Citat:
Ursprungligen postat av
Blaajj2.0
Jag mår som sagt inget vidare psykiskt. Tror det grundar sig i min usla självkänsla. Varför jag har och alltid haft det är egentligen lite oklart.
Jag känner nästan aldrig lycka och har alltid en känsla av likgiltighet. Nästintill ingenting spelar någon roll. Alltid låg energi. Har varit såhär i ungefär 7-8 år nu (är i tidiga 20-årsåldern).
Det tråkigaste i hela soppan är känslan över att göra allt rätt utan några positiva resultat. Har testat det mesta vid det här laget. Träna mer, minskad skärmtid, noggrannare med sömn/kost, mer tid i socialt umgänge, lära mig nya saker/testa nya grejer, lära känna nya människor mm. Är fortfarande den fula, konstiga, misslyckade nollan få vill veta något av.
Vad kan jag göra? Meditation? Resa iväg själv under längre tid? Är vid detta lag beredd att testa precis vad fan som helst…
Har du kontrollerat din testosteronnivå?
Du kan göra detta privat hos tex Werlabs eller Blodkollen.
Du kan googla "blodprov man" för ytterligare alternativ.
Testosteronnivåerna är en ofta förbisedd faktor när det gäller det psykiska måendet hos en man.
Vårdcentralen brukar inte begripa sig på detta, du kan prova att prata med läkaren på vårdcentralen, men risken är att han inte vill gå vidare med det, då kan du ta proverna privat istället.
Om du skulle ha låga värden eller ligga lågt men inom referensvärdet så är det en androlog du skall gå till, då är det bästa alternativet om du kan få en remiss till Anova på Karolinska Sjukhuset i Stockholm.
https://www.karolinska.se/anova