2026-07-08, 14:40
Medlem
Som rubriken lyder. Till exempel så inkluderar inte Temu tullavgifter och det innebär att man får betala både tull och Postnords hanteringsavgift på minst 100 kr. Det blir mycket påslag. Hur gör ni gällande detta? Numera lönar det sig ju inte att handla från t e x Temu och andra liknande sajter.

Och nej, Temus lokala lager är inget alternativ då priserna är extremt höga, t o m högre än priser i Sverige.

Vet inte om tråden ligger rätt, mod får gärna flytta den vid behov.
2026-07-08, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Till exempel så inkluderar inte Temu tullavgifter och det innebär att man får betala både tull och Postnords hanteringsavgift på minst 100 kr.

Det var länge sedan jag handlade på Temu men jag provade precis att lägga ett par varor i varukorgen och gå till kassan. Då stor det att importavgifter är 82,82 kr, vilket motsvara 2 st tullavgifter á 3€ plus moms. Så då borde man inte behöva betala mer tull eller hanteringsavgifter.
2026-07-08, 14:56
Medlem
NyaHenriksss avatar
Varje liten pryl kostar €3 plus moms.
Det blir dyrt för alla små billiga grejer.
Detta blir nog ett uppsving för Amazon.
2026-07-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det var länge sedan jag handlade på Temu men jag provade precis att lägga ett par varor i varukorgen och gå till kassan. Då stor det att importavgifter är 82,82 kr, vilket motsvara 2 st tullavgifter á 3€ plus moms. Så då borde man inte behöva betala mer tull eller hanteringsavgifter.

Så du menar att Temu betalar tullavgifterna? Då har jag missförstått.
2026-07-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Varje liten pryl kostar €3 plus moms.
Det blir dyrt för alla små billiga grejer.
Detta blir nog ett uppsving för Amazon.

Jag vet, men det mest problematiska är om man också måste betala Postnords avgift på minst 100 kr.
2026-07-08, 16:27
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Jag vet, men det mest problematiska är om man också måste betala Postnords avgift på minst 100 kr.

Nä Postnord lägger inte på 100kr.
Man betalar ju tullen (€3) och moms till Temu så den biten är redan betalad till Temu.
2026-07-08, 16:51
Medlem
Det är inte per vara, det är per varukategori men det är i sig en djungel.
2026-07-08, 16:56
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Man betalar ju tullen (€3) och moms till Temu så den biten är redan betalad till Temu.

Oklart hur det egentligen fungerar då meningarna är delade. Såg ett inlägg på Facebook där någon menade att han hade fått betala 100 kr för ett paket och 120 kr för ett annat paket i hanteringsavgift till Postnord. Utöver tull och moms. Medan andra menar att så är det inte alls, att allt ska vara betalt redan vid köpet hos exempelvis Temu, att alla avgifter ska ingå redan där. Har inte provat själv och vet inte om man ska prova heller.
2026-07-08, 16:59
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Oklart hur det egentligen fungerar då meningarna är delade. Såg ett inlägg på Facebook där någon menade att han hade fått betala 100 kr för ett paket och 120 kr för ett annat paket i hanteringsavgift till Postnord. Utöver tull och moms. Medan andra menar att så är det inte alls, att allt ska vara betalt redan vid köpet hos exempelvis Temu, att alla avgifter ska ingå redan där. Har inte provat själv och vet inte om man ska prova heller.

Temu fortsätter deklarera och sköta den nya avgiften.
Postnord behöver alltså inte sköta deklaration för skatten.
2026-07-08, 17:35
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Temu fortsätter deklarera och sköta den nya avgiften.
Postnord behöver alltså inte sköta deklaration för skatten.

Temu skickar numera med DHL så Postnord får inga pengar alls.
2026-07-08, 22:28
Medlem
Ser inte att det ingår tull. Bara moms.
2026-07-08, 22:29
Medlem
Citat:

Ser inte att dom inkluderar tull i kassan på Temu.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in