2026-07-09, 09:07
Medlem
På min tid pratar vi om USB stickor och wikipedia men idag har vi AI som med ett knapptryck kan sammanfatta en lektion eller ge ett upplägg inför en examination. Om vi bortser att skriva en uppsats/hemtenta eller så hur mycket har det hjälpt er?

Förr var det ju så att det akademiska språket var kryptiskt och hade man ingen rutin på det fick man antingen gissa eller så fick man vänta inför nästa seminarium med läraren och ta upp det. Nu kan allt lösas med hjälp av tydligt prompt och fota bilder på böckerna. Viket bör underlätta studierna enormt framförallt tidsmässigt.

Ni som är födda efter 2002 och studerar nu på universitet vad har ni märkt?
Citera
2026-07-09, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
På min tid pratar vi om USB stickor och wikipedia men idag har vi AI som med ett knapptryck kan sammanfatta en lektion eller ge ett upplägg inför en examination. Om vi bortser att skriva en uppsats/hemtenta eller så hur mycket har det hjälpt er?

Förr var det ju så att det akademiska språket var kryptiskt och hade man ingen rutin på det fick man antingen gissa eller så fick man vänta inför nästa seminarium med läraren och ta upp det. Nu kan allt lösas med hjälp av tydligt prompt och fota bilder på böckerna. Viket bör underlätta studierna enormt framförallt tidsmässigt.

Så sent som idag rapporterades det att en professor i USA tvingade studenterna till prov på plats och då sjönk genomsnittsresultatet från cirka 96 poäng till under 50.
Så det är nog väldigt många.
Citera
2026-07-09, 11:43
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Alltså högre studier ska ju vara både träning i att tänka, såväl som ett sätt att gallra bland människor.

Om ni använder ai, för att undvika er träning i tex att sammanfatta texter, så skjuter ni er själva i foten så att säga.

Ni blir även beroende av er ai, och det är inte omöjligt att ni efter examen inte har möjlighet att använda er ai på arbetet. Om ni ska redogöra något inför en grupp kan ni inte ta fram er mobil och be ai förklara när du sitter bredvid och dricker kaffe.
Citera
2026-07-09, 12:57
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Förstår absolut att det kan vara en hjälp för många. Men tyvärr finns en baksida med det också. Att man använder det för mycket då det tar över och man inte gör arbeten själv och inte heller tänker själv. Det enda det ska användas till är att få en skjuts och att förklara saker, som ett stöd. Inte ett verktyg för att skriva provsvar och uppsatser med mera. Det ska man göra själv. Borde förbjudas att använda i andra syften än som stöd. Är ju som när en annan gick i skolan och vi använde Wikipedia som källa. Till sist fick vi inte använda det som tillförlitlig källa längre. Chatgpt och annan AI är inte källor. Och ska heller inte användas i för stor utsträckning då eget tänkande och och källkritik minskar. Egen utveckling och ökad förståelse minskar genom att använda det för mycket. Bäst att inte använda överhuvudtaget...
Citera
2026-07-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Jag tycker den fungerar bra som mattelärare. Oändligt tålamod jämfört med människa om det är något man hakat upp sig på.
Citera
2026-07-09, 14:32
Medlem
knappt något. bara irreterande när de slår ihop 15 artiklar.
Citera
2026-07-10, 03:13
Medlem
Viethatts avatar
Internet är en av de bästa resurserna för studier, man kan till och med leta efter böcker därifrån. Nu ChatGPT kan tipsa de bästa böckerna så att man slipper leta. Men vänta nu... Jag trodde inte att läsa böckerna var ett fusk? Du kan bli världens bästa kemister, ingenjör, doktor eller något annat. Vad väntar ni på?
Citera
2026-07-10, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Förstår absolut att det kan vara en hjälp för många. Men tyvärr finns en baksida med det också. Att man använder det för mycket då det tar över och man inte gör arbeten själv och inte heller tänker själv. Det enda det ska användas till är att få en skjuts och att förklara saker, som ett stöd. Inte ett verktyg för att skriva provsvar och uppsatser med mera. Det ska man göra själv. Borde förbjudas att använda i andra syften än som stöd. Är ju som när en annan gick i skolan och vi använde Wikipedia som källa. Till sist fick vi inte använda det som tillförlitlig källa längre. Chatgpt och annan AI är inte källor. Och ska heller inte användas i för stor utsträckning då eget tänkande och och källkritik minskar. Egen utveckling och ökad förståelse minskar genom att använda det för mycket. Bäst att inte använda överhuvudtaget...

Det här är mim upplevelse också. Gick för några år sedan ut en utbildning och fick därefter traineejobb tillsammans med ett 20-tal andra nyexade inom min bransch. De flesta av mina nya kollegor kunde inte göra ens de mest grundläggande arbetsuppgifterna utan att be chatgpt, och då pratar vi alltså om saker som man skulle ha lärt sig under första månaden eller två av utbildningen.
Helt bisarrt att frivilligt göra sig så beroende av en teknik som alla med sunt förnuft vet kommer att krasha förr eller senare. Snacka om att slösa bort sin utbildning.

Sen finns det också så många uppenbara brister med LLMer, något man inte märker när man inte kan något om ämnet själv. Att i studiesyfte använda sån här teknik känns för mig som ett enormt korkat val för man kommer till 100% lära sig saker som är totalt bullshit. Vill man inte plugga så är det väl bara att låta bli.
Citera
2026-07-11, 08:46
Medlem
Jag använder ChatGPT en hel del för att lära in nya saker, skapa instuderingsmaterial inför prov och få återkoppling på texter jag har skrivit själv. Det underlättar att ha en "privatlärare" som ger bra återkoppling och anpassar instuderingsmaterialet efter min kunskapsnivå som komplement till ordinarie studiematerial.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in