Citat:
Ursprungligen postat av
TheHmm
Tack, ja, därför jag skriver.
Så lönen benämndes som 65K€, men fick senare kontrakt på 720k SEK.
så vitt jag förstår så är detta bra då jag fått många kronor för de pengarna britterna erbjuder, men vad kommer hända om kronan då stärks?
Lönen som står i kontraktet är vad som gäller, om kronan stärks får du fortfarande dina 720k, de är bara värda mer. Hur det ser ut i framtiden med löneförhöjningar kan ingen här svara på, det är något du måste ta upp med dem.
Jag har haft lön i kronor men lönesättning i Euro i ett antal år, då har växelkursen vid tillfället för lönesättningen används vilket betyder att min faktiska löneökning i kronor har varierat något mot vad jag skulle ha fått enligt modellen. I regel är det ändå fördel att ha lönen i den lokala valutan, förutom att de flesta av dina fasta avgifter är i kronor och du säkerligen tänker på utgifter i den valutan, så kan det vara besvärligt att få t.ex. bostadslån om du har lön i utländsk valuta.
Om kontraktet är i kronor men arbetsgivaren är brittisk, var är det tänkt att du ska arbeta? Om du ska jobba på distans i Sverige, är de med på att de måste vara registrerade som arbetsgivare i Sverige och betala alla skatter och arbetsgivaravgifter åt dig? Är arbetsgivaravgifterna medräknade i din lön eller är det tänkt att du ska leka egenföretagare och dessa 720k är vad du ska fakturera dem för? Blir stor skillnad i sådana fall.