Igår, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Islam är i Sverige klassat som en religion inte en politisk ideologi och här råder religionsfrihet och i en fungerande demokratisk rättsstat går det inte att förbjuda endast islam utan då får vi på samma gång förbjuda kristendom,buddhism,hinduism,judendom osv och det kommer att drabba fler samhällsgrupper än den ni Svärjisar vill göra till måltavla.
Precis, det är orsaken till problemen. Lagstiftningen är godtrogen och låter den trojanska hästen komma in. Men det finns inget som hindrar att lagstiftningen tydliggör vad den accepterar som religion och när den övergår till att vara politisk och skall juridiskt betraktas som politiskt. Det gör vi inte idag. Som alternativ kan man göra som i Danmark, borde kunna kopieras rakt av.
Citera
Igår, 10:36
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Precis, det är orsaken till problemen. Lagstiftningen är godtrogen och låter den trojanska hästen komma in. Men det finns inget som hindrar att lagstiftningen tydliggör vad den accepterar som religion och när den övergår till att vara politisk och skall juridiskt betraktas som politiskt. Det gör vi inte idag. Som alternativ kan man göra som i Danmark, borde kunna kopieras rakt av.

Jag vill inte leva i ett samhälle där staten skall styra över vad man som medborgare får tro och tycka och vilka åsikter som är dom korrekta, jag vill att staten skall ha så lite inblandning i människors vardagsliv som möjligt.

Om jag hade velat leva i en totaltitär polisstat så hade jag försökt bosätta mig i nord korea
Citera
Igår, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Jag vill inte leva i ett samhälle där staten skall styra över vad man som medborgare får tro och tycka och vilka åsikter som är dom korrekta, jag vill att staten skall ha så lite inblandning i människors vardagsliv som möjligt.

Om jag hade velat leva i en totaltitär polisstat så hade jag försökt bosätta mig i nord korea
Det handlar inte om att förbjuda folk att bedriva sin politik, men de får finna sig i att ha samma
regler som alla andra politiska partier.
Citera
Igår, 15:14
Medlem
SphericalHamsters avatar
Jag är rätt sugen på att skaffa en 3D-printer som skriver ut bibeln, koranen, andra tvivelaktiga skrifter och sedan bränner dem automatiskt varje dag.
Citera
Igår, 16:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Det bästa är att ge fan i att rösta på 7-Klöverpartierna.
Alla dessa 7 partier vill fullfölja Kalergiplanen så som EU har bestämt.
Sen vet jag inte riktigt vad fasen Jimmie Åkesson vill, vill han också ha hit halva Mellanöstern som 7-Klövern kämpar för eller är han emot detta?
Kanske en röst på Medborgerlig Samling är det bästa just nu?

Då en röst på ett parti som inte kommer över 4% är helt bortkastad som info.
Än så länge har Jimmie och SD inte ens suttit i regeringen utan varit ett stödparti så kan de få en ny chans så finns det också större möjligheter.
Att låta någon av oppositionspartierna få en röst betyder att MP, V och C kommer finnas med i samarbetet och då är det öppna damportar som gäller.
Citera
Igår, 17:09
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Inga av dina förslag kommer innebära att folk slutar att vara religiösa.

Inte helt men delvis. Vissa kanske konverterar då de inte ser någon mening i att tillhöra en religion som inte tillåts och skapar friktion.

I princip samtliga muslimer i Sverige har ju invandrat pga bidragstörst så de är bekväma människor som styrs av det som är mest bekvämt. Är det obekvämt att vara muslim så upphör de med tiden att vara det.

Men det bästa är om vi kan få dem att nyttja återvändandebidraget. Att de är muslimer är absolut inget problem egentligen. Problemet är att de befinner sig på svensk mark. En muslim hemma i Mecka eller arabvärlden är en bra muslim.
Citera
Igår, 20:26
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Din idé är att olika kommunala styren ska få avskaffa grundlagar? Ok, lycka till..

Nej.
För det första medger grundlagen möjlighet att förbjuda huvudduk i skolor.

För det andra så är det inte en idé att kommuner ska få förbjuda huvudduk på allmänna platser eller i skolor. Det var en självklarhet när Sveriges grundlag författades.

För det tredje tycker jag att det ska göras på regional nivå eftersom regionerna i allmänhet och Skåne i synnerhet kännetecknas av en gemensam kultur och gemensamma politiska preferenser som kraftigt avviker från kulturen och preferenserna i Svealand och Norrland. Svealand och Norrland utgör tillsammans mer än halva Sverige och de flesta av besluten som fattas i Sveriges parlament Riksdagen går svealänningars och norrlänningars väg, vilket skapar nöd, lidande och frustration i Götaland och i synnerhet Skåne.

Citat:
Varför tror du att skåne är ett av många länder i Sverige?

Ett land är ett stycke sammanhängande mark. Det kan vara sammanhängande i olika avseende, t ex språkligt, genetiskt, kulturellt, politiskt, geometriskt eller geologiskt. Skåne hänger ihop språkligt, genetiskt, kulturellt, geometriskt och geologiskt, medan Sverige bara hänger ihop politiskt. Sverige är resterna av en stormakt. Vi samarbetar inte för att vi själva har valt det utan för att en kung en gång valde att erövra och tillförhandla sig dessa provinser och sen blev av med andra provinser, t ex Norge, som annars hade gjort riket mer geometriskt och kulturellt sammanhängande och som därmed kanske hade kvalificerat Sverige till att räknas som "land".

Jag kanske måste backa lite på att Skåne vore ett land i Sverige ändå. Bornholm administreras ju av Danmark, så Skåne är ett land i Sverige och Danmark.
Citera
Igår, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot

Ett land är ett stycke sammanhängande mark. Det kan vara sammanhängande i olika avseende, t ex språkligt, genetiskt, kulturellt, politiskt, geometriskt eller geologiskt. Skåne hänger ihop språkligt, genetiskt, kulturellt, geometriskt och geologiskt, medan Sverige bara hänger ihop politiskt. Sverige är resterna av en stormakt. Vi samarbetar inte för att vi själva har valt det utan för att en kung en gång valde att erövra och tillförhandla sig dessa provinser och sen blev av med andra provinser, t ex Norge, som annars hade gjort riket mer geometriskt och kulturellt sammanhängande och som därmed kanske hade kvalificerat Sverige till att räknas som "land".

Jag kanske måste backa lite på att Skåne vore ett land i Sverige ändå. Bornholm administreras ju av Danmark, så Skåne är ett land i Sverige och Danmark.

ööh, jag vet inte ens var jag ska börja.. I princip inget av det du skriver stämmer och en del är fullkomligt obegripligt (vadå geometriskt och geologiskt sammanhängande??!)

Tack ändå för det märkligaste inlägget jag läst på länge!
Citera
Igår, 21:01
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Rätten att bära religiösa kläder är inte absolut och Europadomstolen har i flera domar godtagit förbud mot huvudduk. Men i de fallen har förbuden ansetts legitima och godtagbara i de aktuella länderna, säger rådmannen Henrik Hedberg, domare i målet mot Staffanstorps kommun.

Citat:
heydays

Ping!
Jag vill fråga dig, ser du inte hur dumt, ologiskt och icke tillfredsställande Henrik Hedbergs motivering är?

Vad han säger är i praktiken att eftersom ett förbud mot huvvudduk bara önskas av befolkningen i regionerna Skåne, och kanske Västra Götaland, så är det inte ok att införa det bara där, utan det måste införas på riksnivå så att befolkningen i "län" som inte vill ha ett sådant förbud, t ex Västernorrland, måste stå ut med att det införs mot deras vilja.

Som skåning förstår jag att jag och en gävleborgare, västerbottning eller dalmas har olika behov och vandrar genom livet med olika förutsättningar, olika verktygslådor, olika gener och olika uppfostran från våra föräldrar. Jag vill inte tvinga på dem mina preferenser, min moral, min smak eller ideologi. Vad jag förväntas göra som svensk är dock att försöka just det, att försöka tvinga på andra människor mina livsval, och misslyckas.

Nu kanske du tänker att om det bara är befolkningen i Skåne och Västra Götalandsregionen som vill ha förbud mot huvudduk så kommer det nog inte att gå igenom på riksnivå. Bra tänkt, men opinioner ändras med tiden.
Citera
Igår, 21:15
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
vadå geometriskt och geologiskt sammanhängande??!

Geometriskt sammanhängande innebär dels att ett land har relativt stor yta i förhållande till sin omkrets. Eftersom Sverige är så långsmalt är ytan relativt liten i förhållande till omkretsen. Skåne är nästan kvadratiskt.

Dels innebär det att det inte finns långa artificiella gränser, utan att gränserna dras av naturen. Sveriges gräns mot Norge går visserligen längs en bergskedja och en flod, men det finns många berg att välja på och många floder att välja på, så gränsen är ganska slumpmässig.

Geologiska gränser handlar om berggrund, jordmån, högland vs slätt och gränser för tektoniska plattor (irrelevant i vårt fall).

Det är inte självklart att politiska beslut ska gälla just för ett land. Ordet "land" härrör inte från den politiska världen, men används i nuvarande svensk politisk diskurs felaktigt för att försöka motivera varför Sverige har en enhetlig politik som gäller för flera sinsemellan särartade nationer. Att förstå att Sverige består av flera länder och att svenskarna utgörs av flera nationer är därför ett nödvändigt steg mot att kunna formulera lösningar på rikets problem.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in