2026-07-09, 14:49
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Jag hörde för ett tag sedan en dokumentär på radion om Hjortons pulver. Det var alltså en blandning av koffein, fenacetin och fenazon. Det togs av b.la arbetarna på Husqvarna, då de blevuppiggande av effeken av pulvre. Tyvärr så dog de flesta som (miss)brukade pulvret av njurskador.
Väldigt intressant enligt mig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hjortons_pulver
Citera
2026-07-09, 14:51
Medlem
Lyssnade också på det, ligger uppe på SR

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/dr-hjortons-livsfarliga-mirakelpulver
Citera
2026-07-09, 15:13
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Jag hörde för ett tag sedan en dokumentär på radion om Hjortons pulver. Det var alltså en blandning av koffein, fenacetin och fenazon. Det togs av b.la arbetarna på Husqvarna, då de blevuppiggande av effeken av pulvre. Tyvärr så dog de flesta som (miss)brukade pulvret av njurskador.
Väldigt intressant enligt mig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hjortons_pulver
Man blir nästan lite sugen på att testa.
Citera
2026-07-09, 16:16
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Man blir nästan lite sugen på att testa.

Varför det? Låter som en rätt tråkig historia med starkt negativa effekter.

Blanda koffein med acetylsalicylsyra samt nån medicin mot migrän eller reumatism så hamnar du på ungefär samma nivå.
Citera
2026-07-09, 17:31
Moderator
Morfar-52s avatar
OT/tjafs raderat, återgå till ämnet./mod
Citera
2026-07-10, 08:52
Medlem
sommarlovs avatar
Efter att ha läst på om ämnena, kanske man kan nå samma effekt med Ipren och Alvedon, nedsköljt med mycket kaffe?
Citera
2026-07-10, 09:32
Medlem
Har för mig att fenacetin gav upphov till en viss sorts njurstenar, ”korallkonkrement”.
De var vackert njurformade och kunde uppfylla i stort sett hela njuren.
Lät sig knappast kissas ut och måste ha gjort fruktansvärt ont.
Fenacetin numera avregistrerat som smärtstillande.
Citera
2026-07-10, 09:32
Medlem
Det låter mest som något för att dra in stålar och inget för välbefinnandet, även om stålar givetvis kan ge välbefinnande.
Citera
2026-07-10, 11:30
Medlem
zombie-nations avatar
Skumt nog så lyssnade jag nyligen på detta. Jag trodde det skulle visa sig vara någon nygammal amfetamin. Men förutom koffeinet så kan de inte blivit höga, eller var det en bieffekt i någon av de två mediciner som var i? För alla var så galna i det. Och kaffe hade man ju.

En av smärtsubstanserna den som inte gav njurskador, varför försvann den? En Nsaid på den tiden som inte gav hål i magen borde vara en bra idé. Fast det finns en annan sådan äldre Nsaid också som aldrig fanns i Sverige som gav mycket mindre magpåverkan än t ex Ipren, men den fick aldrig komma in. Vi har missat mycket mediciner och det är inte bara för att de var olämpliga.

Undrar om det var så att deras arbete var så hårt och allt som lindrade muskelvärk var välkommet, bli hög på koffein är dock inte kul.
Citera
Igår, 18:24
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Skumt nog så lyssnade jag nyligen på detta. Jag trodde det skulle visa sig vara någon nygammal amfetamin.
Samma sak tänkte jag också att det skulle handla om Pervitin eller liknande.
Citera
Igår, 18:31
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Undra om det bara var koffeinet som gjorde att de blev beroende av pulvret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in