2026-07-09, 21:21
Medlem
analkings avatar
Ja elbilstillverkningen har kört Volkswagen i botten, bla porsche gar ju snart med förlust och detta var ett tag bilvärldens kronjuvel nummer 1. Ca 50% av bilmodellerna vill volkswagen stryka helt och bara i tyskland vill man stänga 4 bilfabriker, hur har det kunnat ga sa snett? Varför har inte dessa bolag sagt at politikerna att sluta med sin destruktiva industripolitik?

Källa

https://www.bild.de/politik/inland/sanierungsplan-vw-kuerzt-modellpalette-um-50-prozent-6a4fefeebb0cf80de56a3f3b
Citera
2026-07-09, 21:44
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Ja elbilstillverkningen har kört Volkswagen i botten, bla porsche gar ju snart med förlust och detta var ett tag bilvärldens kronjuvel nummer 1. Ca 50% av bilmodellerna vill volkswagen stryka helt och bara i tyskland vill man stänga 4 bilfabriker, hur har det kunnat ga sa snett? Varför har inte dessa bolag sagt at politikerna att sluta med sin destruktiva industripolitik?

Källa

https://www.bild.de/politik/inland/sanierungsplan-vw-kuerzt-modellpalette-um-50-prozent-6a4fefeebb0cf80de56a3f3b

Ja du, för att VW inte i tid ställt om sig till framtiden och unga konsumenter, utan istället puttrat på med sina förbränningsmotorer. Hela den europeiska bilindustrin är ett FACIT 2.0.
Citera
2026-07-09, 21:50
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ja du, för att VW inte i tid ställt om sig till framtiden och unga konsumenter, utan istället puttrat på med sina förbränningsmotorer. Hela den europeiska bilindustrin är ett FACIT 2.0.
Nej, detta är stänga kärnkraftverken 2.0

Det är politikerna i det egna landet som stryper bensinmotorn. Det är inte en fri marknad.

Idag eldar man med kol igen i Tyskland och miljörörelsen jublar?

Därför att det handlade aldrig om miljön utan att rasera ett samhälle som man inte kände sig som en del av.

Så man länkar inte bar en tysk sida. Utan en tysk sida som är blockerad? Håhåjaja...
Citera
2026-07-09, 21:59
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
det var inte politiken som förstörde för Facit, det var kunderna som istället köpte persondatorerna som kom och nämndes ordbehandlare. dvs kunderna bestämde att det var mer bekvämt och bättre pa alla sätt och vis med en dator isf en skrivmaskin. I fallet med avindustrialisseringen i tyskland är det inte kunderna som valt detta utan det är politikerna som valt detta
Citera
2026-07-09, 22:18
Medlem
200% högre energikostnader än Kina och usa😂 omställning från kärnkraft har gått lite trögt eller haha
Citera
2026-07-09, 22:24
Medlem
pn222jws avatar
Produktionsomkostnaderna och tillverkningskostnaderna blir för höga jämfört med Kina. Det sänker exporten och volymerna - vinstmarginalerna blir för tunna.
Citera
2026-07-09, 22:29
Medlem
Ersattningstrafiks avatar
Problemet är att européerna är korkade. De köper kinesiskt skräp för att det är något billigare och sedan blir de överraskade när de blir av med jobbet.

Såg något reportage på tv från en stor polsk bilfabrik. De tillverkade bilar åt något europeiskt märke, minns inte vilket, och hade fått säga upp tusentals arbetare senaste åren. Mycket sorgligt var det. Så följde de med fabrikschefen ut på parkeringen och gissa vad han själv körde privat….. kinesiskt så klart. Undrar varför det går dåligt för europeisk bilindustri när inte ens europeiska bilarbetare köper europeiskt.

Själv kör jag i andra fall europeiskt.
Citera
2026-07-09, 22:33
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är inte fel på politikerna eller deras politik. Det är fel på konsumenterna och arbetarnas löner.
Lösningen är att importera rätt sorts människor som arbetar för mindre betalt.

Lönerna och den höga kostnaden för energi är bovarna. .
Citera
2026-07-09, 22:37
Medlem
Studsbolls avatar
Hela Tyskland har förlorat greppet om verkligheten. Det var inget genidrag att lägga ner kärnkraften samtidigt som de gick all in på elbilstillverkning. När det gäller VW så bygger dessutom riktigt usla elbilar som de tror att folk är beredda att betala mer för än motsvarande kinesiskt skrot.
Citera
2026-07-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ersattningstrafik
Problemet är att européerna är korkade. De köper kinesiskt skräp för att det är något billigare och sedan blir de överraskade när de blir av med jobbet.

Såg något reportage på tv från en stor polsk bilfabrik. De tillverkade bilar åt något europeiskt märke, minns inte vilket, och hade fått säga upp tusentals arbetare senaste åren. Mycket sorgligt var det. Så följde de med fabrikschefen ut på parkeringen och gissa vad han själv körde privat….. kinesiskt så klart. Undrar varför det går dåligt för europeisk bilindustri när inte ens europeiska bilarbetare köper europeiskt.

Själv kör jag i andra fall europeiskt.

Jag har aldrig kört något annat än Europeiskt. Flera Saab, Audi, BMW, flera Peugeot och nu är jag tillbaka på Volvo igen som var en av mina första bilar. Hade en Volvo 240, men nu idag en Volvo EX30.
Faktiskt aldrig haft en bil som inte är Europeisk. Sen kan man diskutera om Volvo är svenskt eller kinesiskt idag, men de flesta bilarna är i alla fall utvecklade i Göteborg och i fallet med EX60 så tillverkas den där också.
Citera
2026-07-09, 23:05
Medlem
analkings avatar
Högsta hönset i delstaten Nidersachsen har företrätt ett parti och en politik som ju avindustrialisrerar. VW-Aufsichtsratsmitglied Olaf Lies (SPD) Socialdemokraterna företräder förbundsstaten som är delägare i volkswagen och han säger sig vägra ga med pa att volkswagen skall stänga fabriker i tyskland. Och detta har folk röstat pa

källa

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/live-blog-vw-aufsichtsrat-beraet-ueber-job-abbau-und-werksschliessungen,vw-1180.html

man baxnar dessutom i baden würtemberg och stuttgart har en turkisk klanmedlem fran miljöpartiet valts till att regera baden würtember med stuttgart som mest berömda industriort följt af friedrichshafen med zeppelin. han vägrar ga med pa att audifabriken i necharsulm skall läggas ned

källa

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/unternehmen/audi-werk-oezdemir-kaempft-um-den-standort-neckarsulm-201010835.html?utm_term=Autofeed&campID=SCL-EAu2500002683&utm_medium=Social&utm_source=Twitter #Echobox=1783595622

Detta stavas DEKADENS
Citera
2026-07-09, 23:28
Medlem
Jag tycker Volkswagen gör mesiga bilar. När jag bytte senast så kollade jag på små bilar. Bland annat Volkswagen ID3 och dess syskon Cupra Born. Den senare var mer intressant för att den var snyggare och även billigare, men annars i stort sätt samma bil.

Men så testade jag en annan amåbil, Volvo EX30.

Har tidigare haft Peugot e-208.

Medans Volvo erbjuder allt mellan drygt 200 hk och ensam motor och bakhjulsdrift till 429 hk och dubbla motorer och fyrhjulsdrift så får man inte mycket val med Volkswagen. Det är bara bakhjulsdrift och drygt 200 hk om ens det. Ingen fyrhjulsdrift, inga dubbla motorer och jag vet inte hur det är idag, men en dealbreaker för mig då var att Cupra och VW inte erbjöd one pedal driving och inte heller keep climate on, Mycket möjligt att dom lagt till det nu, men dom hade inte det i sina bilar tidigare i alla fall så då var det piss värt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in