism) än yngre då hyperkänslighet och narcissism skall minska med ålder. Boomers är alltså mer hyperkänsliga än de yngre efter att ålder sänkt deras narcissism.

A generation of sociopaths: https://www.reddit.com/r/BoomersBeingFools/comments/192t1dz/a_generation_of_sociopaths_how_the_baby_boomers/

JAg rör mig lite i svensk kulturliv och jag begriper inte hur folk inte kan se att framför allt tidiga boomers är fullständigt självcentrerade. Och mer så än deras barn.
2026-07-12, 15:56
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag startade en tråd om Boomers som fick 16 sidor (populärt ämne). För att de står mig upp i halsen med sin självgodhet, narcissism, historielöshet, nihilism osv osv. Framför allt upplever jag 68generationen som värst. Människor som JAn Guillio och ÅSa Moberg m.fl.
Men jag möter ju dessa som helt okända. Tex i samfälligheter och föreningar.

Men konsensus i den tråden blev att varje generation blev bara värre. Och visst kan man uppleva det så. Så jag nöjde mig med det. Det fanns argument för det.

Men nu retade jag upp mig på en annan boomer som skulle intervjua en intressant person men intervjun handlar enbart om journalisten. Den intervjuade får inte en syl i vädret.
Och jag undrar, "hur kan andra inte se att de är sådana".

Så smått irriterad googlar jag: "varför är boomers så narcissistiska"?

Lite oväntat får jag inte svaret att alla generationer är värre än den innan utan det har kommit en undersökning som visar att boomers är mer hypersensetiva än sina barn:

https://www.independent.co.uk/life-style/narcissism-baby-boomer-millennials-hypersensitivity-research-a9244556.html

Och lite oväntat är de äldre mer hyperkänsliga (en indikation på narcissism) än yngre då hyperkänslighet och narcissism skall minska med ålder. Boomers är alltså mer hyperkänsliga än de yngre efter att ålder sänkt deras narcissism.

A generation of sociopaths: https://www.reddit.com/r/BoomersBeingFools/comments/192t1dz/a_generation_of_sociopaths_how_the_baby_boomers/

JAg rör mig lite i svensk kulturliv och jag begriper inte hur folk inte kan se att framför allt tidiga boomers är fullständigt självcentrerade. Och mer så än deras barn.

Jag tycker att generationsdefinitioner går inte riktigt att översätta över olika länder och kulturer, folk som är födda olika årtionden har haft olika förutsättningar och kulturella påverkningar i USA, UK, Sverige, därav är användningen av "baby boomer" som generation helt efterbliven. Den är också felaktig då det är generationen kring slutet 80, början 90 som är störst i
Sverige.
2026-07-12, 16:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Svamlig hypotes. Att du genomgående och upprepat lyckas stava fel på "hypersensitiv" (stavas inte e-e) och "överkänslig" (hyperkänslig är svengelska) gör att jag nu måste springa och kräkas. Årtalen skiljer en del, i Amerika säger man 46-64 men i Sverige och Europa något senare (fast egentligen talar vi hellre om 40, 50 och 60-talister). Hur försöker du egentligen använda "känslig" här. Boomers är inte självupptagna utan har behövt känna in samhället och företagskultur för att anpassa sig, till skillnad från senare som är mer jag jag jag. Så ditt exempel är rätt konstigt, och mer anekdotiskt.
2026-07-12, 16:46
Medlem
mikaelss avatar
Boomers är en korkad och alldeles för vid definition, folk födda 1945-55 skiljer sig rejält från folk födda 1955-65.
Dessutom borde din frågeställning även inbegripa de födda 1965-1980.

Men givet dina tidigare trådstarter är väl detta vad man kan få.
2026-07-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag tycker att generationsdefinitioner går inte riktigt att översätta över olika länder och kulturer, folk som är födda olika årtionden har haft olika förutsättningar och kulturella påverkningar i USA, UK, Sverige, därav är användningen av "baby boomer" som generation helt efterbliven. Den är också felaktig då det är generationen kring slutet 80, början 90 som är störst i
Sverige.

Så istället för att delta i diskussionen vill du ogilltigförklara den. Fånigt, är du en av dessa svaga och känsliga boomers?
2026-07-12, 20:33
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Så istället för att delta i diskussionen vill du ogilltigförklara den. Fånigt, är du en av dessa svaga och känsliga boomers?

Ja diskussionen är ogiltig eftersom den baseras på data från generationer i en annan demografi än vår. Vill man diskutera skillnader kring generationer i Sverige bör man hålla sig till svenska data och jämförelser.
2026-07-12, 22:48
Moderator
pbos avatar
TS behöver inte starta fler trådar om samma generation.

(FB) Hur ser du på boomers dvs människor födda mellan 1945 och 1964

Denna låses.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in