Igår, 11:43
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart.Stromberg
Domen har vunnit laga kraft och det är förbjudet att hänga ut domar på alla hemsidor. Det spelar ingen roll längre om du har utgivningsbevis.

Min fråga är kort och koncist, då Jan Axelsson är ansvarig för Flashback undrar jag hur Flashback tänker göra?

Oklart vad domen har med Flashback att göra.
Har du ens läst domen?
Flashback påverkas inte av domen. Även om du verkar tro detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Lennart.Stromberg
Var det inte så Jan Axelsson trodde också om att han inte var ansvarig för vad som postades här med ändå åtalades för hets mot folkgrupp?

Du borde kanske läsa den domen också.
För din kännedom så friades Jan Axelsson.
Åklagaren valde därefter att inte överklaga domen, vilket kanske inte kom som någon överraskning då det saknades stöd (enligt lagen) för en fällande dom.

admin
Citera
Igår, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ja och nej . Flashback säljer annonser så klura lite på hur detta kommer att tolkas juridiskt .
Kommer inte att tolkas alls. Det är själva domen som man ska ta betalt för, inte att man har annonsintäkter. Dessutom finns det inte något direkt samband mellan annonsintäkterna och domarna som dessutom inte publiceras av flashback
Citera
Igår, 18:19
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Annonser har inget med detta att göra!!!

Det handlar om ex Lexbase som säljer
domar,detta är annonser Flashback INTE
säljer utan hyr ut plats för.

Isf skulle alla annonser på Facebook försvinna!!!

Läs skillnaden på domar och annonser.

Det verkar som att du är en smula historielös och tror att Flashback kommer ifrån ansvaret för sina användare och modereringen av forumet ( Annonserna är en intäkt för övrigt och Flashback räknas som ett företag och boten blir därefter ) Det kan nämligen anses och tolkas som att Flashback tillåter vissa " snedsteg " för att behålla sina användare och annonsintäkter .

Nä du kan nog se två möjliga utvägar . Att man får länka domar privat i PM eller att Jan Axelsson får tillbringa mer tid i rätten . Domarna lär hur eller hur försvinna och användare varnas .
Citera
Igår, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Oklart vad domen har med Flashback att göra.
Har du ens läst domen?
Flashback påverkas inte av domen. Även om du verkar tro detta.

Du borde kanske läsa den domen också.
För din kännedom så friades Jan Axelsson.
Åklagaren valde därefter att inte överklaga domen, vilket kanske inte kom som någon överraskning då det saknades stöd (enligt lagen) för en fällande dom.

admin
Åja, nog begick ägaren ett brott som inte raderade men friades för att ni inte hade en möjlighet att veta att de fanns eftersom de inte var rapporterade. Läste precis den domen.

Det första stycket har jag inte läst något om ännu men om det beslutats att man inte får sälja domar annat än för journalistiskt arbete så tycker åtminstone jag att "sälja" övertrumfar "gratis" i så måtto att även gratis faller under samma förordning. Om inte, är det så att man inte får publicera personuppgifter som inte är av folkets intresse (allvarliga brott, allvarliga händelser osv) och personuppgifter ingår ofta i flertal i domar. Så, spridandet av domar mm kräver nog lite mer eftertanke.
Citera
Igår, 21:58
Medlem
Har läst dokumentet från EU nu:

EU‑texten gäller ett företag som köpt ut stora mängder domar och sålt dem kommersiellt. Det är alltså en fråga om GDPR och journalistiskt undantag, inte om forum eller privatpersoner. Flashback berörs inte direkt av den domen. Däremot visar EU‑texten att spridning av domar är juridiskt känsligt eftersom de innehåller personuppgifter. Även gratis spridning kan i vissa fall omfattas av GDPR eller förtalslagstiftning, beroende på innehållet. Därför menar jag att delning av domar kräver eftertanke vilket är sällsynt på Flashback, även om just den här domen inte riktar sig mot Flashback mfl.
Dessutom är det på väg en nu lag/förordning som kommer tvinga forumägare och andra att radera exempelvis förtal och personuppgifter. Den lagen/förordningen skall då också gälla retroaktivt om jag förstått det rätt.
Senast redigerad av panimalos Igår kl. 22:02.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in