2026-07-08, 19:46
Medlem
Har funderat på om onlineforum som flashback automatiskt bör sammanfatta sina diskussions trådar för folk som vill vara med och delta. Eventuellt skulle det göra det lättare att hoppa in utan att läsa potentiellt hundratals inlägg men det kan vara så att folk slutar läsa nyanserna i inlägg när man får en kortare sammanfattning. Jag hittade en chrome extension för flashback på häromdagen och det gav möjligheten för en lång och en kort sammanfattning vilket var jätte bra men nackdelen är att det missar vissa nyanser. Jag kan se att det verkar finnas för reddit med mera. Är detta något som bör vara in en inbyggd funktion på flashback eller skulle det vara AI slop?
Senast redigerad av Ainewsnow 2026-07-08 kl. 19:53.
Citera
2026-07-08, 19:52
Avstängd
Denna sammanfattning fångar din frågeställning:Bör forum som Flashback ha inbyggda AI-sammanfattningar? Det underlättar deltagande, men riskerar att missa viktiga nyanser och kan upplevas som onödigt AI-skräp.
Citera
2026-07-08, 20:00
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag killgissar 10-20% kommer ta hjälp av dyrare AI att lägga in enstaka meningar i sitt inlägg som får FBs version att börja lägga in skumma delslutsatser m m.
Citera
2026-07-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Denna sammanfattning fångar din frågeställning:Bör forum som Flashback ha inbyggda AI-sammanfattningar? Det underlättar deltagande, men riskerar att missa viktiga nyanser och kan upplevas som onödigt AI-skräp.

Personligen tror jag att sammanfattning är det bästa (om det finns tillgängligt iaf), tänk när man har 500+ svar på ett inlägg blir nästan omöjligt att läsa allt. Det stora problemet är nog att flashback är för stelbent och gammalmodigt och klarar nog inte av att implementera, man kanske tänker att ai verktyg är "AI slop", rädda för förändring skulle jag tro. Det finns säkert externa verktyg som kan göra det bättre den jag såg online var bra. Tror ni att dom som styr flashback är rädda för förändring?
Citera
2026-07-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Jag killgissar 10-20% kommer ta hjälp av dyrare AI att lägga in enstaka meningar i sitt inlägg som får FBs version att börja lägga in skumma delslutsatser m m.

Jag försöker förstå vad du menar. Menar du att vissa personer som det skulle finnas en AI sammanfattar skulle ändra sättet de skriver på för att få vara med i sammanfattningen eller använda ai för att få hjälp med det? Typ som SEO fast för forum, om man vill sprida en speciell åsikt
Citera
2026-07-08, 20:13
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ainewsnow
Jag försöker förstå vad du menar. Menar du att vissa personer som det skulle finnas en AI sammanfattar skulle ändra sättet de skriver på för att få vara med i sammanfattningen eller använda ai för att få hjälp med det? Typ som SEO fast för forum, om man vill sprida en speciell åsikt
Ungefär något åt det hållet. De största trådarna i t ex politik lär vara "naturligt" resistenta men de lite mindre är det en möjlig risk.
Citera
2026-07-08, 20:16
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Har funderat på om onlineforum som flashback automatiskt bör sammanfatta sina diskussions trådar för folk som vill vara med och delta. Eventuellt skulle det göra det lättare att hoppa in utan att läsa potentiellt hundratals inlägg men det kan vara så att folk slutar läsa nyanserna i inlägg när man får en kortare sammanfattning. Jag hittade en chrome extension för flashback på häromdagen och det gav möjligheten för en lång och en kort sammanfattning vilket var jätte bra men nackdelen är att det missar vissa nyanser. Jag kan se att det verkar finnas för reddit med mera. Är detta något som bör vara in en inbyggd funktion på flashback eller skulle det vara AI slop?
Forumet är redan delvis förstört av idioter som generar sina svar med AI, så inte mer AI här tack.
Citera
2026-07-08, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Ungefär något åt det hållet. De största trådarna i t ex politik lär vara "naturligt" resistenta men de lite mindre är det en möjlig risk.

När jag jobbade med ai I Japan kunde man ändra färgen på en pixel i en bild för att lura AI och den gissade att objektet i bilden var en helt annan sak än det som var på bilden även om den hade haft väldigt rätt innan förändringen. Tror du inte att man skulle kunna göra en väldigt liten teknisk förändring för att lura AIn och på så sätt, eller blir det nästan omöjligt om tråden är för stor, dom skyddar sig naturligt?
Citera
2026-07-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Forumet är redan delvis förstört av idioter som generar sina svar med AI, så inte mer AI här tack.

Du verkar vara veteran på forumet. Brukar du läsa igenom en hel tråd om det är typ 100-200+ inlägg, är nyfiken.
Citera
2026-07-08, 20:21
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Du verkar vara veteran på forumet. Brukar du läsa igenom en hel tråd om det är typ 100-200+ inlägg, är nyfiken.
Du kan ju själv använda AI för att sammanfatta en tråd?

Jag är med i de flesta AI-diskussioner av någon vikt och får många svar som jag besvarar, jag behöver inte leta igenom något, jag har hängt med från början
Citera
2026-07-08, 20:24
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:

Frågan har varit uppe tidigare minns jag. Med tanke på externa program (som tex en chrome extension du nämnde) så finns ju i viss mån möjligheten redan även om den är utanför själva forumet.

Tja, en typ demokratisk online-omröstning skulle väl inte skada?
Citera
2026-07-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du kan ju själv använda AI för att sammanfatta en tråd?

Jag är med i de flesta AI-diskussioner av någon vikt och får många svar som jag besvarar, jag behöver inte leta igenom något, jag har hängt med från början

Ja beroende på aktiv man är, vill man vara med från början så kanske det är känns kul att inte sammanfatta. Men skulle inte säga att det är Ai slop!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in