Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
För mig som glad amatör på AI så behöver jag nästan veta svaren innan jag skriver, för jag har ju inte en aning om AI hittar på ett svar eller faktiskt har gjort jobbet ordentligt.
Tjejen använder AI betydligt mer än vad jag gör och för hennes del så behöver hon ställa en fråga samtidigt som hon kräver 2-3oberoende källor för svaret den ger, för att själv kunna se om svaret verkligen stämmer eller om den bara kände sig påhittig idag och lajvade iväg ett svar.
Jag håller med om grundtanken, men jag tror också att vi ibland överskattar hur mycket vi själva "vet" när vi söker information på andra sätt.
Ingen sitter ju normalt och verifierar varje Wikipediaartikel, varje Google-träff eller varje sak en kollega säger. Skillnaden med AI är att den kan formulera sig väldigt övertygande även när den har fel, och där måste vi bygga in en vana att vara mer kritiska.
Men att man måste veta svaret innan man frågar AI blir lite som att säga att man måste kunna laga bilen innan man frågar en mekaniker. Poängen med ett verktyg är att det ska hjälpa oss att komma längre än vår egen kunskap.
Den stora frågan är kanske inte om AI kan ha fel – det kan den – utan om användaren förstår att ett snyggt formulerat svar inte är samma sak som ett sant svar. Där ligger nog den verkliga AI-kompetensen.