2026-07-09, 20:46
Medlem
Jag skulle vilja ha ett flexibelt luft-rör som hänger i taket, ungefär som en taklampa. Man skulle kunna dra ner det och flytta det flera meter dit man vill.. till soffan, sängen eller var man nu sitter.

Genom röret kommer kall, frisk uteluft direkt mot ansiktet, så man får den där sköna känslan av att andas ren luft även när man är inomhus.

Röret skulle vara kopplat till ett fönster där det hämtar kall, frisk uteluft, och en liten motor driver luften genom slangen så att man får ren, sval luft.

Tror ni det skulle vara bra?
Senast redigerad av HayabusaMannen 2026-07-09 kl. 20:49.
Citera
2026-07-09, 20:52
Medlem
Det skulle inte vara bra för ditt hus/lägenhet i det långa loppet.

Men för att bidra med något:
Ett svetsutsug (där du blåser in luft utifrån istället för att suga ut luft). Exempelvis:
https://butik.filterman.se/produkt/utsugsarm?attribute_valj-langd=2+meter&utm_source=Google%20Shopping&utm_cam paign=Filterman&utm_medium=cpc&utm_term=1285&gad_s ource=1&gad_campaignid=14879499288&gclid=Cj0KCQjwj b3SBhDgARIsAMKiWzg174D71SCBLv5brRg6tcLFUhVTGfHKPPG XYk4Gn-OhfELzCkxUnIQaAjRVEALw_wcB

Fanns en billig från Kina, den måste ju vara perfekt för ditt behov:

https://www.google.com/aclk?sa=L&ai=DChsSEwigvOSmp8aVAxWLC6IDHazkBXEYACIC CAEQJRoCbGU&co=1&gclid=Cj0KCQjwjb3SBhDgARIsAMKiWzh 1sv4nITEu5zNbc8uoOcCB117J8R5frhC_Yysfb92igL7_G8QFV NsaAkPnEALw_wcB&sph=&cce=2&sig=AOD64_3up0foIcz4O05 HiT56j3jg4pzisA&ctype=5&q=&ved=2ahUKEwjL3t-mp8aVAxVYUFUIHaTaFpEQwg8oAHoECAkQFA&nis=7&ch=1&adu rl=
Senast redigerad av ladicius 2026-07-09 kl. 21:17.
Citera
2026-07-09, 20:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Med ett filter under sommaren ja, så fort temperaturen sjunker till vintern blir det kondens på slangen.
Citera
2026-07-09, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Med ett filter under sommaren ja, så fort temperaturen sjunker till vintern blir det kondens på slangen.

Ja, jag tänker att det här främst är en sommarpryl, när man vill ha kall och frisk uteluft direkt i ansiktet. Men det går ju att använda på vintern också, bara man har lite isolering eller kondensskydd på slangen så den inte blir fuktig när det är riktigt kallt ute?
Citera
2026-07-09, 21:06
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag skulle vilja ha ett flexibelt luft-rör som hänger i taket, ungefär som en taklampa. Man skulle kunna dra ner det och flytta det flera meter dit man vill.. till soffan, sängen eller var man nu sitter.

Genom röret kommer kall, frisk uteluft direkt mot ansiktet, så man får den där sköna känslan av att andas ren luft även när man är inomhus.

Röret skulle vara kopplat till ett fönster där det hämtar kall, frisk uteluft, och en liten motor driver luften genom slangen så att man får ren, sval luft.

Det låter ganska dyrt att installera. Det lär bli billigare med en portabel AC.
Citera
2026-07-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030

En portabel AC kyler bara luften som redan finns i rummet, men den ger ingen frisk uteluft. Poängen med det här röret är just att få kall, ren uteluft direkt från fönstret, så man får den där friska känslan som AC aldrig kan ge. Så det är mer som en riktad uteluftsventil än en AC.

Angående kostnaden på den vet jag inte.
Citera
2026-07-09, 21:45
Medlem
Citat:
En portabel AC kyler bara luften som redan finns i rummet, men den ger ingen frisk uteluft. Poängen med det här röret är just att få kall, ren uteluft direkt från fönstret, så man får den där friska känslan som AC aldrig kan ge. Så det är mer som en riktad uteluftsventil än en AC.

Angående kostnaden på den vet jag inte.

Har du provat att bara öppna fönstren?
Citera
2026-07-09, 22:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
600 för fläkt, 2x100kr för slang

Citat:
Men det går ju att använda på vintern också, bara man har lite isolering eller kondensskydd på slangen så den inte blir fuktig när det är riktigt kallt ute?
Inget jag hade chansat på, kondens kan ge rätt rejäla skador dessutom sänker det inomhustemperaturen.
Citera
2026-07-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Har du provat att bara öppna fönstren?

Tänk dig kunna lägga på en "Darth Vader" mask och kunna andas in frisk kyld luft när du ville. Uteluft. Skönt speciellt om du har fönstren stängda? Alltså med det menar jag att du andas in precis lika bra luft som du var ute.
Senast redigerad av HayabusaMannen 2026-07-09 kl. 22:17.
Citera
2026-07-10, 00:23
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Tänk dig kunna lägga på en "Darth Vader" mask och kunna andas in frisk kyld luft när du ville. Uteluft. Skönt speciellt om du har fönstren stängda? Alltså med det menar jag att du andas in precis lika bra luft som du var ute.

..alltså köper du en friskluftsmask, samma sort som används vid svetsning. Sen kopplar du maskens insug till en portabel AC. Du kommer se ut som nån postapokalyptisk gruvarbetare..
Citera
2026-07-10, 06:44
Medlem
Citat:

Det kan ju fungera till en viss gräns.
Det uppstår dock problem vid vissa temperaturskillnader.
Du kommer få kondensutfällning på utsidan av röret om det blir för kall luft som leds in.
På vintern så behöver du ha tämligen kraftig isolering runt röret.

Med din idé så blir det troligen även övertryck i fastigheten och detta är något man inte vill ha. Du får ut fuktig luft i konstruktionen.

Det är bättre att ha en ftx-anläggning som reglerar luften in och ut ur huset. Visst det blir inte lika frisk luft du andas in eftersom den blandas med husets luft, men på det stora hela blir det bättre inomhusluft.
Citera
2026-07-10, 19:20
Medlem
Citat:

Inte för att jag tycker att det är en särskilt bra idé eller förstår syftet, för det är inte särskilt kallt ute förutom på nätterna.

Men du skulle säkert kunna bygga det du vill ha med dessa slangar och sen valfri fläkt för att få in luften

https://www.ahlsell.se/products/ventilation/slangar-med-tillbehor/plastslangar/6530585

https://www.ahlsell.se/products/ventilation/slangar-med-tillbehor/aluminiumslangar/6630517

https://www.ahlsell.se/products/ventilation/slangar-med-tillbehor/bojliga-ljuddampare/6630441
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in