Igår, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horknulla2017
Tack för svar om årsmodeller och krav på olika funktioner !

Däremot när man läser vissa inlägg inser jag att Tesla föraren som kröp över till passagerarsätet och den självkörande bilen körde av vägen(finns på film på YT) nog inte är något undantag bland tekniktroende bilister med tanke på tilltron som vissa skribenter sätter till de olika system som nummera är krav på nya bilar. Hoppas man inte möter någon av dessa i trafiken.

Om du verkligen tror att förare bara för att de inte är motståndare till ny teknik och hjälpfunktioner i bilar, annat än just i enstaka fall av vissa idioter, skulle få för sig att lämna förarplatsen och sitt föraransvar mitt under färd, så säger det nog en hel del om hur distanserad från verkligheten och långt ute i det blå du är i dina vanföreställningar….

Genom hela bilhistorien, alltså över 100 år, så har det dykt upp nya funktioner och hjälpmedel i bilarna, för att öka säkerheten och underlätta för förarna. Och givetvis har det genom alla år varit delade meningar där det klagats från belackarna med mer eller mindre fantasifulla påståenden om hur dåligt det nya är och att det var bättre förr utan detta ”värdelösa” nya påfund. Och andra välkomnar det nya och kan snabbt lära sig att utnyttja och hantera de nya funktionerna och hjälpmedlen.

Många saker vi har idag, sen länge, på våra bilar och tar för givet att det ska finnas i en bil, det har garanterat klagats högljutt på när dessa funktioner etc började komma på bilarna för en massa år sedan.
Citera
Igår, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om du verkligen tror att förare bara för att de inte är motståndare till ny teknik och hjälpfunktioner i bilar, annat än just i enstaka fall av vissa idioter, skulle få för sig att lämna förarplatsen och sitt föraransvar mitt under färd, så säger det nog en hel del om hur distanserad från verkligheten och långt ute i det blå du är i dina vanföreställningar….

Genom hela bilhistorien, alltså över 100 år, så har det dykt upp nya funktioner och hjälpmedel i bilarna, för att öka säkerheten och underlätta för förarna. Och givetvis har det genom alla år varit delade meningar där det klagats från belackarna med mer eller mindre fantasifulla påståenden om hur dåligt det nya är och att det var bättre förr utan detta ”värdelösa” nya påfund. Och andra välkomnar det nya och kan snabbt lära sig att utnyttja och hantera de nya funktionerna och hjälpmedlen.

Många saker vi har idag, sen länge, på våra bilar och tar för givet att det ska finnas i en bil, det har garanterat klagats högljutt på när dessa funktioner etc började komma på bilarna för en massa år sedan.
Jag är ingen vän av VW - men......
När jag en gång hade lämnat in min nya Renault 16 för tillsyn, enligt häftet, samtidigt som en "recall" skulle göras, så fick jag låna en då nästan ny VW typ 3 1600 TLE med Bosch Jetronic.
Detta inträffade under kalla februari, tror det var 1969.
Vilken himla skillnad på min R16 med manuell choke - för att inte tala om tjänstebilen SAAB 96 V4 med "automatchoke".
Bara det här var ju en anledning till att byta bil.

I dag tar vi för givet att en bilmotor ska starta "på första" och därefter ha en lugn och jämn tomgång.
Men så var det inte innan Bosch Jetronic m fl elektriska motorstyrnginar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in