2026-07-15, 06:19
Medlem
Händ en likande olycka i övik med 3 döda för 13år sen

(FB) Båtolycka utanför Örnsköldsvik 2013-08-17, tre omkomna
Citera
2026-07-15, 09:15
Medlem
Barbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UDontWantToMeetMe
Det var en lysboj ganska mitt i sundet utanför samhället Furusund. Syns på Googles satellitbilder om man vet att den ska vara där.

Du menar alltså ingen prick som är belyst?
Citera
2026-07-15, 10:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Vad dillar du om? Köpa vad? Av vem?
Slutar folk att köra på fyllan med bilar pga att det är körkortskrav?
Citera
2026-07-15, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Slutar folk att köra på fyllan med bilar pga att det är körkortskrav?

En faktiskt förståelig fråga, tack.

Nej, idioter finns ju alltid. Dock blir de av med körkort och får konsekvenser som att inte få köra bil igen (eller värre, instängda). Förstår du inte konceptet med körkort så ber jag dig återvända till skolan för jag är nog inte tillräckligt pedagogisk.
Citera
2026-07-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UDontWantToMeetMe
Det var en lysboj ganska mitt i sundet utanför samhället Furusund. Syns på Googles satellitbilder om man vet att den ska vara där.

Är detta säkert? Jag kan inte se några lysbojar, eller prickar, där på sjökortet, finns det verkligen en lysboj där?

Det har varit lite olika bud i tråden. Furusundlseden, Wikipedia Furusundsleden, är en lång led och Yxlan är en lång ö. Det kan betyda fyrarna Växlet, Yxlan, Gryten och Furusund. Till och med Lunsen och Ålandets grund om man tar i.

I den finns också flera prickar och lysbojar. Lysbojen närmast Furusund är väl de vid Eknögrund.
Citera
2026-07-15, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.G.
Är detta säkert? Jag kan inte se några lysbojar, eller prickar, där på sjökortet, finns det verkligen en lysboj där?
...
I den finns också flera prickar och lysbojar. Lysbojen närmast Furusund är väl de vid Eknögrund.

Jag har inte skaffat mig kännedom om den exakta platsen - Väntar gärna på att "någon annan" kommer här med det bidraget ;)

När jag tog skepparexamen på nittonhundratalet så avsåg "lysboj" det man kunde se på film från typiskt Californien, Florida eller Australien - Dvs ljusförsedda klockbojar lång ut från land ("bortom horisonten").

Men idag har tack vare teknikutvecklingen (eg LED och solceller) ett antal farledsprickar längs svenska kusten och i skärgårdarna utformats som ett par meter höga plåt-bojar med en liten lykta i toppen som tänds när det blir tillräckligt mörkt.

Du kan se exempel på sjökortsmarkeringen här: (Strax N om Furusund)

https://map.openseamap.org/?zoom=15.3&lon=18.97418&lat=59.68056&layers=TFTFFF TFFTFFFFFFTFFFFF&mlat=59.68114&mlon=18.97275
Citera
2026-07-15, 22:23
Medlem
Enligt tidningen Skärgården, Kvinna avliden efter båtolycka/: "I riksmedia har händelsen rapporterats som en olycka vid en fyr. Det rör sig om en flytboj med reflexer. Händelsen ska ha inträffat i området kring Yxlan i höjd med Brottvik."

Jag känner inte till Brottvik, men enligt en mäklare ligger det innanför Eknö-grund nära Skarmsund, på Yxlansidan en bit söder om Furusund.
Citera
2026-07-16, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.G.
Enligt tidningen Skärgården, https://skargarden.se/kvinna-avliden-efter-batolycka/ Kvinna avliden efter båtolycka: "Det rör sig om en flytboj med reflexer."
Yippee! Någon har äntligen uppfunnit en typ av bojar som flyter!! (Fast det blir ju farligt för sjötrafik som inte ser sig för...)

Bojens position blir då 59°38'43.5"N 18°53'22.4"E

Som "skyddar" norrgående fartyg i farleden från Eknögrundet på 59°38'51.6"N 18°53'24.9"E
(Den gröna pricken/bojen syns bäst på Lantmäteriets flygbild eller Ggle Earth 2014 imaginary.)
(Brottvik ligger på Yxlans västsida strax S om byn Skarmsund.)

Länk till f.d. Lurverket/Eniros 'sjökort':
https://www.skippo.se/plan?linkType=coordinate&lat=59.6470313996812&lng= 18.890666543391887&title=Sl%C3%A4ppt%20n%C3%A5l
Senast redigerad av iconicatab 2026-07-16 kl. 08:34.
Citera
2026-07-16, 09:52
Medlem
Är det ingen som vet vilka det handlar om?
Citera
2026-07-16, 18:44
Medlem
Wajis avatar
Fick lite inside nu. Ska vara ett gift par där mannen körde och var sjukt berusad och körde in fyren.
Tror de har 2-3 barn och boende på någon av öarna.
Blir inte lätt för de barnen stackarna😰 mamma död och pappa i fängelse 😔
Citera
2026-07-17, 08:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
En faktiskt förståelig fråga, tack.

Nej, idioter finns ju alltid. Dock blir de av med körkort och får konsekvenser som att inte få köra bil igen (eller värre, instängda). Förstår du inte konceptet med körkort så ber jag dig återvända till skolan för jag är nog inte tillräckligt pedagogisk.
Så att vi har körkortskrav påverkar inte om folk fyllkör eller ej, tack då vet vi.
Citera
2026-07-17, 08:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Fick lite inside nu. Ska vara ett gift par där mannen körde och var sjukt berusad och körde in fyren.
Tror de har 2-3 barn och boende på någon av öarna.
Blir inte lätt för de barnen stackarna😰 mamma död och pappa i fängelse 😔
Det lär inte bli något längre straff och lär dröja före det att han måste krypa in.
Herregud vilken idiot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in