Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
Jag hade en period - 7 år och 375.000 km - en Mercedes E-klass som tjänstebil.
Då tjänstebilen var inne på service roade jag mig med att hyra olika andra bilar.
Alltid nya bilar hos dåvarande Statoil, någon gång andra uthyrare vid flygplatser.
Men det var alltid lika skönt att komma tillbaka till Mercan efter några dagar med Volvo, SAAB, Scorpio, Passat, AUDI och Camry.
Att jämföra Mercedes stolar med t ex Volvos eller SAABs dito är som att ställa Car Malmsten mot Jysk.
Sen håller jag ju inte med om att Volvo är premium.
Volvo är en lågprisbil till ohemult högt pris - jag har köpt flera nya Volvo - så jag vet!
Några kommentarer…
Vad det gäller sittkomfort, stolarna etc, så är det ju synnerligen subjektivt och kan skilja rejält från person till person.
Det man kan säga med bestämdhet är att både Volvo och Saab har generellt fått mycket höga betyg för sina stolar och sittkomforten i en massa år. Under samma veva så ansågs t ex franska bilars stolar vara komfortabla i sig, men på ett annorlunda sätt, vanligen då mer pösiga och mjuka. Och merca fick även de bra betyg på sina sto,ARS komfort men ansågs vanligen vara rejält fasta, närmast hårda, men ändå komfortabla.
Vad man sen personligen gillar kan ju vara väldigt olika, men även ha en rejäl dos vana i sig.
Det betyder ju inte att andra bilars stolar blir skit bara för att man personligen gillar den egna bilens stolar bättre.
Sen till det du skriver om Volvo, så undrar jag när du köpte ny Volvo sist, och vilken modell…?
Jag skulle säga såhär, att idag ligger nog Volvo i alla fall nära premium, om inte t o m är premium, i alla fall jämfört med förr, i alla fall för vissa modeller även om de inte riktigt är i samma nivå så de mer påkostade tyskarna.
Jag håller därför BMW/Merca/Audi som snäppet högre premium än t ex Volvo V90 etc om vi jämför i detta segment.
Men ligger lite över VW.
Personligen upplever jag inte alls lika stor skillnad mellan en V90 och motsvarande stortyskar idag, som det var mellan t ex Volvos lyxigare modeller på 70-90tal mot samma tyskar.
Sen detta som tråden handlar om, nybil överskattad eller ej.
Tja, det beror ju på. Idag åldras bilarna inte i närheten lika fort som de gjorde förr, de är generellt sett helt enkelt så mycket bättre på nästan allt. Så en bil av idag kan kännas/upplevas nästan som i nyskick fast den gått långt över 10k mil, och så var det inte alls förr i tiden.
Men fortfarande är det ju en alldeles speciell upplevelse att få hämta ut sin egen helt nya bil.
Så det är helt upp till var och en att avgöra om det är värt slantarna eller inte.