Citat:
Ursprungligen postat av
Reyong
I dagsläget (innan uppsägningen) har jag en tillsvidareanställning på 100%. Under åren 2021-2022, dvs den tiden som jag inte har fått tillgodo på mitt anställningsdatum jobbade jag vid behov på timmar, genomsnitt 110 timmar per månad.
Den här domen
https://arbetsdomstolen.se/sv/meddelade-domar/arkiverade-domar/2019/2019-02-06-ad-2019-nr-8/ är intressant för ditt case. På sida 34 bedöms situationen för två olika arbetstagare som båda tidigare jobbat "vid behov" på timmar, som därefter blivit tillsvidareanställda och till slut blivit uppsagda på grund av arbetsbrist. Varje arbetspass "vid behov" sågs i princip som en separat anställning.
Den första personen hade tre arbetspass under den sista månaden innan övergången och sedan ett arbetspass första dagen efter övergången.
I och med "detta mönster av återkommande behovsanställningar i så nära anslutning till verksamhetsövergången" ansågs han omfattas av övergången och fick därför tillgodoräkna sig all tid hos den förra arbetsgivaren när turordning för uppsägning senare skulle bestämmas.
Den andra personen däremot, hade ett arbetsuppehåll på över två månader mellan det sista arbetspasset för det gamla bolaget och första passet för det nya bolaget; detta långa tidsuppehållet ansågs medföra att han ej omfattades av övergången.
Så frågan är, hur mycket/ofta jobbade du den sista tiden precis innan övergången och jobbade du sedan direkt efter övergången?