2026-07-10, 12:56
Medlem
JdeKoofs avatar
Senast jag var inblandad i en liten krock var för säkert 15 år sedan och då blev jag påkörd. På den tiden skrevs fortfarande skadeblankett, det skulle ritas och berättas, bägge parter skulle skriva under och så var sin kopia. Originalet med post kuvert och frimärke till försäkringsbolaget...

Det funkar väl inte så idag 2026? Vad gör man om man krockar?

Vem har ens en penna i bilen numera?
Citera
2026-07-10, 14:49
Medlem
67arigGubbes avatar
Man ringer försäkringsbolaget och så beskriver man situationen över telefon bara.
Citera
2026-07-11, 07:36
Medlem
Tranquility Bass avatar
Man tar varandras uppgifter, fotograferar och sedan anmäler man var för sig till försäkringsbolaget. Precis som man gjorde för 15 år sedan.
Citera
2026-07-11, 18:31
Medlem
Wikitomtes avatar
Skadeanmälan är i dag digital. Varje inblandad part gör sin egen anmälan. Inget gemensamt ifyllande.
Citera
2026-07-13, 12:44
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Skadeanmälan är i dag digital. Varje inblandad part gör sin egen anmälan. Inget gemensamt ifyllande.

Aha. Jag fattar.
Citera
2026-07-13, 16:37
Medlem
karlgunnars avatar
Blev påkörd när jag stod parkerad för ca tio år sedan och då var det bara att gå in på försäkringsbolagets webbsida och fylla i... All kontakt per mail, supersmidigt.
Citera
2026-07-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Man tar varandras uppgifter, fotograferar och sedan anmäler man var för sig till försäkringsbolaget. Precis som man gjorde för 15 år sedan.

om den ena parten inte fått några skador på sin bil, så är det motparten med skador som gör anmälan och sen ombeds den andra parten svara med sin version. inget säger att båda parter måste anmäla. beror på vilken skada och vem som orsakat den. har båda bilar fått skada av saken så ska generellt båda anmäla sin version. väldigt ofta är det ord mot ord och då avskrivs ärenden i nästan 95% av fallen. det är då bra att ha ett opartiskt vittne (ej jäv) till händelsen som lämnar ett statement direkt på plats. det kan ofta vara avgörande för att vinna i dagens försäkringsärenden. eller om man har dashcam.

hade någon som öppnade upp sin dörr i min bil medan jag passerade. hade jag inte haft vittne (tack och lov) så hade ärendet ogillats av försäkringsbolagen och ingen av oss hade fått rätt.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-15 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in