2026-07-10, 12:33
Medlem
Träning, Träning, Träning.
Citera
2026-07-10, 13:11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaajj2.0
Jag mår som sagt inget vidare psykiskt. Tror det grundar sig i min usla självkänsla. Varför jag har och alltid haft det är egentligen lite oklart.

Jag känner nästan aldrig lycka och har alltid en känsla av likgiltighet. Nästintill ingenting spelar någon roll. Alltid låg energi. Har varit såhär i ungefär 7-8 år nu (är i tidiga 20-årsåldern).

Det tråkigaste i hela soppan är känslan över att göra allt rätt utan några positiva resultat. Har testat det mesta vid det här laget. Träna mer, minskad skärmtid, noggrannare med sömn/kost, mer tid i socialt umgänge, lära mig nya saker/testa nya grejer, lära känna nya människor mm. Är fortfarande den fula, konstiga, misslyckade nollan få vill veta något av.

Vad kan jag göra? Meditation? Resa iväg själv under längre tid? Är vid detta lag beredd att testa precis vad fan som helst…

Har du kontrollerat din testosteronnivå?

Du kan göra detta privat hos tex Werlabs eller Blodkollen.

Du kan googla "blodprov man" för ytterligare alternativ.

Testosteronnivåerna är en ofta förbisedd faktor när det gäller det psykiska måendet hos en man.
Vårdcentralen brukar inte begripa sig på detta, du kan prova att prata med läkaren på vårdcentralen, men risken är att han inte vill gå vidare med det, då kan du ta proverna privat istället.

Om du skulle ha låga värden eller ligga lågt men inom referensvärdet så är det en androlog du skall gå till, då är det bästa alternativet om du kan få en remiss till Anova på Karolinska Sjukhuset i Stockholm.

https://www.karolinska.se/anova
Senast redigerad av trottwell 2026-07-10 kl. 13:57.
Citera
2026-07-11, 22:35
Moderator
fredrik686s avatar
Medicin och hälsa --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2026-07-12, 04:43
Medlem
Pungsvings avatar
Gör saker för dig själv och inte för andra. Köp en elgitarr är min rekommendation. En PRS. Sluta gå ut för att träffa tjejer. Det är meningslöst. Sluta drick också. Köp ett par nya joggingskor också. Sluta vara alla till lags. Sluta håll med. Gör det du tycker är rätt. Sluta förklara dig.
Citera
2026-07-13, 11:26
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Jag mår som sagt inget vidare psykiskt. Tror det grundar sig i min usla självkänsla. Varför jag har och alltid haft det är egentligen lite oklart.

Jag känner nästan aldrig lycka och har alltid en känsla av likgiltighet. Nästintill ingenting spelar någon roll. Alltid låg energi. Har varit såhär i ungefär 7-8 år nu (är i tidiga 20-årsåldern).

Det tråkigaste i hela soppan är känslan över att göra allt rätt utan några positiva resultat. Har testat det mesta vid det här laget. Träna mer, minskad skärmtid, noggrannare med sömn/kost, mer tid i socialt umgänge, lära mig nya saker/testa nya grejer, lära känna nya människor mm. Är fortfarande den fula, konstiga, misslyckade nollan få vill veta något av.

Vad kan jag göra? Meditation? Resa iväg själv under längre tid? Är vid detta lag beredd att testa precis vad fan som helst…

Din hjärna saknar dopaminkickar.
Citera
2026-07-15, 17:58
Medlem
lagfrukts avatar
Låter som sträviga tider. Det där urusla självsnacket kommer säkert av att ingen har lett dig och du vet heller inte hur du ska leda dig själv. Din moral är fördärvad. Led dig själv ur mörkret och ge dig själv hopp. Dina förbannelser är inte kryckan, utan din stav!

Du blir din egna ledare. Du förstår dina vedermödor bättre än någon annan. En ledare är en langare av hopp. Ge dig själv hopp.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-15 kl. 18:40.
Citera
2026-07-17, 09:36
Medlem
nonameds avatar
Försök inte jaga lycka. Det håller inte. Man kan inte vara lycklig hela tiden.
Citera
2026-07-17, 22:37
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Lägg inte mycket tid på tänka egna problem ändra istället tankebanor till positiva och gör bara mer aktiviteter. Kreativa projekt? Måla och konst.

Träna är j-vla bra för psyket och känna att kämpa för dig själv hårt.

Hitta rätt väg och skapa del mål och få det gjort

Hitta din anda leva för!
Citera
2026-07-18, 00:35
Medlem
Citat:

Positivt tänkande och en hund funkar för mig.
Resa och annat handlar om att jaga kickar för en tillfällig lycka. Lyckan måste komma innifrån.
Citera
2026-08-09, 09:09
Medlem
a-mortals avatar
Citat:

Problemet är att du gör saker som är skittråkiga, ägnar du inte någon tid åt lättja så blir du inte lycklig. Du kan börja med att se första säsongen av One Punch Man eller Squid Game. Köp en ny bakelse varje dag. Det går må bra utan någon självkänsla. Man behöver en hälsosam mängd underhållning för att ha någon anledning att leva.
Citera
Idag, 12:38
Medlem
Piller hjälpte mig tio år.
Piller + köp av VR-headset hjälpte tio till...

Nu är det som innan och jag tar piller och spelar inget. Beroende på ålder kanske dessa två kan skjuta problemet 20 år framåt. Inte fy skam. Men vad gör man nu?
Citera
Idag, 12:47
Medlem
Bättre piller...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem