2026-07-09, 10:46
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag dricker mängder av kaffe och trots det, känner jag inte känslan av nöjdhet. Utan jag slutar dricka för stunden av hälsoskäl.

Känner ni igen er?

Jag vet inte vad jag skall ta mig till och känner mig väldigt ohälsosam.

Ja, jag känner igen mig till 100% Har försökt fram och tillbaka men kan aldrig nöja mig med lagom heller.
Helst skulle jag vilja kunna dricka 0-2 koppar per dag. För om jag dricker mer än så, så försvinner de önskade effekterna och biverkningarna tar över.

Just nu så har jag hållit upp från kaffe* och te i snart två år, och det har varit fruktansvärt värt det, för det är superskönt att inte känna sig pissnödig och förgiftad dygnet runt. Och jag har blivit väldigt mycket piggare och lugnare utan kaffe också.

Försökte dricka te i början, men fick lägga ner det efter bara nån vecka. Eftersom jag blev exakt lika beroende av det. Nuförtiden dricker jag tevatten utan te, och det går förvånansvärt bra också. Kanske två gånger i månaden tar jag en påse örtte, men jag föredrar helt klart utan, vilket också känns himla skönt.

* Men sen i våras så har jag druckit en kopp vid två tillfällen. Så risken finns väl att man är på väg tillbaka till träsket igen.
Senast redigerad av busy-signal 2026-07-09 kl. 10:50.
Citera
2026-07-09, 10:48
Medlem
Ilpadres avatar
Hade ofta hjärtklappning. Någon pratade om koffeinfritt kaffe man brygger som vanligt. Kör Gevalias. Smakar mkt bra. Hjärtklappning borta. Sover bättre. Unnar mig såklart en kopp ibland med riktigt kaffe om man är borta eller så. Svårare än så är det inte.
Citera
2026-07-09, 10:55
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilpadre
Hade ofta hjärtklappning. Någon pratade om koffeinfritt kaffe man brygger som vanligt. Kör Gevalias. Smakar mkt bra. Hjärtklappning borta. Sover bättre. Unnar mig såklart en kopp ibland med riktigt kaffe om man är borta eller så. Svårare än så är det inte.

Trevligt att höra, grattis!

Skulle så himla gärna vilja njuta av kaffe på samma sätt som du kan, men det har inte funkat hittills.

Jag använde koffeinfritt när jag trappade ner, och gillade det verkligen. Även ett tag i början när jag blev helt koffeinfri. Men så fort jag tog en riktig kopp så föll jag tillbaka och blev typ bakis nästa dag om jag inte fortsatte med the real deal.

Sen när jag till slut bröt beroendet, så har koffeinfritt inte smakat gott för fem öre. Så för mig verkar det tyvärr inte vara en väg att gå.
Senast redigerad av busy-signal 2026-07-09 kl. 10:58.
Citera
2026-07-09, 11:06
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag dricker mängder av kaffe och trots det, känner jag inte känslan av nöjdhet. Utan jag slutar dricka för stunden av hälsoskäl.

Känner ni igen er?

Jag vet inte vad jag skall ta mig till och känner mig väldigt ohälsosam.

Förresten, om du har problemet att kaffet måste vara helt nybryggt, så kan det faktiskt vara värt att gå över till snabbkaffe eller kapselbryggare. För då kan man åtminstone få varenda kopp exakt likadan.

Jag hade också det problemet, och gav till slut upp på allt vad bryggare heter. För den andra koppen bli ändå aldrig lika god som den första.

Dock så var det bättre för mig att sluta helt. För jag blev som sagt aldrig nöjd oavsett.
Citera
2026-07-09, 11:25
Medlem
Jobbar hemifrån och både röker gräs och dricker kaffe. På morgonen går holken och första kaffekoppen hand i hand.

Men kaffet är utan tvekan det riktiga knarket här. Fem koppar mellan 9-fikat och lunch känns plötsligt som “bara för att komma igång”.

Kaffe är redan ett övergrepp på tandraden med all missfärgning, men nu har jag dessutom börjat hälla Oboy-pulver i det. Så numera borstar jag tänderna en extra gång mitt på dagen på grund av mitt kaffepundande.

Friskt beteende.
Senast redigerad av Chillgren 2026-07-09 kl. 11:36.
Citera
2026-07-09, 11:27
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har haft kaffefria perioder i mitt liv, och jag har insett att beroendet är mest psykiskt. Vi gör en så stor sak av kaffet här i Sverige, att vi blir indoktrinerade att tänka och känna att det är något alldeles fantastiskt. Det är möjligt att man kan få fysisk abstinens också, om man dricker väldigt mycket kaffe, men i så fall har jag aldrig druckit tillräckligt för att drabbas av abstinens när jag av någon anledning pausat kaffedrickandet.

Det går, i min erfarenhet, lätt att ersätta med något annat: mineralvatten, läsk, juice, saft, drickyoghurt... om man vill det. Eller te, det innehåller i alla fall mindre mängd onyttiga substanser. Eller någon form av örtte. Ett tag drack jag massa mintte, och det fick snabbt samma effekt av belönings- och nu-har-jag-rast-känslor.
Citera
2026-07-09, 11:39
Medlem
Ta en paus på ett par veckor, tycker abstinensen går över rätt snabbt. Fick göra det själv när jag fick magsår. Har sen dess begränsat det till en trippelespresso/latte till frukost. Funkar ganska bra. Dessutom så mycket godare än vanligt bryggkaffe. Finns faktiskt mindre, enkla espressobryggare som gör riktigt god espresso. En kaffekvarn och lyxbönor på det, perfekt.
Citera
2026-07-09, 12:17
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Prova koffeinfritt.
Bästa rådet. Koffeinfritt förteller också huruvida du är beroende eller inte. Gillar du smaken av kaffet eller är du bara ute efter nästa drogfix?

Fullständigt vansinne att dricka kaffe. Kommer alldrig dricka det igen. Ritigt lurendrejeri, haft så många huvudvärker och illamående av det utan att jag viste att det var just kaffet jag drack. Behövt kuta till toaletten för att spy när huvudet blev så illa av låga koffeinnivåer. Det är bara en lättnad när man väl slutat för gott.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-09 kl. 12:37.
Citera
2026-07-09, 12:56
Medlem
Bajslukts avatar
Ett vanligt trick många gör är att de lägger i något som är lite äckligt i kaffet. Du kan exempelvis hälla i ett par droppar kiss i kaffet, eller om du har en kanin hemma så kan du lägga i en bit spillning i kaffet. När du är förkyld kan du ta en sked och skopa ut lite från snytpappret och lägga i koppen, också.

Det handlar om att försämra smaken och samtidigt få dig att associera kaffedrickandet med något som är lite smått äckligt.
Citera
2026-07-09, 13:15
Medlem
Jag dricker mycket kaffe och mår bra av det. Kaffe är hälsosamt.
Citera
2026-07-09, 13:32
Medlem
Imnshos avatar
Vafan är det för jävla veklingar i tråden? Riktiga svenskar dricker minst 6-8 koppar kaffe om dagen enligt rekommendation.
Citera
2026-07-09, 13:36
Avslutad
Sverige ligger långt efter Finland i kaffedrickandet, grannarna i öst är #1 på planeten när det kommer till kaffeförtäring.
Fick sluta med kaffet pga magkatarrer, antagligen pga kombination av kaffe och starköl i mängder så valde att ta bort det mindre viktiga, skål
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in