2026-07-09, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Nu klickade jag vidare och det står "331 kr" på importavgifter, hur kan det vara så dyrt för 12 produkter??
Efter att du gjort en beställning kan du under 30 dagar gå in och klicka på Prismatchning/justering. Om någon vara minskar i pris får du summan den minskar med i kredit. Har fått 200 kr efter tull infördes för de har sänkt priset på många varor.

3 euro i tull och moms på tullen blir ca 41 kr per varugrupp. Köper du fler av samma eller likadana varor ska det bara vara en tullavgift.
2026-07-09, 21:39
Medlem
flezks avatar
Köpte massa skit till köket för nån vecka sen. Fick det idag. Ingen tullavgift behövdes betalas. Så avgiften dras alltså i kassan i onlinebuyiken nu eller hur funkar det?
2026-07-10, 08:52
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Varje liten pryl kostar €3 plus moms.
Det blir dyrt för alla små billiga grejer.
Detta blir nog ett uppsving för Amazon.

Det är väl det som är poängen. Att folk inte ska köpa billigt skit från andra sidan jordklotet
2026-07-10, 09:07
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Har du någonsin hittat något som du verkligen behöver och inte glappar på TEMU?

Berätta i så fall
Givetvis. Jag vill inte gå in för mycket i detalj, men jag håller på med ett speciellt hantverk. Det kräver mycket stor skicklighet så vi är inte så många som håller på med det i Sverige, så jag kan inte berätta exakt utan att outa mig. Men i vilket fall, specialverktyg och material till detta kan jag importera från Kina. Det finns överhuvudtaget inte att köpa i Sverige. Enda alternativet är möjligen USA, men inte lika stort urval och till tio gånger högre priser. Mycket av det kommer i vilket fall från Kina, det har bara varit i USA och fått nya prislappar.

Om jag ska ta lite generella exempel så har jag t.ex köpt utmärkta filhandtag på TEMU. Svarvade i trä med metallförstärkning, en hel påse för några tior. Finns inte att få tag på i Sverige.

Slippapper. Ett helt set med tio papper av varje i femton olika grovlekar från 80 till 3000. Med kardborre och en perforering så att man kan använda dem både till trekantsslipen och multiverktyget. Detta set med 150 papper kostade mindre än ett 5-pack på Biltema. Dessutom finns det inte slippapper finare än 240 att få tag på för vanliga konsumenter i Sverige.

Frässtål. Det finns i alla tänkbara profiler. I Sverige hittar man bara bråkdelen av detta utbud, och då givetvis till många gånger högre pris.

Sen kan man åka på bakslag. Jag köpte till exempel ett set med specialborr som visade sig vara sämre än förväntat. Men där fick jag pengarna tillbaka utan någon diskussion.
2026-07-10, 09:33
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Det är väl det som är poängen. Att folk inte ska köpa billigt skit från andra sidan jordklotet

Nä poängen är att företag i Europa inte kan sälja samma skräp för 4 gånger högre pris.
Nu väljer staten att utnyttja situationen och få in skattepengar på ännu ett nytt sätt.
Vi medborgare ska ju aldrig kunna njuta fördelar.
2026-07-10, 10:30
Medlem
Det är väl bara å handla för mer än 1300(summan?)
Tullarna gäller väl bara mindre beställningar vad jag förstod?
2026-07-10, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggfiguren
Det har varit tull på större försändelser länge. Nu är det 150 euro gränsen går vid. Över den summan är det tull i procentsats. Man måste tänka på att 150 euro är utan moms så man måste alltså handla för mer eftersom moms brukar vara medräknat i köpsumman.
2026-07-10, 11:23
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Nä poängen är att företag i Europa inte kan sälja samma skräp för 4 gånger högre pris.
Nu väljer staten att utnyttja situationen och få in skattepengar på ännu ett nytt sätt.
Vi medborgare ska ju aldrig kunna njuta fördelar.

Hade nu temu haft märkessaker så hade man kanske köpt därifrån. Men nu är det väl bara skit, typ Biltema?
2026-07-10, 12:09
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Givetvis. Jag vill inte gå in för mycket i detalj, men jag håller på med ett speciellt hantverk. Det kräver mycket stor skicklighet så vi är inte så många som håller på med det i Sverige, så jag kan inte berätta exakt utan att outa mig. Men i vilket fall, specialverktyg och material till detta kan jag importera från Kina. Det finns överhuvudtaget inte att köpa i Sverige. Enda alternativet är möjligen USA, men inte lika stort urval och till tio gånger högre priser. Mycket av det kommer i vilket fall från Kina, det har bara varit i USA och fått nya prislappar.

Om jag ska ta lite generella exempel så har jag t.ex köpt utmärkta filhandtag på TEMU. Svarvade i trä med metallförstärkning, en hel påse för några tior. Finns inte att få tag på i Sverige.

Slippapper. Ett helt set med tio papper av varje i femton olika grovlekar från 80 till 3000. Med kardborre och en perforering så att man kan använda dem både till trekantsslipen och multiverktyget. Detta set med 150 papper kostade mindre än ett 5-pack på Biltema. Dessutom finns det inte slippapper finare än 240 att få tag på för vanliga konsumenter i Sverige.

Frässtål. Det finns i alla tänkbara profiler. I Sverige hittar man bara bråkdelen av detta utbud, och då givetvis till många gånger högre pris.

Sen kan man åka på bakslag. Jag köpte till exempel ett set med specialborr som visade sig vara sämre än förväntat. Men där fick jag pengarna tillbaka utan någon diskussion.

Och dessa produkter som enligt dig är bra, är du alltså inte beredd att betala ett pris som speglar din köpkraft för?
2026-07-10, 12:26
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Och dessa produkter som enligt dig är bra, är du alltså inte beredd att betala ett pris som speglar din köpkraft för?
Var menar du att jag skulle köpt produkterna istället? Om du bara ger mig länkar till några europeiska företag som tillverkar och säljer dessa produkter ska jag avgöra om det är värt merkostnaden.
2026-07-10, 15:02
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggfiguren

Den extra avgiften gäller på försändelser under 150 eur.
Passerar du den är det "normal" tull som gäller och då blir det tullklareringsavgifter istället som brukar gå på minst 100kr+ från de olika fraktbolagen (eller så tullar du själv fysiskt hos tullen) plus % tull beroende på produkttyp.
2026-07-13, 10:27
Moderator
HelgeBuks avatar
(FB) Ny tullavgift från den 1 juli 2026

Låses. /Mod
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem