2026-07-29, 09:07
Medlem
Kd är ett problem. Islam har inga politiska ambitioner.
Citera
2026-07-29, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Kd är ett problem. Islam har inga politiska ambitioner.

Är du medveten om hur tex Nyans vill tumma på yttrandefriheten? Det är helt OK (enligt de) för tex imamer att säga hårdföra homofobiska saker (eftersom det handlar om "deras religion") Men att säga "sårande saker om profeter" är inte OK enligt de (men om vi måste tumma på yttrandefriheten för att skydda "känslor"...hur långt ska vi gå då?)
Citera
2026-07-29, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Är du medveten om hur tex Nyans vill tumma på yttrandefriheten? Det är helt OK (enligt de) för tex imamer att säga hårdföra homofobiska saker (eftersom det handlar om "deras religion") Men att säga "sårande saker om profeter" är inte OK enligt de (men om vi måste tumma på yttrandefriheten för att skydda "känslor"...hur långt ska vi gå då?)

Är det nödvändigt att säga sårande saker om profeten? I annat fall ser jag inte problemen med ett förbud.
Citera
2026-07-29, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Är det nödvändigt att säga sårande saker om profeten? I annat fall ser jag inte problemen med ett förbud.

"Sårande saker" är liksom väldigt subjektivt. Det finns de som inte gillar viss typ av humor. Ska man kraftigt förbjuda vad det är tillåtet att skämta om?

Trey Parker & Matt Stone (killarna bakom South-Park) gjorde ett avsnitt för många år sedan där de i förhand hade lovat att ta med en tecknad profeten Muhammed.

Nu i efterhand var det hur oskyldigt som helst. Han var "klädd i en björnkostym" tror jag?

Resultatet? Det spelade ingen roll att det var hur oskyldigt som helst (det var liksom inte som när Rasmus Paludan eldade upp Koranen) utan det blev dödshot och de sattes upp på dödslistor mm. TV-kanalen Comedy-Central var tvungna (mot Trey & Matts vilja) att censurera scenen. Det är helt OK att driva med andra religioner som tex scientologi (vilket SP också gjort) men inte Islam tydligen?

För övrigt hör jag aldrig muslimer prata om "respekt för alla religioner". "Jesus & Moses" samt "Bibeln och Toran", men inte längre än så.

Man hör aldrig något om "Dhammapadda & Buddha" ska skyddas (det är ju ingen abrahamitisk religion) När var senast du hörde en muslim försvara asatro (eller andra hedniska religioner) eller någon New-Age liknande religion tex?

Exakt
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in