Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Om din avsikt är att märka ord istället för att ha ett vettigt samtal är din invändning förstås korrekt. Men i verkligheten så är alla partier som inte har egen majoritet tvungna att jämka sin politik om de vill få inflydande i samarbeten och överenskommelser med andra partier.
Handlar inte om ordmärkeri. Din utgångspunkt är att SD:s tidigare svek inte ska ligga dem i fatet därför att andra partier, enligt dig, också svikit sina väljare. Min utgångspunkt är att bästa sättet att förutspå framtida beteende är att studera tidigare beteende. Har man svikit en gång kan man svika två - och gärna vika ner sig när fastighetslobbyn kommer med bjudluncher. Precis som man bytte fot när friskolelobbyn kom och bjöd på käk.
Citat:
Inget mittenparti har marknadshyror på programmet. Vare sig av övertygelse eller av populistiska skäl är det det faktiska läget.
En googling bort:
Liberalerna vill införa fri hyressättning vid nyproduktion och låta hyror i större utsträckning spegla efterfrågan även i det befintliga beståndet.
https://www.liberalerna.se/politik/bostad
För tydlighetens skull: "fri hyressättning" är synonymt med marknadshyra.
Citat:
Citat:
Tvärtom, det är ytterst sannolikt att en mittenregering skulle införa marknadshyror i nyproduktion fast under ett annat namn. Partierna kan försvara sig med: "Nej, det här är inte marknadshyra - det är super-flexi-premie-hyra!"
Marknadshyror i nyproduktion skulle innebära marknadshyror i 2% av det totala beståndet per år ungefär.
Detta har vi redan gått igenom - marknadshyror i nyproduktion skulle få konsekvenser för hela hyresmarknaden.
Citat:
Och det är med det extrema antagandet att allt nytt som byggs skulle få marknadshyror trots att de största hyresvärdarna är vänsterkontrollerade kommunala bostadsbolag.
Vad är det för fria fantasier? Kommunala bostadsbolag är inte "vänsterkontrollerade". Varför skulle de sätta en lägre hyra om de kan ta ut en högre?
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Vilket hade fått stora konsekvenser för bruksvärdessystemet. Systemet innebär att hyror för liknande objekt ska tas i beaktande när den skäliga hyran beräknas. Dyrare nya lägenheter i ett område kan användas som argument för att höja hyrorna för äldre lägenheter.
Nu, när det visade sig att du hade fel om att propositionen innebär marknadshyror, är även du igång och fantiserar ihop skräckscenarier.
Jag vet inte vad du yrar om. De flesta experter som uttalade sig när marknadshyror var på tapeten 2021 menade att marknadshyra i nyproduktion skulle innebära höjda bruksvärdeshyror.
Är det jag som yrar när du pratar om nyproduktion 2021 när vi diskuterar en proposition från 2026 som inte handlar om nyproduktion? Smakat?
Citera sammanhanget är du snäll. Precis som marknadshyror i nyproduktion skulle få konsekvenser för det befintliga beståndet så kommer även markant högre blockhyror att få konsekvenser för det befintliga beståndet. "A kan orsaka B" verkar vara lite klurigt för dig.
Citat:
Jo, de argumenterar mot något de själva hittat på att propositionen innebär. Det är en halmgubbe. Alla kan slå upp vad halmgubbe innebär. Om de, likt du, inte vet.
Jösses vad du är ute och cyklar. Men ja, ja, vill du inte begripa vad en halmgubbe är så slipper du!
Citat:
Nej. Ingen av de artiklarna påstår att marknadshyror införts. De vidareför bara partiska krösamajors skräckscenario.
Så fungerar nyhetsjournalistik. Man rapporterar vad kritikerna menar men tar själv inte ställning i sakfrågan.
För övrigt skrev du: "Nej, jag skrev att om de faktiskt infört marknadshyror så hade det uppmärksammats i media." Och propositionen
och dess konsekvenser har uppmärksammats i media.
Citat:
Citat:
Varför skulle det ha blivit det? De flesta ledarsidor är borgerliga eller liberala och positiva till marknadshyror. De har ingen anledning att veva mot ett förslag de gillar.
Du tror inte det skulle uppmärksammas stort i media om marknadshyror faktiskt införts?
Nej, det tror jag inte. Men du får gärna försöka leda i bevis att alla regeringspropositioner som fått stora konsekvenser "uppmärksammats stort i media". Lycka till!
Citat:
Dvs om alla hyror framgent sätts i en individuellt förhandling mellan de direkt inblandade parterna och hyresgästerna skulle få flytta om man inte kommer överens?
Ingen har påstått att marknadshyror innebär fri prissättning på precis alla hyresrätter i hela Sverige.
Citat:
Citat:
Polletten verkar inte trilla in. Ländin är jurist och expert på bostadsfrågor och därför en auktoritet. Motvillig1.2 är inte någon auktoritet.
Hehe, det var du som klagade på användandet av auktoritetsargument.... Du vet för övrigt inget alls om mig och jag undanber mig vidare spekulationer i saken. Även om det är svårt för dig kan du väl försöka argumentera i sak istället?
1. Jag har inte klagat på auktoritetsargument. Jag har klagat på argumentationsfel som består av hänvisningar till icke-auktoriteter. Rubriksättare är inte auktoriteter på svensk bostadsmarknad. Därför är det synnerligen korkat att argumentera för att rubriksättarnas avsaknad av "krigsrubriker" innebär att propositionen inte leder till kraftigt höjda hyror. Ländin däremot är en jurist med relevant expertis inom ämnet vi diskuterar. Därför är det inte fel att hänvisa till honom.
2. Alla är anonyma på Flashback. Därför ekar det ihåligt när någon utger sig för att vara en expert inom ett visst ämne. Med andra ord kommer varken jag eller någon annan att betrakta dig som en auktoritet.