2026-07-13, 10:51
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Riktigt billigt och temporärt, det kunde lika gärna blivit en enorm förgylld bajskorv för tio miljoner kronor.

Föredrar du en elitistisk kultursyn eller? Någon knös på kommunen ska diktera vilken konst som ska införskaffas eller inte? Inte de som betalar notan och måste se konsten?

En bajskorv med ett lager bladguld ovanpå. En perfekt metafor för den moderna konsten.
Citera
2026-07-13, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det känns ju snarare som denna är skapad för att jävlas med Allard än något annat?

Ja, han har ju att göra där i Örebro. Det verkar inte vara någon hejd på stolligheterna.

Det kanske inte är direkt riktat mot Allard, men jag är faktiskt inne på att sådant här uppenbart slöseri med skattepengar är en slags medveten provokation. Det är elitens spottloska mot pöbeln. Vi som gnetar och betalar skatt ska inte komma här och mopsa oss. Vi ska veta vår plats och låta politikerna göra vad fn de vill med våra pengar. Lite som när folket röstade in SD i riksdagen. Då gick Reinfeldt all in på massinvandring från mena - det fanns inte längre några hämningar. Nu ska de jävla SDarna få så de tiger.
Citera
2026-07-13, 15:52
Medlem
brianmolkos avatar
Örebro har ju annars betalat för mycket dumt..
Citera
2026-07-13, 18:07
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron
"Djupt".

Att behöva acceptera att det finns så kallade kulturarbetare som anser att skattemedel ska läggas på sånt här trams är som att tvingas vara publik inför några 'performance art'-dårar som sjunger Imse Vimse Spindel medan de rullar varandra i senap, eller dylikt; det är vansinnigt pinsamt att behöva spela med i charaden att det här på något sätt skulle vara vettigt, nyttigt eller rimligt.

Modern "konst" är så otroligt pinsam. Sekundärskammen sköljer över mig när jag tänker på att majoriteten av upphovsmakarna bakom såna här tramsigheter tar sig själva på absolut fullaste allvar.
För ca 30 år sedan studerade jag ett kort tag. Tvingades se en konstutställning och sedan kommentera. Min åsikt var att 90 % av konstnärerna förtjänade en långsam svältdöd. Inget har förändrats sedan dess.
Citera
2026-07-13, 18:13
Medlem
Konstverket har ju uppenbarligen påverkat en massa människor med känslor. Mycket mer än vad annan "normal" konst har. Jag tycker det uppnått sitt syfte. Annars tycker jag tråden läses som ett Facebook-inlägg från nån boomer där alla kommentarer helt och hållet gått ifrån källkritik och sunt förnuft.
Citera
2026-07-13, 18:29
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
För ca 30 år sedan studerade jag ett kort tag. Tvingades se en konstutställning och sedan kommentera. Min åsikt var att 90 % av konstnärerna förtjänade en långsam svältdöd. Inget har förändrats sedan dess.

Jag tvingades med på en "performance art"-tillställning för ca 15 år sedan. Vi blev till slut tvungna att gå därifrån därför att jag inte kunde sluta skratta. Det blev arga blickar och sura miner. Men skitnödigheten - och kontrasten mellan den gravallvarliga och pretentiösa publiken och vad som faktiskt utspelade sig framför dem - var helt otroligt underhållande. Det gick givetvis inte att hålla sig för skratt.

Upphovskvinnan bakom rishögen, Marja-Leena Sillanpää, verkar hur som helst vara ganska socialt tondöv. Så här gick det med ett tidigare "alster":

Citat:
Ett nytt konstverk utanför HSB:s seniorboende i Finnboda har väckt starka reaktioner eftersom det påminner om en begravningskista. Verket ska nu plockas bort – men konstnären menar att det rör sig om ett missförstånd.

– Med all respekt för de som ser det som en kista – det är en sockel, säger Marja-Leena Sillanpää.

Källa: https://www.svt.se/kultur/marja-leena-sillanpaa-konstnaren-bakom-kritiserade-kistkonsten-farkosten-pa-finnbodaberget
Citera
2026-07-14, 09:50
Medlem
Bret-Harts avatar
Riktigt risigt konstverk måste jag säga
Citera
2026-07-19, 12:36
Medlem
Room531s avatar
fler exempel på "konst" i Örebro
https://x.com/i/status/2078145623069732922
Citera
2026-07-19, 21:52
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intenegermen
Konstverket har ju uppenbarligen påverkat en massa människor med känslor. Mycket mer än vad annan "normal" konst har. Jag tycker det uppnått sitt syfte. Annars tycker jag tråden läses som ett Facebook-inlägg från nån boomer där alla kommentarer helt och hållet gått ifrån källkritik och sunt förnuft.
Om jag slår dig på käften utan anledning så blir du arg. Du har upplevt känslor. Det blir inte konst för det.

Konst kommer av tyskans kunst dvs zu können. Dvs man skall kunna något som väcker känslor. Att slå folk på käften eller kasta avföring på någon är inte konst även om det väcker känslor. Man har tappat ett led.

Michelangelo kunde måla, mozart skapa musik, selma lagerlöf skriva böcker.

Ordet "art" (som du stött på i engelska och franska) är ännu hårdare. Det kommer ifrån grekiskan och betyder att man skall ha något att lära ut.
Citera
2026-07-19, 22:22
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Kanske ska bli 'konstnär' då, hade t om gjort det för 50k. Vilket jävla skämt samt rån av skattebetalarnas medel -är det DETTA som vi vill att en del av hårt arbetande skatt ska gå till? Lägg till alla dessa fredliga menafolk som pricken över i:et.

Skandal i vanlig ordning nör efterblivna fårskallar får leka med andras stålar, hopoas nån jövel slår eld på skiten, förlåt konstverket.

Sinnes...
Citera
2026-07-25, 11:13
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vad tror du Marcus Allard tycker om verket Mellan kosmisk superabundans och mikrad makaronilåda som är placerat i Henry Allards Park?
Härligt när konsten når ut till en bred publik, som fullkomligt älskar den.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in