2026-07-08, 20:49
Medlem
Stercoriuss avatar
En intressant och välunderbyggd artikel dök upp på min radar idag: https://www.hemhyra.se/nyheter/statschef-i-orike-vill-kopa-odehusen-i-stalldalen-for-270-miljoner-ska-aterstallas-i-toppskick/.

Artikeln handlar om en man vid fiktivt namn "Per-Erik" som kontaktat diverse personer i och runt Ställdalen gällande att han är villig att investera ca. 270 miljoner kronor i att renovera upp de ökända övergivna lägenhetshusen i samhället. Han har tydligen haft möte med både kommundirektör och kommunstyrelsens ordförande i Ljusnarsbergs kommun.

Vid närmare gräv visar det sig dock att denne Per-Erik är på väg att gå i personlig konkurs och har ljugit om ett antal uppgifter kring sig själv. Bland annat har han till Skatteverket uppgett att han bott i Tyskland, när han egentligen varit bosatt i Sverige, sannolikt för att undvika lagsökning och Kronofogden. Han har även bytt namn flertalet gånger, ljuger om utbildningsmeriter samt uppges vara statschef (!) för ett ö-rike i Stilla Havet på en suspekt hemsida. Vad gäller pengarna han är villig att investera så uppger han att de kommer från olika ställen till olika personer: Ibland är det en hemlig välgörenhetsorganisation, ibland är det en amerikansk affärsman som vill investera genom honom, etc.

Som det ser ut för närvarande verkar kommunen ha synat hans bluff, vilket även de flesta boende i Ställdalen tycks ha gjort, som tur är.

Vill höra allas åsikter och mer information om denna person och sannolika GM. Jag kallar honom här GM då försök till bedrägeri sannolikt förekommit vad jag kan läsa mig till.

P.S. - Om det finns lämpligare forumval för denna tråd får mod gärna flytta, men eftersom det rör sig om flera sannolika fall av (försök till) bedrägeri m.m. så lade jag artikeln i aktuella brott.
Citera
2026-07-09, 13:48
Medlem
Fungerande länk till artikeln:

https://www.hemhyra.se/nyheter/statschef-i-orike-vill-kopa-odehusen-i-stalldalen-for-270-miljoner-ska-aterstallas-i-toppskick/
Citera
2026-07-09, 17:13
Moderator
Schlesiens avatar
Ingen brottsutredning redovisad.

Aktuella brott och kriminalfall --> Bostadsorter och områden

/Moderator
Citera
2026-07-09, 20:37
Medlem
Jordgubbes avatar
Hem & Hyra är en ständig underleverantör för pikanta trådstarter på Flashback, och ja jädrar här har vi en bullshit artist. Denne "Per Erik" ringas alltså delvis in, verkar vara född på orten, inte gjort något intryck där alls (dvs saknat talang, kompetens och utstrålning), blinkat förbi med ofullbordade studier på nåt svenskt lärosäte, bluffat om andra meriter, och ägnat sig åt bluff och båg samt dragit på sig skulder. Skall vi gissa att han nu försöker tvätta pengar eller komma åt bidrag i denna scam? Mysko. Verkar ha samma diagnos som tex Macchiarini, som fick en flirt att tro att Påven skulle vara deras vigselförrättare. Skicka popcornen.
Citera
2026-07-09, 20:42
Medlem
Sinnerstens avatar
Fram med Popcornen!

Bifall till föregående talare!

Hoppas inte folk går på detta och sen bölar att dom gick på det.
Citera
2026-07-10, 00:08
Medlem
IceEyess avatar
Att man inte bara jämnar Ställdalen med marken. En mer deprimerande och spöklik ort är nog svår att hitta i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in