2026-07-08, 11:40
Medlem
NiccoJs avatar
Jag har på senare tid provkört lite bilar som varit 1-3 år gamla.
Provat aningen premium, Volvo, MB o BMW samt en polestar.
Det som slår mig är att man inte åker bättre o ibland sämre än de bilar jag är van att köra, såsom vw passat -17, vw golf -14, Volvo xc70 -15 samt mb citan -17.
Framförallt upplever jag att sittkomforten är lika eller sämre, är jag något på spåren?
Citera
2026-07-08, 11:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Jag har på senare tid provkört lite bilar som varit 1-3 år gamla.
Provat aningen premium, Volvo, MB o BMW samt en polestar.
Det som slår mig är att man inte åker bättre o ibland sämre än de bilar jag är van att köra, såsom vw passat -17, vw golf -14, Volvo xc70 -15 samt mb citan -17.
Framförallt upplever jag att sittkomforten är lika eller sämre, är jag något på spåren?
Skulle väl säga att det är en smaksak och vanesak. De fordon som du vanligen åker i och räknar upp är ju inga superlyxiga bilar. Jag själv kör en ett par år gammal Toyota Yaris som då verkligen inte är en premiumbil, men den går alltid och jag tycker den är riktigt skön att köra och åka i.
Citera
2026-07-08, 13:54
Medlem
Nja, beror på
Ofta kick de första milen med en ny bil
Men efter ett tag så är det inte så stor skillnad.
Citera
2026-07-08, 15:25
Medlem
Du får precis samma känsla i en bättre begagnad bil. Plus att du slipper den groteska värdeminskningen.

Köp en lågmilad tre år gammal bil. Nånstans där har du sweetspoten.
Citera
2026-07-08, 16:50
Medlem
Nya bilar är helt överskattat, kvaliteten sjunker som en sten medan priserna rusar i höjden. Halva värdet försvinner direkt när du kör ut från säljarens parkering. En modern bil för nära en miljon har i många fall sämre kvalitet än en 10 år gammal budgetbil. Plast överallt som försöker imitera andra material, säten som på nåt sätt, trots att de ser ut att ha stoppning känns hårdare än sätena man hittar i en billig stadsbuss. Bara en massa sketna SUVar och "crossover", mycket opraktiska bilar där du sitter upprätt och gungar runt som om det vore en gammal Amerikansk bil, inget utrymme i bagaget och en massa onödigt krimskrams som kostar skjortan.

Stor fet pekplatta i mitten för all kontroll av bilen, som man vet kommer att sluta fungera efter bara några år, varpå det inte kommer att finnas några reservdelar. Då är det bara att skrota skiten.

Att folk tar ut dyra lån för att köpa dessa överhypade clown bilar är besynnerligt.
Citera
2026-07-08, 17:01
Medlem
Vansterpartiets avatar
Europeisk bilindustri befinner sig i kris så att det snålas in på det mesta skulle inte förvåna mig.
Citera
2026-07-14, 06:36
Medlem
Min känsla är totalt omvänd.
Fast lite beroende vad man menar.

Rena komforten så kan jag hålla med om det inte blir direkt blivit mycket bättre även om jag aldrig suttit i en dyrare premium över 700”.
Fast man glömmer hur det var för 10år sedan! Då hade varenda bil sportstolar som knappt gick sitta i…dom är helt borta nu så generellt mycket bättre nu

Men i övrigt tekniskt så tycker jag en +5år gammal bil känns riktigt gammalt särskilt infotainment
Sätta sig i en 5år gammal VOLVO XC60/VW/Merca känns mer som 10år.. Pinsamt dåliga….går knappt starta navigation eller ringa telefonen

Ljudsystemen känns också betydligt sämre på en 5år gammal bil…Det är dubbelt så bra på nytt

Invändig design känns också som biltillverkarna vaknat till.
Mer ombonade nu än bara 5år sedan då högglansen knirr/knarr plast var inne
Citera
2026-07-14, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Min känsla är totalt omvänd.
Fast lite beroende vad man menar.

Rena komforten så kan jag hålla med om det inte blir direkt blivit mycket bättre även om jag aldrig suttit i en dyrare premium över 700”.
Fast man glömmer hur det var för 10år sedan! Då hade varenda bil sportstolar som knappt gick sitta i…dom är helt borta nu så generellt mycket bättre nu

Men i övrigt tekniskt så tycker jag en +5år gammal bil känns riktigt gammalt särskilt infotainment
Sätta sig i en 5år gammal VOLVO XC60/VW/Merca känns mer som 10år.. Pinsamt dåliga….går knappt starta navigation eller ringa telefonen

Ljudsystemen känns också betydligt sämre på en 5år gammal bil…Det är dubbelt så bra på nytt

Invändig design känns också som biltillverkarna vaknat till.
Mer ombonade nu än bara 5år sedan då högglansen knirr/knarr plast var inne
Beror helt på vad man jämför med, men jag kan bara hålla med samt ett par tillägg. Har bytt från ICE till en EV.
Saknar inte motorljudet sam uppskattar drivmomentet som kommer direkt.
Sen gällande värdeminskning, är påtaglig idag igen köpte min 2år(30000 km) för i princip halva nypriset.
Samtidigt som jag tappade 30% på min 7år(70000 km) Volvo Diesel.
Personligen tycker jag bägge sif4frorna är orimliga.
Men jag misstänker att det kommer att svänga i sig.
Sen att en EV har ca 20% av driftskostnaderna är rätt vesäntligt. Gör att jag trotts mina låga mil sparar ca 10000 om året.
Citera
2026-07-14, 12:26
Medlem
Abscess1122s avatar
Infotainment i nya bilar är oslagbart. Du har en dator i bilen som vägleder dig, visar dig vart du ska tanka, ringer dina samtal, spelar din musik och allmänt gör det jobbiga lite mindre jobbigt. För elbilen är det stor skillnad nu jämfört med 5 år sen, men för bränslebilar är det inte alls samma utveckling och på många vis har utvecklingen gått åt det sämre. Nu kanske du måste ha en tråkig hybrid/PHEV om du vill ha bensinbil och de är inte alls lika roliga som äldre rena bensinbilar. Designen på senaste bilarna kan också vara rätt så jäkla skit med stora grills och överdrivna säkerhetskompromisser i designen. Finns redan en tråd men att slippa alla jäkla säkerhetstjut är nog också plus för många.

Så för mig beror det nog på vad du jämför med. Om du kör bränslebil så har du lite på att vinna på köpa ny bränslebil. Och detta förklarar nog varför äldre bränslebilar har slutat tappa värde och om nåt stiger i värde. Regleringar har förstört den moderna bränslebilen.
Citera
2026-07-14, 16:12
Medlem
IceEyess avatar
Sittkomforten är ett kapitel för sig.

Sitter själv bekvämare i en SAAB 900 från 80-talet än i många bilar från 2015 och framåt. När det handlar om utrustning, säkerhet osv. så är nyare bilar i regel bättre än äldre.
Citera
2026-07-14, 16:52
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Sittkomforten är ett kapitel för sig.

Sitter själv bekvämare i en SAAB 900 från 80-talet än i många bilar från 2015 och framåt. När det handlar om utrustning, säkerhet osv. så är nyare bilar i regel bättre än äldre.
Fast det fanns väl väldigt många bilar med sämre säten än SAAB 900 på 80-talet med, eller menar du att alla bilar var lika bra på den tiden?
Citera
2026-07-14, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast det fanns väl väldigt många bilar med sämre säten än SAAB 900 på 80-talet med, eller menar du att alla bilar var lika bra på den tiden?
På 80talet var Saab i topp gällande säteskomfort medan sett panda med flera var i botten.
Just sätesko.forten skulle jag säga har inte förändrats mycket om man jämför volvo, Saab m.fl.
Tittar man på Kia till ex. så är skillnaden enorm om man jämför en bil från 2000 jämfört med en ftån 2026.
Sen just sent eller vad de nu heter, hade en Cupra som hyrbil, tidigare i år värsta skräpet jag kört sen 80talet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in