Citat:
Ursprungligen postat av
CuteTwink-I-was
Har du någonsin hittat något som du verkligen behöver och inte glappar på TEMU?
Berätta i så fall
Givetvis. Jag vill inte gå in för mycket i detalj, men jag håller på med ett speciellt hantverk. Det kräver mycket stor skicklighet så vi är inte så många som håller på med det i Sverige, så jag kan inte berätta exakt utan att outa mig. Men i vilket fall, specialverktyg och material till detta kan jag importera från Kina. Det finns överhuvudtaget inte att köpa i Sverige. Enda alternativet är möjligen USA, men inte lika stort urval och till tio gånger högre priser. Mycket av det kommer i vilket fall från Kina, det har bara varit i USA och fått nya prislappar.
Om jag ska ta lite generella exempel så har jag t.ex köpt utmärkta
filhandtag på TEMU. Svarvade i trä med metallförstärkning, en hel påse för några tior. Finns inte att få tag på i Sverige.
Slippapper. Ett helt set med tio papper av varje i femton olika grovlekar från 80 till 3000. Med kardborre och en perforering så att man kan använda dem både till trekantsslipen och multiverktyget. Detta set med 150 papper kostade mindre än ett 5-pack på Biltema. Dessutom finns det inte slippapper finare än 240 att få tag på för vanliga konsumenter i Sverige.
Frässtål. Det finns i alla tänkbara profiler. I Sverige hittar man bara bråkdelen av detta utbud, och då givetvis till många gånger högre pris.
Sen kan man åka på bakslag. Jag köpte till exempel ett set med specialborr som visade sig vara sämre än förväntat. Men där fick jag pengarna tillbaka utan någon diskussion.