2026-07-08, 19:31
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Jag har målat akvareller nu på sommaren, mest Stockholmsmotiv har det blivit hittills. Länk. Nu har jag hittat en riktigt skön utsikt att måla av. Tänkte måla en utsikt från Stadshagsplan norrut över Karlbergs slott med Solnas postterminaler i bakgrunden. Läckert i mitt huvud. Här är platsen på street viewer. Men det är lite kämpigt.

Tänkte ta en referensbild att måla utifrån, men så tvekade jag. Det är ett militärt skyddsobjekt Karlbergs, inte sant? Avbildningsförbud. Vad räknas som avbildning, då?

Om jag sitter på stenhällen vid Stadshagsplan och målar hela dagen, då avbildar jag, men det är skitsamma för jag är inte så noggrann med måtten. Slottet ligger flera hundra meter bort. Vattenfärgen ger ett lite kluddigt resultat. Det lär knappt synas att det är ett slott.

Om jag fotar av med mobilen och sen åker till torpet och målar av fotot, då har jag fotograferat ett skyddsobjekt. Är det värre? Det är inte värt att brösta ett fängelsestraff för en akvarell, tänker jag. Men utsikten är läcker.

Kan den är trådstarten betraktas som stämpling?
Citera
2026-07-08, 20:11
Medlem
Vantskruvs avatar
Det råder inte avbildningsförbud på skyddsobjektet MHS Karlberg.
Citera
2026-07-08, 20:18
Medlem
Det beror väl på hur detaljerad och verklighetstrogen målningen är. Det har hänt att folk dömts för obetydliga fotografier som tagits inomhus i skyddsobjekt där ingen känslig information kan avslöjas. Skillnaden är ju dock att ett foto ger en korrekt bild av hur det ser ut på en viss plats, vilket en målning inte nödvändigtvis gör.

Alla skyddsobjekt har dock inte avbildningsförbud.
Citera
2026-07-08, 20:49
Medlem
Du får censurera så att just slottet blir suddigt på målningen
Citera
2026-07-08, 21:35
Medlem
HBTKuks avatar
Vackra målningar!

Gå dit och knäpp en referensbild. Jag har då aldrig sett någon säkerhet när jag varit där.

Tappade fem gram prima hasch där för massor av år sedan. I slänten nära den begravna hunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in