2026-07-11, 01:56
Medlem
karlsoons avatar
Märkligt att så fort någon del lossnar från motorn så träffar den ALTID fönstret.

Offtooic så är det konstigt att ingen i det här delforumet uppmärksammat frsktflygplanet K2 som störtade häromdagen med flera döda.
Citera
2026-07-11, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serlot69
Hade han inget bälte? Då är det hans eget fel.
Bältet var anledningen till att han överlevde.
Citera
2026-07-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Rolls Royce tillverkar motorerna, inte Boeing.
Om det nu var så att det släppte något från motorn som träffade fönstret. Det är isf slarv med inspektion, service.

Inte på 737-800. Deras motorer kommer från ett 50/50-samarbete mellan GE och SNECMA (numera Saffran).
Citera
2026-07-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Märkligt att så fort någon del lossnar från motorn så träffar den ALTID fönstret.

Offtooic så är det konstigt att ingen i det här delforumet uppmärksammat frsktflygplanet K2 som störtade häromdagen med flera döda.
Mer troligt är snarare att det mycket oftare lossnar delar än att de träffar något fönster.

Det är ju vanligare att flygplan kraschar än att delar lossnar och har sönder ett fönster.
Citera
2026-07-11, 11:18
Medlem
Mardröm, måste varit kallt
Citera
2026-07-11, 12:26
Medlem
Mindbusinesss avatar
Får mig att minnas filmen Goldfinger där skurken sugs ur ett flygplan
Citera
2026-07-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gradustavbruch
Inte på 737-800. Deras motorer kommer från ett 50/50-samarbete mellan GE och SNECMA (numera Saffran).
Jaja, men inte Boeing. Det var poängen.
Citera
2026-07-11, 12:29
Medlem
Masingas avatar
Vill minnas att det hände med ett Southwest plan också.
Citera
2026-07-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Jaja, men inte Boeing. Det var poängen.

Säger inte emot dig att det var poängen. Inte heller min avsikt att vara dryg utan bara kallt och utan värderingar presentera korrekt fakta.
Citera
2026-07-11, 12:34
Medlem
Många här har hävdat att Ryanair slarvar med underhållet. Jag tror inte det stämmer men det har jag inte tillräckliga belägg för.

Det som däremot ska sägas att att historiskt har Ryanair inte haft eget underhåll på sina CFM56-motorer utan haft ett avtal med CFM (alltså tillverkaren) som alltså skött underhållet åt Ryanair.
Citera
2026-07-11, 12:38
Medlem
Citat:
Säger inte emot dig att det var poängen. Inte heller min avsikt att vara dryg utan bara kallt och utan värderingar presentera korrekt fakta.
Ingen fara.
Citera
2026-07-11, 13:01
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Många här har hävdat att Ryanair slarvar med underhållet. Jag tror inte det stämmer men det har jag inte tillräckliga belägg för.
Det finns inget som helst stöd för påståendet att Ryanair skulle ha brister i sitt underhåll.

För det första är det ett europeiskt bolag vars underhållsorganisation är strikt reglerad och godkänd av EASA. För det andra bygger hela lågprisaffärsmodellen på extremt hög punktlighet och flygplansutnyttjande. Att ha flygplan stående med tekniska fel på utebaser raderar ut vinstmarginalerna direkt.

Alla flygplan har en MEL (minimum equipment list) som i detalj listar vilka system som måste fungera. Går något viktigt sönder kommer flygplanet inte ens få lyfta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in