Igår, 13:36
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Jag strävar efter att mitt Flashbackande ska vara som ett riktigt glassigt magazine. Jag blandar humor, ekonomitips, kulturkrönikor, relationsråd, mode, musik etc. Ungefär som spalterna i Amelia eller Hemmets journal. Det ska finnas något för alla, rättfram och med glimt i ögat.

Åtagandet gör att jag som varit verksam som skribent i en rad olika forumdelar och kommit fram till vilka som tolererar mina utsvävningar och inte. Jag har därför sammanställt ett HÖGT-I-TAK-INDEX över de olika forumdelarna, för hur hårt de modereras som en hjälpreda till nya forummedlemmar.

Mycket högt i tak:
  • Laidback
  • Egna texter: noveller och lyrik
  • Humor
  • Sömn och drömmar
  • Övrigt - ämnen som saknar eget forum

Här får du skriva fritt! I dessa forum anses det t.o.m. fördelaktigt om du skriver fritt och osammanhängande. Perfekt för skrivövningar om du går på Folkhögskola.

Ganska högt i tak:
  • Arbetsliv och arbetsmarknad
  • Språk
  • Psykologi
  • Juridik
  • Båtar och sjöliv

Här får du publicera dig för det mesta, utan att någon klagar. Ofta med snabba och kloka svar.

Medelhögt i tak:
  • Musik
  • Kläder och skor
  • Relationer och samlevnad
  • Erotik och sexualitet

Dessa har nolltolerans mot trams så du måste passa dig och se till att trådstarten har ett tillräckligt diskussionsunderlag för att möta forumens högt ställda standard.

Ganska lågt i tak
  • Religion
  • Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
  • Ekologi, natur, djur och växter
  • AI - Artificiell intelligens
  • Film
  • Politik
  • Inredning

Här skickar de ofta din tråd till papperskorgen utan att blinka. Har du tur får du behålla tråden en eller två dagar.

Mycket lågt i tak:
  • Nationalekonomi
  • Företagsekonomi
  • Privatekonomi
  • Graffiti och street art
  • Övervakning och integritet

I den sista kolumnen har jag aldrig fått publiceras, de är som huggormar på att skicka mig till papperskorgen. Låt bli att posta där, de är surpuppor. Tål inte humor.

FYLL PÅ MITT INDEX!

Med mitt index ämnar jag inte kritisera enskilda moderatorer och dess modereringsåtgärder, utan att ge en mer heltäckande bild av stämningen i olika forumdelar, så vi skribenter slipper bli besvikna när vi ansträngt oss med pangtrådar som sen slängs.
Citera
Igår, 14:29
Medlem
WetCigarettes avatar
Kul initiativ.

Själv skulle jag säga att Juridik har mycket lågt i tak. Men jag är inte där så ofta så jag kanske bara har haft otur? Tycker att de är hårda emot off topic och folk som snackar moral istället för just lagtexter.

Du missade största forumdelen av de alla: Aktuella brott och kriminalfall! Där skulle jag säga att det är ganska lågt i tak när det kommer till själva trådstarten (det ska vara datum i rubrik och citat från artikeln), men väldigt högt i tak när det kommer till inläggen. Det är väl så många inlägg att de inte hinner med. Kanske få som rapporterar också.

Kriminalhistoria, där är det väldigt högt i tak. Vilket jag gillar. Mordet på Olof Palme, där är det likaså högt i tak. Palme-forumdelen är väl kanske till för just det, skicka alla jobbiga tjatiga privatspanare till sin egen lilla kåk där de får hållas för sig själva
Citera
Igår, 15:30
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag strävar efter att mitt Flashbackande ska vara som ett riktigt glassigt magazine. Jag blandar humor, ekonomitips, kulturkrönikor, relationsråd, mode, musik etc. Ungefär som spalterna i Amelia eller Hemmets journal. Det ska finnas något för alla, rättfram och med glimt i ögat.

Åtagandet gör att jag som varit verksam som skribent i en rad olika forumdelar och kommit fram till vilka som tolererar mina utsvävningar och inte. Jag har därför sammanställt ett HÖGT-I-TAK-INDEX över de olika forumdelarna, för hur hårt de modereras som en hjälpreda till nya forummedlemmar.

Mycket högt i tak:
  • Laidback
  • Egna texter: noveller och lyrik
  • Humor
  • Sömn och drömmar
  • Övrigt - ämnen som saknar eget forum

Här får du skriva fritt! I dessa forum anses det t.o.m. fördelaktigt om du skriver fritt och osammanhängande. Perfekt för skrivövningar om du går på Folkhögskola.

Ganska högt i tak:
  • Arbetsliv och arbetsmarknad
  • Språk
  • Psykologi
  • Juridik
  • Båtar och sjöliv

Här får du publicera dig för det mesta, utan att någon klagar. Ofta med snabba och kloka svar.

Medelhögt i tak:
  • Musik
  • Kläder och skor
  • Relationer och samlevnad
  • Erotik och sexualitet

Dessa har nolltolerans mot trams så du måste passa dig och se till att trådstarten har ett tillräckligt diskussionsunderlag för att möta forumens högt ställda standard.

Ganska lågt i tak
  • Religion
  • Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
  • Ekologi, natur, djur och växter
  • AI - Artificiell intelligens
  • Film
  • Politik
  • Inredning

Här skickar de ofta din tråd till papperskorgen utan att blinka. Har du tur får du behålla tråden en eller två dagar.

Mycket lågt i tak:
  • Nationalekonomi
  • Företagsekonomi
  • Privatekonomi
  • Graffiti och street art
  • Övervakning och integritet

I den sista kolumnen har jag aldrig fått publiceras, de är som huggormar på att skicka mig till papperskorgen. Låt bli att posta där, de är surpuppor. Tål inte humor.

FYLL PÅ MITT INDEX!

Med mitt index ämnar jag inte kritisera enskilda moderatorer och dess modereringsåtgärder, utan att ge en mer heltäckande bild av stämningen i olika forumdelar, så vi skribenter slipper bli besvikna när vi ansträngt oss med pangtrådar som sen slängs.

Vore intressant å se hur det var på 00
Talet
Citera
Igår, 15:39
Moderator
Ancistruss avatar
Jag tycker definitivt Juridik ska finnas med i den sista kategorin "Mycket lågt i tak".

Detta forum, Om Flashback, bör nog klassas som "Ganska lågt i tak" eller möjligen "Mycket lågt i tak".

I den första kategorin "Mycket högt i tak" tycker jag även Matchsnack liksom Tittarkommentarer ska ingå.

Fotboll tycker jag kan placeras i "Ganska högt i tak".

Vapen och militär tycker jag ska placeras under "Ganska lågt i tak".

Fast jag håller inte med TS om de Politiska forumen skulle vara "Ganska lågt i tak". Möjligen kan vi vara lite petiga med att trådstartarna ska vara bra, men bortsett från det är vi inte alls speciellt hårda, i synnerhet inte med tanke på hur bråkigt det kan vara där ibland, så säg "Medelhögt i tak" tycker jag nog känns mer korrekt.
Citera
Igår, 16:40
Medlem
Stenballes avatar
Forumdelen för konspirationer/alternativa teorier har väl väldigt högt i tak, och det med rätta, eller?

(FB) Konspirationer och alternativa teorier
Citera
Igår, 17:47
Medlem
Ukraina-/Nato-forumen förtjänar en egen kategori: "Vakuumförpackat."

Där är det inte bara lågt i tak. Det går inte ens att få in ett dasspapper mellan golv och tak. Försöker man nyansera eller ifrågasätta någon detalj tar det ett inlägg innan man är "Putinist", "rubeltroll" eller "vatnik". Överlever man etiketterna väntar rapportknappen.

Det ironiska är att exakt så såg invandringsdebatten ut för 12-15 år sedan. Då räckte det att avvika en millimeter för att få ett epitet klistrat på sig. I dag är stora delar av det som då var otänkbart etablerad mainstream. Samma mönster kan mycket väl upprepas när hysterin lagt sig och verkligheten hunnit ikapp.
Citera
Igår, 23:00
Medlem
Jordgubbes avatar
Bra att genomlysa men också knepigt. Ansatsen nu är magkänsla, uppfattar jag det som. Borde därtill gå att räkna ut. Dvs kolla trådstarter och foruminlägg - och se vilka som flyttas eller korgas. Och så nån procentsiffra ur det. Men ändå kan det vara att vissa forumdelar som drar till sig tex troll, och berättigat att 90 procent då rensas som skräp utan att för den delen vara lågt i tak. Allt detta något för en masteruppsats att reda ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in