2026-07-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
En snabb googling säger emot det du påstår. På wikipedia står tex.

Sugar consumption does not directly cause cancer. Cancer Council Australia have stated that "there is no evidence that consuming sugar makes cancer cells grow faster or cause cancer".[66] There is an indirect relationship between sugar consumption and obesity-related cancers through increased risk of excess body weight.

Dvs. att socker i sig inte ökar risken för cancer, men att det kan bidraga till fetmarelaterade sjukdomstillstånd som även innebär en ökad cancerrisk.

Vilka sockerarter är det du åsyftar när du påstår att socker är cancerframkallande? Det finns ju olika sockerarter i nästan alla livsmedel. Undrar även vilken typ av cancer som drabbar sockerätare, eftersom att cancer är en bred uppsättning av sjukdomar. Du får även gärna länka någon seriös artikel eller abstract som stödjer ditt påstående.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32936868/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29801420/
I två av fem studier av tillsatt socker observerades en ökad cancerrisk på 60–95 % med högre intag. I 8 av 15 studier av söta livsmedel och drycker observerades en 23–200 % högre cancerrisk med högre konsumtion av söta drycker. Sammanfattningsvis indikerade de flesta studierna ett nollsamband, men suggestiva skadliga samband rapporterades för tillsatt socker och söta drycker.

Bryr mig inte så mkt om vad du tror , man kan hitta vad som helst med googlingar , , vill du hitta tröst i att det inte är så för att fortsätta ett högt sockerintag , varsågod , bryr mig inte , tänker bara på min egen kropp . Ja det finns socker i mkt mat precis som salt,, men man kan välja vilken livsmedel man äter och undvika processad mat , laga själv o ha kontroll på hu rmkt socker o salt man använder
Citera
2026-07-11, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Helt rätt. Det är sjukt detta inte nämns mer i media och av vår sk hälsominister.
När man ser bilder på vissa hälsoministrar förstår man att de är en del av problemet. T.ex Belgiens kossa Maggie De Block
Citera
2026-07-11, 15:26
Medlem
Jag tror att hedonismen åtminstone delvis stämmer, i alla fall genom att man måste ha någon sorts njutning i sitt liv. Är det inte sex eller något, så är det mat, dryck, snacks och godis, etc.

Totalt och absolut sökande efter njutning är kanske inte bra, men det är troligen inte total abstinens heller...
Citera
2026-07-11, 18:05
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitResistens
Vad anser du om torkad frukt?

Köpte länge torkad mango i storpack på nätet för typ ~150kr kg men blivit så jävla dyrt (+250kr/kg). Det är otroligt gott men sprängfullt med socker så tveksamt om det är så värst mycket nyttigare.
Citera
2026-07-11, 19:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gettherope
När man ser bilder på vissa hälsoministrar förstår man att de är en del av problemet. T.ex Belgiens kossa Maggie De Block
Holy cow ... men i Belgien ingår väl praliner i kostcirkeln.
Citera
2026-07-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Testa att tugga i bullen. Sen när du ska svälja - spotta ut det istället. Då blir du inte fet, men ändå njuter du av bullen.
Haha detta hade jag inte tänkt på innan, spännande!

Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Gå över till mörk choklad och jordnötter. Gå promenader oftare. Dra in på chips och spaghetti och kex och juice och alkohol.
Mörk choklad är blä, inte samma njutning. Och jordnötter får jag akne utav. Men övriga nötter kan vara gott däremot. Men det är ju mer kalorier i nötter än i godis oftast.
Citera
2026-07-11, 21:13
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodde
Haha detta hade jag inte tänkt på innan, spännande!

Mörk choklad är blä, inte samma njutning. Och jordnötter får jag akne utav. Men övriga nötter kan vara gott däremot. Men det är ju mer kalorier i nötter än i godis oftast.
Nötter vill man bara ha lite av. Sött godis vräker man i sig utan slut. Du konsumerar mer kalorier via godis. Har inget näringsvärde heller. Nötter är riktig mat.
Citera
2026-07-12, 10:37
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodde
Jag är en man som lever för att äta godis och snacks, det är egentligen den enda njutning jag har. Vissa röker, snusar eller dricker kaffe. Ofta alla tre. Jag gör inget av det. Jag äter snacks, godis och bakelser.

Grejen är ju att jag vill egentligen inte bli tjock (är inte och har aldrig varit) men jag börjar ju se tendenser till bukfett nu och med åldern lär det bara bli värre.

Ska man acceptera att få lite gubbmage när man närmar sig 40? Godiset och främst chokladen är det enda jag har.
Jag lever inte för godis och snacks men jag vill ogärna rensa bort det fullständigt ur livet. Äta med måtta är en vettig inställning. Inte frossa, inte leva asketiskt.

Jag vill njuta av sånt jag tycker smakar gott men jag har inget behov av att vräka i mig gott varje dag eller några enorma mängder. Inte längre.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in