2026-07-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Återigen har man träffat ett gränsfall. Jag hatar gränsfall för det betyder att besluten är svåra.

För att landa i någon form av sanning, gällande om det är värt att gå vidare med någon, har jag provat experimentera med extrema scenarior i huvudet. Jag vet inte om det är så ni jobbar också?

Jag tänker att om jag skulle kunna investera allt jag har i ett hus- och renoveringsprojekt med denna personen (eftersom barn är uteslutet så fick det bli detta). Svaret blev nej.

Samtidigt leker jag med tanken att detta är det bästa jag kan få så blir svaret ja.

Ska man vara kräsen med gränsfall, gör jag det rätta? Anledningen till att jag säger nej är för att jag undermetvetet tror att jag kan få något bättre...

Vidrigt att kalla en annan människa för gränsfall. Och du verkar aldrig få någon du är nöjd med. Hur är du själv, förresten -- verkar inte som om du är någon kalaspartner precis.
Citera
2026-07-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Fattar, trist å höra.

Det låter jättesvårt att säga på vilken nivå man ska lägga sig på. Vad anser du är de viktigaste sakerna hos en partner? Och vad har du för krav idag?

Vilken nivå man ska lägga sig på? Har ingenting med en själv att göra alltså, bara ställa krav, peka och välja? Vilka krav brukar tjejer ställa på dig och vilken nivå ligger du själv på? Anar att du är tämligen ung med den tankegången....
Citera
2026-07-13, 19:34
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Vilken nivå man ska lägga sig på? Har ingenting med en själv att göra alltså, bara ställa krav, peka och välja? Vilka krav brukar tjejer ställa på dig och vilken nivå ligger du själv på? Anar att du är tämligen ung med den tankegången....

Jag ställde frågorna till TS i en pågående diskussion.

På det stora har dejtingen blivit en marknad där du i appar lägger upp bilder, skriver en biografi och svarar på frågor som du själv valt för att sälja in dig själv, på samma sätt som du säljer in dig själv har du också valet att välja. I nästa steg där du träffar personen så dejtar du ofta 2-3 andra personer och detsamma gäller den andre. Blir det det minsta stelt så åker du ut, finns ju bättre alternativ. Gäller båda sidorna.

Med detta vill jag visa på att det inte är speciellt konstigt om man har hamnat i ”är hon tillräckligt bra eller finns det någon annan som är bättre”.

Vad tycker du?

Har inte dejtat så mycket med hjälp av app, hade turen att träffa min fru relativt tidigt i livet, dock har jag många vänner och kollegor som fastnat i appdejtingen.
Citera
2026-07-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Jag ställde frågorna till TS i en pågående diskussion.

På det stora har dejtingen blivit en marknad där du i appar lägger upp bilder, skriver en biografi och svarar på frågor som du själv valt för att sälja in dig själv, på samma sätt som du säljer in dig själv har du också valet att välja. I nästa steg där du träffar personen så dejtar du ofta 2-3 andra personer och detsamma gäller den andre. Blir det det minsta stelt så åker du ut, finns ju bättre alternativ. Gäller båda sidorna.

Med detta vill jag visa på att det inte är speciellt konstigt om man har hamnat i ”är hon tillräckligt bra eller finns det någon annan som är bättre”.

Vad tycker du?

Har inte dejtat så mycket med hjälp av app, hade turen att träffa min fru relativt tidigt i livet, dock har jag många vänner och kollegor som fastnat i appdejtingen.

Ligger nog mycket i vad du skriver. Tack för info. Jag har aldrig tänkt på att sortera in folk i fack och sålla. Har aldrig behövt det.
Citera
2026-07-14, 08:54
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ligger nog mycket i vad du skriver. Tack för info. Jag har aldrig tänkt på att sortera in folk i fack och sålla. Har aldrig behövt det.

Nä det är galet hur mycket det förändrats och hur människor blir som varor. Skönt att du har sluppit galenskaperna precis som jag.
Citera
2026-07-14, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Är man kär så ställer man inte de frågorna du gör och överanalyserar allt, hur många diagnoser har du?

Nej.

Att fundera på att ge upp sin självständighet för plötsligt börja leva med en annan människa i en bostad med renoveringsbehov är en situation man bör föreställa sig in i minsta detalj, särskilt om man är kär.

Du ingår ett avtal. Det ska förhandlas. Lägg bort all rosa optimism och sätt sig ner med papper och penna. Minst 5 egenskrivna sidor.
Citera
2026-07-17, 06:34
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Återigen har man träffat ett gränsfall. Jag hatar gränsfall för det betyder att besluten är svåra.

För att landa i någon form av sanning, gällande om det är värt att gå vidare med någon, har jag provat experimentera med extrema scenarior i huvudet. Jag vet inte om det är så ni jobbar också?

Jag tänker att om jag skulle kunna investera allt jag har i ett hus- och renoveringsprojekt med denna personen (eftersom barn är uteslutet så fick det bli detta). Svaret blev nej.

Samtidigt leker jag med tanken att detta är det bästa jag kan få så blir svaret ja.

Ska man vara kräsen med gränsfall, gör jag det rätta? Anledningen till att jag säger nej är för att jag undermetvetet tror att jag kan få något bättre...

Utvärdera vilka andra alternativ du kan få inom säg ett år. Alla måste på ett eller annat sätt kompromissa, till och med rockstjärnor. Men om du anar att du kommer ångra dig inom ett år så bör du ju inte investera i att leva med denna person i all evighet. Finns det inget mellanting - prova ett tag men behålla rätten att göra slut om man tröttnar?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in