2026-07-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
År 1980 kostade en Volvo 244 GL runt 47 500 kr. Med en dåvarande medellön på 6 300 kr krävdes det 7,5 månadslöner före skatt för att köpa loss bilen. Idag kostar en Volvo EX30 Core cirka 399 000 kr. Med en modern snittlön på 42 900 kr landar prislappen på 9,3 månadslöner. Det har alltså blivit ungefär två månadslöner dyrare att köpa en ny instegs-Volvo idag.

Det var det här du startade med. :-)
Men det var enkelt att köra google AI: "Den billigaste Volvon 1980 var den enklaste instegsmodellen i den kompakta 300-serien, Volvo 343 L, som kostade cirka 35 000–37 000 kronor i nypris"
Citera
2026-07-22, 17:34
Medlem
Nya bilar har ju blivit galet dyra på bara några år. Innan pandemin och kriget i Ukraina kostade Sveriges billigaste bil, Dacia Sandero, 79000 kr. 5 år senare kostade samma bil 179000 kr!
Suven Dacia Duster kostade från 99000 kr, 5 år senare kostade samma bil över 300000 kr!
Inte klokt, hur gick det till?
Citera
2026-07-22, 17:44
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Nya bilar har ju blivit galet dyra på bara några år. Innan pandemin och kriget i Ukraina kostade Sveriges billigaste bil, Dacia Sandero, 79000 kr. 5 år senare kostade samma bil 179000 kr!
Suven Dacia Duster kostade från 99000 kr, 5 år senare kostade samma bil över 300000 kr!

Bra frågor.

EU och även andra avancerade länder tvingar ju tillverkarna att göra nya bilar säkrare och miljövänligare. Det leder till fördyringar på priset mot kunder. För företagen som tillverkar vill verkligen inte sänka sina vinster...

Så jag har svårt att se att priserna kommer gå ner, när bilarna blir allt mer avancerade (ac, startstopp, backkamera, farthållare, en massa sensorer för att se till att föraren är vaken och inte leker med mobilen, mm)....

Min bil köpte jag för 140.000 för 10 år sedan. Den är mer värd i kronor idag... Idag kostar den 230.000. Det motsvarar en årlig ökning av priset med 6%. Inflationen har väl legat på i genomsnitt 2-3%....
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-07-22 kl. 17:56.
Citera
2026-07-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12

Intressant - vilka köper nya nuu om Ankdammsfolket inte har råd.

Svaret är att bilfabrikerna har ställt upp på alla politrukerkrav som fördyrat bilarna
i princip utan nytta för kunderna.

Sen påstår jag att tilläggskomponenter oberoende av miljö eller lull lull håller
betydligt högre kvalitet i lyxbilar.
Citera
2026-07-22, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Bra frågor.

EU och även andra avancerade länder tvingar ju tillverkarna att göra nya bilar säkrare och miljövänligare. Det leder till fördyringar på priset mot kunder. För företagen som tillverkar vill verkligen inte sänka sina vinster...

Så jag har svårt att se att priserna kommer gå ner, när bilarna blir allt mer avancerade (ac, startstopp, backkamera, farthållare, en massa sensorer för att se till att föraren är vaken och inte leker med mobilen, mm)....

Min bil köpte jag för 140.000 för 10 år sedan. Den är mer värd i kronor idag... Idag kostar den 230.000. Det motsvarar en årlig ökning av priset med 6%. Inflationen har väl legat på i genomsnitt 2-3%....
Kanske, men elektronik brukar ju vara billigt. Eller är det så att biltillverkarna tar mer betalt för att de kan? Folk köper nytt ändå, oavsett vad det kostar. Det finns tillräckligt många köpstarka kunder för att det ska gå ihop ändå. Ungefär som när matpriserna skenade för några år sedan.
Citera
2026-07-25, 16:31
Medlem
zoombos avatar
Det är delvis en följd av den oskrivna marknadsregeln om tillgång och efterfrågan.
Kraven från köparna på nya bilars utrustning och lagkrav gör att nya bilar blivit markant dyrare och då följer priserna på begagnade bilar med. Ganska enkelt egentligen.

Man hittar knappt en hyfsad kärra idag under 50' medan man lätt kunde hitta detta för halva den summan för 15 år sen. Det är inte ovanligt att man begär en bra bit över 100' för en lite bättre bil från 2012 som rullat över 20' mil. Det kan vara så illa att det man begär idag nästan överstiger det bilen kostade då som ny. Helt horribelt egentligen.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in