2026-07-12, 22:26
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ja, det är (bara) tio år sedan och det är den största fuskskandalen som avslöjats i modern tid. Jag är osäker på om alla rättegångar är avklarade ännu ens. De kan vara det, men i så fall har det nog skett nyligen, senaste året eller så.

Men nej, jag drar inga slutsatser. Jag säger att det VW har gjort (och har underlåtit att göra) är en fullgod förklaring på det pissiga läget för dem. Man måste inte uppfinna skruvade fantasiförklaringar om att det beror på att en politiker har gjort eller sagt det ena eller det andra.

Det förefaller alltså troligare att dåliga försäljningssiffror inom elbilssegmentet på icke-europeiska marknader beror på:

1. VW har fram tills nyss helt fokuserat på gammaldags fossilbilar och bara relativt nyligen börjat försöka ställa om till moderna motorer. De har legat på latsidan för att det har lönat sig bättre att fuska till sig gratis pengar, sen blev de avslöjade och istället behövde betala en massa pengar. De är alltså efterblivna, ur ett marknadsperspektiv. Deras bilar är fyrhjulig avföring mer eller mindre, och kan inte konkurrera med kinesiska eller amerikanska bilar som är decennier före, utvecklingsmässigt.

2. VW har nyligen visat sig ha bedrivit ett storskaligt fusk för att lura sina kunder och samhället, och det har framkommit att det inte berott på några enstaka rötägg, utan att det har varit en fundamental del i själva bolagskulturen att luras och fuska med bilarna, det har gått hela vägen upp, att bolagskoncernen i sig är opålitliga skurkar. I EU har det nog varit en mindre grej, eftersom medier har varit så otroligt dåliga på att rapportera om händelsen här, men jag tror att i USA är skadan på varumärket avsevärd efter händelsen.

3. De har knapert med pengar eftersom de nyligen har bränt hela sin rainy day fund på att inte konkursa. Alltså, de ställde till och med in aktieutdelningarna några år. Fatta hur allvarligt det är då. De har alltså begränsat med cash att bränna på R&D, och att ta igen konkurrenternas försprång.

Jag förstår uppriktigt fortfarande inte. Vad pratar du om?

vet inte men det är söndag kväll dricker du bärs??
Citera
2026-07-12, 23:01
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
vet inte men det är söndag kväll dricker du bärs??

Förstår inte riktigt frågan, eller vad den har att göra med mitt resonemang om att VW ligger efter i elbilsförsäljning eftersom de har varit lata och slappa (och verkar ha hoppats att de skulle vinna marknadsandelar genom någon sorts magi snarare än aktiv research och utveckling som deras konkurrenter ägnat sig åt?), och för att de nu är fattiga som kyrkråttor så de knappt har råd att utveckla något som är konkurrenskraftigt, och för att deras rykte utanför EU är dåligt pga att bolaget visat sig vara kriminellt hela vägen upp och att de avsiktligt förlett sina kunder.

Jag har inte riktigt sett någon utveckling på din tanke att det skulle vara politikernas fel. Alltså hur du föreställer dig den kausala kedjan där, hur 1. [Politiker gör något] leder till 2. [VW trampar på en kratta och får den i ansiktet, bajsar på sig, ramlar i bajset, ingen vill ha med VW att göra för att den är täckt med bajs].

(Men för att svara på din fråga. Nej, jag dricker alkohol väldigt sällan. Det är faktiskt några månader jag drack en öl senast. Ungefär när jag skrev mitt svar dig drack jag däremot en mix mellan Alpro High Protein med chokladsmak och Oatly Matcha Strawberry, vilket är en jäkligt god kombo, och Alpron har hög andel fullvärdigt protein per hundra gram, så det blir en perfekt efter-träning-dryck.)
Citera
2026-07-13, 07:56
Medlem
analkings avatar
Citat:
Förstår inte riktigt frågan, eller vad den har att göra med mitt resonemang om att VW ligger efter i elbilsförsäljning eftersom de har varit lata och slappa (och verkar ha hoppats att de skulle vinna marknadsandelar genom någon sorts magi snarare än aktiv research och utveckling som deras konkurrenter ägnat sig åt?), och för att de nu är fattiga som kyrkråttor så de knappt har råd att utveckla något som är konkurrenskraftigt, och för att deras rykte utanför EU är dåligt pga att bolaget visat sig vara kriminellt hela vägen upp och att de avsiktligt förlett sina kunder.

Jag har inte riktigt sett någon utveckling på din tanke att det skulle vara politikernas fel. Alltså hur du föreställer dig den kausala kedjan där, hur 1. [Politiker gör något] leder till 2. [VW trampar på en kratta och får den i ansiktet, bajsar på sig, ramlar i bajset, ingen vill ha med VW att göra för att den är täckt med bajs].

(Men för att svara på din fråga. Nej, jag dricker alkohol väldigt sällan. Det är faktiskt några månader jag drack en öl senast. Ungefär när jag skrev mitt svar dig drack jag däremot en mix mellan Alpro High Protein med chokladsmak och Oatly Matcha Strawberry, vilket är en jäkligt god kombo, och Alpron har hög andel fullvärdigt protein per hundra gram, så det blir en perfekt efter-träning-dryck.)

Jag har läst dina inlägg och jag stöttar dig med allt

Ursäkta om du har problem
Citera
2026-07-13, 11:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Tyskarna är offer för två agendor just nu,den du nämnde samt den svenska "gröna el-agendan"Jag lider med det tyska folket.
Det tyska folket sitter ofta i kläm och det är rimligen deras eget fel för det är mycket lätt att inplantera en agende hos dem och sedan lyder de blint. Svenskar tänker och ifrågasätter lite mer.
Citera
2026-07-13, 12:31
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag har läst dina inlägg och jag stöttar dig med allt

Ursäkta om du har problem

Det enda jag har problem med är att förstå hur du får ihop bilden av att Volkswagens problem beror på något några politiker har gjort, och inte den enorma grop de grävt för sig själva.
Citera
2026-07-13, 12:47
Medlem
analkings avatar
Citat:
Det enda jag har problem med är att förstå hur du får ihop bilden av att Volkswagens problem beror på något några politiker har gjort, och inte den enorma grop de grävt för sig själva.
Du har helt rätt
Citera
2026-07-13, 13:12
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Du har helt rätt

Nu verkar det här naturligtvis inte vara genuint, men på sätt och vis är det ändå indirekt detta du säger på ett annat plan, i och med att du är helt svarslös på innehållet i mina inlägg, och inte kan eller vill, trots uppmaningar, utveckla hur du faktiskt tänker att "politikernas destruktiva industripolitik" skulle kunna ligga bakom bakom VWs svårigheter, när det finns enklare och betydligt starkare förklaringar.

Att du istället försöker dig på det här, vad det här nu är (någon sorts försök till härskarteknik?) det talar för att du varken har fakta, argument eller resonemang på din sida, utan att du bara valt att tycka något på ren känsla.
Citera
2026-07-16, 11:25
Medlem
analkings avatar
Emdens bprgmästare menar nu att en nedläggning av vw fabriken i hans stad leder till att ingen köper hus osv i regoonen om fabtiken läggs ned

Han menar azt folk tom avstår glögg på julmarknaden om detta realiseras

Källa

https://m.bild.de/politik/inland/emden-ob-warnt-bei-ronzheimer-vor-vw-werk-schliessung-keiner-kauft-sich-dann-ein-grundstueck-eine-ku eche-oder-ein-auto-6a587d2568b3d6515268a5db
Senast redigerad av analking 2026-07-16 kl. 11:29.
Citera
2026-07-17, 11:45
Medlem
analkings avatar
Volkswagen överväger att avyttra sitt fastighetsbestånd

Källa

https://www.braunschweiger-zeitung.de/niedersachsen/wolfsburg/article412602033/medienbericht-volkswagen-prueft-verkauf-von-immobilien-in-wolfsburg-und-weltweit.html
Citera
2026-07-18, 14:10
Medlem
analkings avatar
en engelsk podd om volkswagens kollaps källa https://www.youtube.com/watch?v=GeEkzM7qQao
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in