2026-07-09, 21:06
Medlem
Vit-spades avatar
Jag har rest någonstams regelbundet varje sommar sedan 2010 (med undantag av pandemin). Utomlands är det ju fortfarande kontanter som gäller i stor utsträckning när man betalar och då vill i alla fall jag gärna ha det klart innan så att man slipper tänka på det på plats på resmålet.

Jag har därför varit en frekvent återkommande kund på Forex i 15 års tid. I början tyckte jag det var bra. Smidigt och lätt. Men de senaste åren har jag märkt en klar försämring. Går man in på Forexkontoret numera så är jag i princip den ENDA svenska kunden. Resten av klientelet består av araber som ska skicka pengar hem till släkten. I början var det ju bara andra ressugna turister där. Växlar inte folk pengar längre?

Men det värsta är att ska man ha någon annan valuta än dollar eller euro så är det totalt meningslöst att gå till Forex. Antingen är valutan "slut" (säger de alltså) eller så "handlar de inte med den valutan". Då jag är en ganska van resenär som gärna åker till lite mer ovanliga platser har detta snarare blivit legio och de tre senaste gångerna jag besökt Forex har jag lommat därifrån utan att få tag på det jag sökte.

Höjden var ändå när jag var där sist. Jag skulle ha tag i georgiska lari och tänkte att en sån ovanlig valuta måste man nog förbeställa så jag besökte Forex flera veckor innan resan skulle bli av, för att vara ute i god tid. I kassan sitter en tjej som förmodligen är nyanställd. När jag börjar med att säga att mitt ärende är lite komplicerat så dyker det upp en smällfet man i 25-35 årsåldern bakom henne, förmodligen hennes chef eller hennes handledare. Han tar över hela samtalet och säger att de inte har den valutan, att jag kan gå någon annanstans om det inte passar (!) och att jag inte ska höja rösten mot honom (vilket jag inte gjorde). Han betedde sig som en riktig alfahanne och syftet var helt uppenbart att läxa upp mig inför den nyanställda tjejen i "utbildningssyfte" alternativt att han var kåt på henne och försökte ställa sig in.

Jag lämnade in ett formellt klagomål på bemötandet till Forex s.k. "klagomålsavdelning" när jag kom hem, som jag givetvis inte har fått någon respons på.

Hur är det med er, upplever ni också att Forex har blivit sämre jämfört med förr? Det känns tyvärr som att Forex, trots sitt dåliga utbud, har monopol på valutaväxling så man kan inte gärna gå någon annanstans heller (Western union finns inte i närheten av där jag bor, det hade ju kunnat vara ett alternativ annars).
Citera
2026-07-09, 21:18
Avstängd
dude2ks avatar
Ja, de vägrar ju ta emot en större summa kontanter. Helt värdelösa.
Citera
2026-07-09, 21:22
Medlem
JustTrollings avatar
Marknaden för resevaluta måste ju helt ha kollapsat senaste 10-20 åren.

Allt fler länder i närområdet med Euro. Allt fler som fattar att dom kan ta ut pengar i en bankomat till mycket lägre kostnad i nästan alla länder man normalt reser till. Eller betala med kort precis som här.

Väldigt få länder som kräver att man har landets valuta i sedlar i plånboken på sig vid inresa till landet.
Citera
2026-07-09, 21:58
Medlem
Kan ha att göra med statens nya regler kring penningtvätt och terrorfinansiering
Udda valuta ses kanske som lite suspekt
Inte Forex egna regler
Citera
2026-07-09, 21:59
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Ja, de vägrar ju ta emot en större summa kontanter. Helt värdelösa.
Ja undrar varför?😂
Citera
2026-07-09, 22:00
Medlem
Forex har blödit pengar lääängee - så illa att de avvecklade Forex Bank.

har de fått ordning på ekonomin eller blöder bolaget fortfarande
Citera
2026-07-10, 10:17
Medlem
Du kanske svarar på din egen fråga i ditt utdragna inlägg.

Du besöker “lite mer ovanliga platser” och blir sedan förvånad över att ett svenskt växlingskontor inte har en av världens cirka 180 valutor på lager.
Citera
2026-07-10, 15:16
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du kanske svarar på din egen fråga i ditt utdragna inlägg.

Du besöker “lite mer ovanliga platser” och blir sedan förvånad över att ett svenskt växlingskontor inte har en av världens cirka 180 valutor på lager.

Det är ett växlingskontors jobb att växla pengar. Det är inte för mycket begärt att de kan fixa i princip alla valutor om de får lite framförhållning, även om jag fattar att de inte kan ha alla på lager.

Går jag till en skoaffär och ska köpa skor så förväntar jag mig att skoaffären har skor att sälja till mig, även om jag skulle vilja ha lite ovanligare skor. Det här är exakt samma sak.
Citera
2026-07-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Det är ett växlingskontors jobb att växla pengar. Det är inte för mycket begärt att de kan fixa i princip alla valutor om de får lite framförhållning, även om jag fattar att de inte kan ha alla på lager.

Går jag till en skoaffär och ska köpa skor så förväntar jag mig att skoaffären har skor att sälja till mig, även om jag skulle vilja ha lite ovanligare skor. Det här är exakt samma sak.
Vad bygger din förväntan på att en skoaffär ska tillhandahålla samtliga tänkbara skomodeller? De flesta inser att ett sortiment måste anpassas efter efterfrågan. Samma marknadsekonomiska princip gäller rimligen även för valutaväxling.

Varken skoaffärer eller växlingskontor dimensionerar sitt sortiment efter allt som teoretiskt kan efterfrågas.
Citera
2026-07-10, 20:17
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Vem växlar egentligen valuta på Forex inför sin resa?
Kolla deras urusla kurser ,säg en familj som är lite whitetrash och köper sin valuta på Arlanda /Landvetter för en 2 veckors resa till ex Thailand ,en valuta konvertering som tar typ 30 sekunder tar dom tusentals kronor för horribelt
Citera
2026-07-12, 03:43
Moderator
Lobengulas avatar
Det man möjligen gör på Forex är att skaffa USD eller Euro. Men bara om man åker till ett efterblivet land. De flesta länder har fungerande växling till lokal valuta via kreditkort/betalkort antingen manuellt eller via automat.
Citera
2026-07-12, 20:00
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Jag har rest någonstams regelbundet varje sommar sedan 2010 (med undantag av pandemin). Utomlands är det ju fortfarande kontanter som gäller i stor utsträckning när man betalar och då vill i alla fall jag gärna ha det klart innan så att man slipper tänka på det på plats på resmålet.

Jag har därför varit en frekvent återkommande kund på Forex i 15 års tid. I början tyckte jag det var bra. Smidigt och lätt. Men de senaste åren har jag märkt en klar försämring. Går man in på Forexkontoret numera så är jag i princip den ENDA svenska kunden. Resten av klientelet består av araber som ska skicka pengar hem till släkten. I början var det ju bara andra ressugna turister där. Växlar inte folk pengar längre?

Men det värsta är att ska man ha någon annan valuta än dollar eller euro så är det totalt meningslöst att gå till Forex. Antingen är valutan "slut" (säger de alltså) eller så "handlar de inte med den valutan". Då jag är en ganska van resenär som gärna åker till lite mer ovanliga platser har detta snarare blivit legio och de tre senaste gångerna jag besökt Forex har jag lommat därifrån utan att få tag på det jag sökte.

Höjden var ändå när jag var där sist. Jag skulle ha tag i georgiska lari och tänkte att en sån ovanlig valuta måste man nog förbeställa så jag besökte Forex flera veckor innan resan skulle bli av, för att vara ute i god tid. I kassan sitter en tjej som förmodligen är nyanställd. När jag börjar med att säga att mitt ärende är lite komplicerat så dyker det upp en smällfet man i 25-35 årsåldern bakom henne, förmodligen hennes chef eller hennes handledare. Han tar över hela samtalet och säger att de inte har den valutan, att jag kan gå någon annanstans om det inte passar (!) och att jag inte ska höja rösten mot honom (vilket jag inte gjorde). Han betedde sig som en riktig alfahanne och syftet var helt uppenbart att läxa upp mig inför den nyanställda tjejen i "utbildningssyfte" alternativt att han var kåt på henne och försökte ställa sig in.

Jag lämnade in ett formellt klagomål på bemötandet till Forex s.k. "klagomålsavdelning" när jag kom hem, som jag givetvis inte har fått någon respons på.

Hur är det med er, upplever ni också att Forex har blivit sämre jämfört med förr? Det känns tyvärr som att Forex, trots sitt dåliga utbud, har monopol på valutaväxling så man kan inte gärna gå någon annanstans heller (Western union finns inte i närheten av där jag bor, det hade ju kunnat vara ett alternativ annars).

Rör man sig mycket i EU så är det kort som gäller. En del € kan man ta ut i bankomater för oförutsedda transaktioner. Tyskland kan vara lite besvärliga, men annars är det kort som funkar överallt.
Däremot har jag haft med Forex att göra när jag växlat till $ men eftersom det är en så stor valuta, så var det inte något större problem. Dock skulle de ha helt sinnessjuka avgifter.
Kan man inte skita i Forex och utnyttja växlingskontor på plats? De måste ju ha sin egen valuta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in