2026-07-12, 11:21
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitResistens
Jag är en (till designen) primat som sitter i en röd fåtölj - med en bok i famnen - i ett litet rum i ett litet hus på en klot som färdas genom rymden med en förbålt hög hastighet.

Jag tycks vara mittpunkten i ett oerhört stort universum.

Är allting ett mirakel?
Kanske, kanske inte mirakel. Men märkligt att vi inte blir illamående/åksjuka.
Citera
2026-07-14, 08:45
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitResistens
Jag är en (till designen) primat som sitter i en röd fåtölj - med en bok i famnen - i ett litet rum i ett litet hus på en klot som färdas genom rymden med en förbålt hög hastighet.

Jag tycks vara mittpunkten i ett oerhört stort universum.

Är allting ett mirakel?
Är du BÅDE universums mittpunkt OCH färdas genom rymden med en förbålt hög hastighet? Du har otur när du tänker.

Men ANTINGEN det ena ELLER det andra är ok betraktelsesätt enligt relativitetsteorin. Vilket objekt som helst kan ses som universums referenspunkt, men i de flesta fall blir det bara rätt meckigt då att t ex beräkna planetbanor etc. Alla val av rumtidskoordinater är funkar.
Citera
2026-07-14, 08:47
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Kanske, kanske inte mirakel. Men märkligt att vi inte blir illamående/åksjuka.
Inte det minsta märkligt. Det är varierande accelerationer som man blir åksjuk av och något sådant blir det ju inte med jordens bana i fritt fall.
Citera
2026-07-23, 20:55
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
TS är 100% psykiskt sjuk och det förstod jag av ett inlägg

Personen sitter inte i en röd fåtölj och håller inte i en bok. Ligger förmodligen i en sjukhussäng med högsta dosen av någon medicin och trippar satan för att personalen blev trött.

Gör det någon skillnad för frågeställningen? En mentalpatient kan ibland ställa bra frågor och en frisk person kan ställa meningslösa frågor.
Citera
2026-07-23, 20:58
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Gör det någon skillnad för frågeställningen? En mentalpatient kan ibland ställa bra frågor och en frisk person kan ställa meningslösa frågor.
Vill du upprepa frågan som var så himla bra? Måste fan ha missat det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in