2026-07-11, 09:51
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Din partner störs sig på något, vad är du villig att ge upp och var går din gräns?

Vad har du varit med om i verkligheten?

Alltid något som alla par går igenom i början av sin relation.

Gärna tvärtom också, vad fick du ge upp och vad fick du acceptera trots du stör dig på det?

Kolla på ett relationsprogram just nu där ena personen är allergisk mot parfym där den andra vägra sluta med parfymen.
Jag älskar också parfym men kom igen, det här är ju fan löjligt, dumpa parfymen är ju enkel sak för mig om min partner har svårt för dofter.

Det är klart man kan sätta ned foten för vissa saker och riskera förlora sin relation men det här ju fan löjligt.
Du tittar på 90 Day To Wed fattar jag. Rätt intressant för att vara en sån skräpproduktion. Nu använder ju jag och frugan inte så mycket i parfymväg och ingen av oss har gjort det. Jag har själv lite besvär med för mycket parfym.

Något jag aldrig skulle ge upp är att äta kött, det är för viktigt för mig. Frugan gillar lyckligtvis också kött. Något jag aldrig någonsin skulle gå med på är att bli muslim eller gå med i någon annan obskyr religiös förening/samfund.

Jag har aldrig velat ha barn, och det har väl ändat minst en relation för mig (detta långt före jag träffade min fru som jag nu varit gift med i +15 år). Men jag vill verkligen inte och det skulle inte bli bra för varken barnet i fråga, för mig eller den partnern. Nu har jag en fru som känner samma som jag och vi båda är jättenöjda.

Något jag skulle kunna ge upp är att dricka öl eller vin om det skulle vara jobbigt för henne, t ex om hon hade haft alkoholiserade föräldrar eller något, för det är verkligen inte en stor sak för mig. Nu gillar ju frugan att ta ett glas vin då och då så det ju heller inget bekymmer och ingen av oss dricker några större mängder.

Det som förvånar mig när jag ser på det programmet, 90 Day, är att de som söker/hittar partners utomlands inte läser på om hur saker och ting fungerar i respektive kultur.
Citera
2026-07-11, 11:34
Medlem
Skulle aldrig vilja att han gav upp någonting för min skull, då vore det inte kärlek. Förutsatt att det inte handlar om något som är destruktivt för honom/mig/oss. Däremot vill man ju göra allt för honom av fri vilja. Klart man behöver kompromissa på ett sunt balanserat sätt utan att någon förminskar sig/ gör avkall på det man vill få ut av livet för övrigt.
Citera
2026-07-11, 11:56
Medlem
Man "ger inte upp" någonting i egentlig mening. Man byter en del av sin frihet mot något man åtrår.
Sex, familjebildning, bättre ekonomi, sällskap osv. Orsakerna varierar med åldern.
Man avstår något som tar tid, för att kunna göra annat den tiden, något man uppskattar mer.
Är man inte villig att offra för att få, lär man förbli ensam.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in