Citat:
Ursprungligen postat av
Soffpotatis1357
Förstår absolut att det kan vara en hjälp för många. Men tyvärr finns en baksida med det också. Att man använder det för mycket då det tar över och man inte gör arbeten själv och inte heller tänker själv. Det enda det ska användas till är att få en skjuts och att förklara saker, som ett stöd. Inte ett verktyg för att skriva provsvar och uppsatser med mera. Det ska man göra själv. Borde förbjudas att använda i andra syften än som stöd. Är ju som när en annan gick i skolan och vi använde Wikipedia som källa. Till sist fick vi inte använda det som tillförlitlig källa längre. Chatgpt och annan AI är inte källor. Och ska heller inte användas i för stor utsträckning då eget tänkande och och källkritik minskar. Egen utveckling och ökad förståelse minskar genom att använda det för mycket. Bäst att inte använda överhuvudtaget...
Det här är mim upplevelse också. Gick för några år sedan ut en utbildning och fick därefter traineejobb tillsammans med ett 20-tal andra nyexade inom min bransch. De flesta av mina nya kollegor kunde inte göra ens de mest grundläggande arbetsuppgifterna utan att be chatgpt, och då pratar vi alltså om saker som man skulle ha lärt sig under första månaden eller två av utbildningen.
Helt bisarrt att frivilligt göra sig så beroende av en teknik som alla med sunt förnuft vet kommer att krasha förr eller senare. Snacka om att slösa bort sin utbildning.
Sen finns det också så många uppenbara brister med LLMer, något man inte märker när man inte kan något om ämnet själv. Att i studiesyfte använda sån här teknik känns för mig som ett enormt korkat val för man kommer till 100% lära sig saker som är totalt bullshit. Vill man inte plugga så är det väl bara att låta bli.