2026-07-11, 18:11
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/attacker-mot-kristna-i-nigeria-svt-pa-plats-i-valdets-epicentrum

Citat:
Nigeria har kallats det farligaste landet i världen för kristna. Detta efter en våg av våld, som bland annat lett till ingripande av USA. Handlar det om folkmord, som vissa kristna organisationer hävdar?

Intressant reportage, faktiskt från SVT. Reportern är rätt byxis då han åker in i gränszonen.
Hur ska man komma till rätta med detta? Otroligt stark kvinna blir intervjuad. Trump får väl lite + i reportaget. Men är det militär som gäller för driva bort de muslimska terrorist herdarna?
Citera
2026-07-11, 18:18
Avstängd
De som attackerar de är väldigt små.. Det handlar om grupperingar om cirka 4000-7000 stridande i de största grupperna. Även om vissa analyser uppger 8000-12000.
Andra grupperingar är så små som 1500..

Det är ingenting emot Nigerias militär som ligger på 250 000 man. Men av någon anledning låter vissa politiker i området saker bara hända. Vilket är det Trump har reagerat på.
Senast redigerad av vildhane 2026-07-11 kl. 18:21.
Citera
2026-07-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/attacker-mot-kristna-i-nigeria-svt-pa-plats-i-valdets-epicentrum

Intressant reportage, faktiskt från SVT. Reportern är rätt byxis då han åker in i gränszonen.
Hur ska man komma till rätta med detta? Otroligt stark kvinna blir intervjuad. Trump får väl lite + i reportaget. Men är det militär som gäller för driva bort de muslimska terrorist herdarna?

Oj. blir svårt att lösa utan en gaza eller en isis lösning. knappa 400 miljoner kristna världen över förföjes för sin tro, i länder som nigeria, sudan, syrien, kongo mfl dödes de med jämna mellanrum (i 100 eller 1000 tals)

I teori borde man kunna lösa det genom att att dra in alla former av bidrag och stöd, men det skulle i sig orsaka en massa lidande.
Citera
2026-07-11, 18:47
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Det är bedrövligt, att politiker i Europa inte höjer rösten.

Europeiska politiker vill inte bli sammankopplade i media med POTUS' utspel och är inte engagerade när kristna liv släcks.

Också de som inte tror på en Gubbe i Molnet borde reagera men den militant ateistiska vänstern har framgångsrikt lyckats demonisera hela kristenheten som "amerikanska väckelsekristna vapendårar" och som "katolska prästfedopiler".

Den klassiska folkmords-utvecklingen, genom Mänsklighetens Historia:

Majoritete tyckte att "...vadå, jag är inte kristen, jag skiner väl i de krestna jävlarna".

De är så de militanta iSSlamister som vill släcka väst får Legitimitet, Handlingsutrymme och Livsrum.

Nästa gång, så kommer de efter vita jävlar utan krucifix runt halsen.
Citera
2026-07-11, 19:05
Medlem
semen.12s avatar
Jag har kopplingar till Nigeria. När jag nämner att första gången jag besökte landet 1993 ansågs landet vara mestadels kristet men nu är det 60% muslimskt och säger faktum blir folk arga.

Det är som att säga till en förälder ditt barn är skitjobbigt!

Dom vill blunda för vad som händer just nu och dom skyller alltid på dåligt ledarskap och korruption, varje gång man tar upp allt som har blivit sämre de senaste 30åren vill dom inte lyssna.

Nigeria vill se sig själva som Afrikas Jätte. När jag säger att mig regering Sverige anser att icke nedvända resor till Nigeria bör ställas in och jämställer Nigeria med Venezuela, Afghanistan och Ukraina som livsfarliga länder för turister blir dom bestörta?

Till sist säger dom. Vita personer kan råka illa ut utan eskort.
Senast redigerad av semen.12 2026-07-11 kl. 19:07.
Citera
2026-07-11, 20:57
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Jag har kopplingar till Nigeria. När jag nämner att första gången jag besökte landet 1993 ansågs landet vara mestadels kristet men nu är det 60% muslimskt och säger faktum blir folk arga.

Vad är det där för nys?

Vid den sista koloniala folkräkningen 1963 var 47% av befolkningen muslimer och 34% kristna (resten var animister och annat lokalt). Nuförtiden mäter folkräkningarna inte religion men undersökningar säger att andelen muslimer är någonstans mellan 50 och 56% och andelen kristna något mellan 43 och 48%. Andelen kristna har alltså ökat snabbare än andelen muslimer i befolkningen.
Citera
2026-07-11, 21:35
Medlem
semen.12s avatar
Det är precis den inställningen man möter 2026 förnekelse. Faktum är att folk i min ålder gifte sig men någon man gillade på 80-talet i Nigeria. Dagens unga har koll på vilka som är muslimer och vilka som är kristna. Mer och mer muslimer täcker med Higab.
Jag var i Libanon, Irak och Egyptiern 1988 Higab var extremt ovanligt på den tiden. Alla skyddade sig mot solen ibland det är inte religion.

Det finns massor av bilder från muslimska länder från 30år sedan alla visade deras vackra hår. Extremisterna tar över och Islam är en förtryckarreligion mot kvinnor

Kristendomen tappar i nästan alla Afrikanska länder?
Jag tror att oljeländerna sponsrar jävulens religion?

Släng ut dom som
Citera
2026-07-11, 22:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Men det vanliga. Svensk media yrar mest om muslimer hur svårt de har det. Kristna i världen har det svårt plus att de blir mördande regelbundet. I form av etnisk rensning. Som sagt av tidigare skribent. Nigeria var tidigare kristet till långt över 50%. Men muslimerna som de gör. Konvertera eller dö och hux flux kristna är i minoritet... Men det läser man liksom aldrig om i svensk media. Hur Islam fortsätter mörda för att dominera.

Men ta mig fan om motreaktion. Kristna biter tillbaka. Då kommer svensk media börja skriva. Hur synd det är om dessa muslimer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in