2026-07-08, 10:56
Medlem
holmiums avatar
Från och med i dag skall alla nya bilar som säljs inom den odemokratiska och enligt totalitära principer styrda Europeiska Unionen ha kameror som övervakar föraren och därmed vad som försiggår i bilens kupe´.

Bra va, eller hur ?

Alla människor med vettet i behåll har i åratal tejpat över kameran i bärbara datorer för att hindra otillbörlig användning av videoströmmen från kameran.

Vad skulle hindra oss från att tejpa över dessa kameror i bilen som är tänkta att övervaka oss ?

Min grundinställning är att all övervakning av personer utförda av olika entiteter under olika pretexter (som exempelvis "säkerhet" eller "miljöskäl" etc. etc.) är ur ett brett mänskligt perspektiv felaktiga och därför inte skall accepteras. Detta gäller givetvis detta nya "påfund" och det sk. "lagar" som påbjuder nya former av massövervakning.

Detta är alltså fel på så många plan att allmänheten för att skydda sig mot genomförandet av denna typ av nya överstatliga påbud måste agera.

Om det är så enkelt som en tejpbit eller en klick nagellack framför kameralinsen, varför inte agera ?
2026-07-08, 11:22
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Jaha, du behöver sluta runka i bilen när du kör förbi lekis - varv efter varv.

Finns väl redan i taxibilarna, för allas säkerhet?

Hade du något av substans att tillföra till diskussionen?

Tråden handlar, som du tydligen inte förstår, varken om mig eller om taxibilar. Den handlar om massövervakning av personer som färdas i bilar, som ett förtydligande om du nu av någon anledning inte förstår dessa mycket enkla och grundläggande fakta.

Tråden handlar om det är OK för överstaten att ständigt införa nya former av massövervakning som inkräktar på allmänhetens grundläggande rättighet att inte bli övervakade eller utnyttjade av myndigheter och organisationer med uppenbart grumliga avsikter.

Dessutom handlar tråden om hur allmänheten kan visa civilkurage för att hindra totalitära och odemokratiska maktambitioner för personer och myndigheter som döljer sina uppenbart ljusskygga verksamheter bakom pansarglas och hemligstämplar. Denna gång vill dom utsträcka dessa till ytterligare en privat fredad zon, dvs våra bilars kupéer.
2026-07-08, 11:34
Medlem
Tejpa över den du, inga problem. Då märker du snart om kameran verkligen bara är där "för din säkerhet".

Först kommer en varning. Sedan kanske bilen tycker att förarövervakningen inte fungerar. Nästa mjukvaruuppdatering kan mycket väl göra resten.

Detta är frihet år 2026: du äger bilen, men bilen/EU avgör vad du får göra.

Välkommen till DDR 2.0 med trådlösa uppdateringar och lite skön freedom-NSA-känsla ovanpå.

Ps. Snart kommer chat control också. Bra komplement.
2026-07-08, 11:35
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Från och med i dag skall alla nya bilar som säljs inom den odemokratiska och enligt totalitära principer styrda Europeiska Unionen ha kameror som övervakar föraren och därmed vad som försiggår i bilens kupe´.

Bra va, eller hur ?

Alla människor med vettet i behåll har i åratal tejpat över kameran i bärbara datorer för att hindra otillbörlig användning av videoströmmen från kameran.

Vad skulle hindra oss från att tejpa över dessa kameror i bilen som är tänkta att övervaka oss ?

Min grundinställning är att all övervakning av personer utförda av olika entiteter under olika pretexter (som exempelvis "säkerhet" eller "miljöskäl" etc. etc.) är ur ett brett mänskligt perspektiv felaktiga och därför inte skall accepteras. Detta gäller givetvis detta nya "påfund" och det sk. "lagar" som påbjuder nya former av massövervakning.

Detta är alltså fel på så många plan att allmänheten för att skydda sig mot genomförandet av denna typ av nya överstatliga påbud måste agera.

Om det är så enkelt som en tejpbit eller en klick nagellack framför kameralinsen, varför inte agera ?
När jag kör bil vill jag inte bli påkörd av ngn idiot som är trött eller tom har somnat vid ratten, har dålig uppmärksamhet, kör för fort eller slarvigt. Människan i sig har visat sig inte klarar av att köra bil utan behöver teknisk assistans. Övervakningen är ju dels för ens egen skull, dels för medtrafikanternas.
jag accepterar denna hjälp.
Det är ingen massövervakning som du säger även om man inte vet hur tekniken skulle kunna användas i länder som styrs av odemokratiska ledare som Trump, Putin eller Orban.
2026-07-08, 13:24
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
När jag kör bil vill jag inte bli påkörd av ngn idiot som är trött eller tom har somnat vid ratten, har dålig uppmärksamhet, kör för fort eller slarvigt. Människan i sig har visat sig inte klarar av att köra bil utan behöver teknisk assistans. Övervakningen är ju dels för ens egen skull, dels för medtrafikanternas.
Det är ingen massövervakning som du säger även om man inte vet hur tekniken skulle kunna användas i länder som styrs av odemokratiska ledare som Trump, Putin eller Orban.

Det finns säkert gott om sinnessvaga som tror på det du påstår.

Bilen som fordon sett har funnits på vägarna i 140 år, och som massfenomen i var man hand har den funnits i ca 110 år.
Lustigt att det plötsligt år 2026 behövs kameror i bilarna för att hämma problem som har hittas på/konstruerats i Bryssel/Stockholm för att införa massövervakning?

Med tanke på profilering, i vitala integritetsfrågor är jag knappast förvånad över din inställning.
Men visst är det bra att vi får även inlägg från motståndarna till en sann frihetlig rättsstat.
2026-07-08, 13:35
Medlem
Citat:
Istället blir du överkörd av en förare som fäster blicken på ett eventuellt hinder vid sidan av vägen. Plötsligt börjar pipa frenetiskt och på den stora skärmen blinkar en varning om att föraren inte tittar rakt fram. För ett ögonblick blir föraren distraherad och tappar sitt fokus. Det är allt som behövs för att du ska bli överkörd.

För övrigt är du fruktansvärt naiv om du inte tror att dessa system skulle användas mot befolkningen av en totalitär regim. Du kanske litar på staten och att systemen är säkra mot manipulation och intrång från onda makter idag, men hur ser det ut om 10 år?
2026-07-08, 19:53
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:

Vad baserar du detta på? Har du statistik som visar att olyckorna minskat sedan dessa "hjälpmedel" introducerats eller är det bara något du hoppas skall ske i framtiden?
2026-07-08, 19:58
Medlem
Tragiskt hur det utvecklar sig
2026-07-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium

Bra va, eller hur ?

Redan innan så var jag tveksam att köpa bilar med ipad instrumentering.
Efter detta så är det totalt uteslutet.
2026-07-08, 20:56
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Redan innan så var jag tveksam att köpa bilar med ipad instrumentering.
Efter detta så är det totalt uteslutet.

Jag skulle säga att var människa med vettet i behåll resonerar som du.
2026-07-08, 21:43
Medlem
Frågan är hur man ska kunna veta vart kamerorna sitter. Lär ju vara dolda bakom någon display/tonad del av infotainment-systemet.

Hatar den ständigt ökande massövervakningen. Allt medan NPC:erna klappar händerna och upprepar överhetens mantra "för vår säkerhet", "för att minska brottsligheten" osv.
2026-07-08, 21:53
Medlem
Skitbra!

Min kärra gnäller som fan om jag fipplar med mobilen eller börjar bli trött.

Tycker det är fantastiskt att man kan bli uppmärksammad av sånt här av bilen. Sånt som man förr fick klara av själv med kaffe eller ett raststopp. (Om man inte hade somnat och mejat ned nån barnfamilj redan)

Mer kameror! Har man rent mjöl i påsen…
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in