2026-07-09, 09:55
Medlem
Sunimods avatar
Kan man inte köra bil ska man låta bli.

Säkerhetssystem typ "lane keeping assist" är enbart onödigt.
Kan man inte hålla bilen i rätt läge på vägen ska man lämna tillbaka körkortet.
En del tror det är för att man inte ska glömma av körriktningsvisare men bättre att förare som inte använder blinkers eller backspeglar förbjuds köra bil.
Kolla hur folk kör på motorvägar så finns det rätt många som borda spärras in. Bilens backspeglar är inte för att kolla hur snygg man är.

Kan man inte avgöra om man börjar bli trött och behöver en paus är det riktigt illa. Är man inte i bra skick ska man låta bilen stå.

Även bältesvarningen är skräp för fattar man inte varför man ska använda bilbälten så ska man inte åka bil varken som förare eller passagerare. Man glömmer inte sådant.

Kan man inte hålla lämpligt avstånd så är man kass förare. Jag har ofta dårar bakom mig när jag respekterar hastighetsgränsen 30 km/h vid skolor mm. Skit som övervakar avståndet till framförvarande bil är enbart till för idioter.

Jag har kört bil i drygt 50 år och har noll olyckor. Endast en fortkörning på 15 km/h för mycket.
Ja jag är ingen väglus men kör bil efter rådande förhållanden.
Men ibland kommer man ikapp en bil som vinglar och har svårt att hålla hastigheten. När man kör om så ser man ofta att de sitter med en mobil i handen. Jävla dårar. Ska vi behöva varningssystem för sådant också?

Givetvis är varningar bra för tekniska fel på bilen, typ bromsar, däcktryck eller motor.
Men övrig skit har enbart gått för långt. Dra in körkorten för de som uppenbarligen inte kan köra bil.
Citera
2026-07-09, 10:00
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
För nått år sen blrjade jag aktivt sondera terrängen för att köpa min livs första nybil. Har medlen för att flisa den rakt av men precis inget marknaden erbjuder intresserar mig det minsta.
Detta. En anledning till att det finns så mycket pengar på sparkonton och ISK är den samma som varför människor hade så mycket pengar liggande i Sovjetunionen. Det finns inget att köpa som man skulle vilja ha.

Ytterligare ett tecken på att väst blir som Sovjet. Det som erbjuds är oattraktivt skräp.
Citera
2026-07-09, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Detta. En anledning till att det finns så mycket pengar på sparkonton och ISK är den samma som varför människor hade så mycket pengar liggande i Sovjetunionen. Det finns inget att köpa som man skulle vilja ha.

Ytterligare ett tecken på att väst blir som Sovjet. Det som erbjuds är oattraktivt skräp.
Agreed! Jag har massor av pengar som ligger och skräpar på sparkonton eftersom jag inte vet vad jag ska ha dem till. Utbudet är själlöst skräp som jag inte ens vill ha till Black Friday-priser. Allt handlar om vibes idag och dessa vibbar passar tyvärr inte mig.

Gissar att jag kommer att dö "rik" trots att det inte var min plan.
Citera
2026-07-09, 10:17
Avstängd
Ideen med bildskärmen som alla bögbilar har kommer ifrån Kina, de är så trångbodda, så de har bilen som tillfällig bostad och ser på kommunist-tv på skärmen.
Det finns ju krav nu, att alla viktiga instrument ska finnas bakom ratten, som det har varit i fan 100 år.

Sen har vi stear by wire, vilket låter helt galet. Och bla bla bla. Jävla bögar!
Citera
2026-07-09, 10:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag tror att man bör se alla dessa säkerhetssystem som ett pedagogiskt försök att vänja människor till passivitet och underdånighet.

En del av dem som ligger bakom är nyttiga idioter. Men inte alla, för dem är trafikteknik och trafiksystemen det gyllene verktyget för att skapa den nya människan.

Får säga som Musse Pigg i julaftonsfilmen Who's drivin'? Och Långben svarar I'm drivin', höhö

Jag hoppas att allt fler "drabbas" av samma plötsliga insikt som Långben: Och tar tillbaka förarsätet och ratten.

Ett Goofy-moment. Som TS haft.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-07-09 kl. 10:32.
Citera
2026-07-09, 10:37
Medlem
Håller med fullständigt.
Pipande ljud, lampor som blinkar och ratt som rycker när man ligger för nära linjen (Ibland vill jag ligga nära linjen pga annat som finns på vägarna, så som cyklar osv.)

Numera kör jag en bil från 2001, den varnar inte ens om bältet
Kommer inte skaffa en elbil igen inom överskådlig framtid.
Citera
2026-07-09, 10:51
Medlem
Kass1bandets avatar
Man löser problemet genom att äga en äldre bil.
Citera
2026-07-09, 11:01
Medlem
Har ingen egen bil men hyr ibland, det är ett jäkla pipande för allt möjligt och omöjligt kan jag konstatera. Om man skulle få för sig att köpa en ny bil, går det där att stänga av?
Citera
2026-07-09, 11:27
Medlem
Ts och andra har helt rätt. Kommer aldrig att äga en sån bil, där man inte kan stänga av all skit.
När man börjar närma sig 80 får man väl köpa en gammal sportbil !
Citera
2026-07-09, 11:33
Medlem
Själv tycker jag det är mest det vanliga överdrivna gnällkukeriet…..

Jag har en halvnybil, åker massor med taxi i jobbet, alltså i princip helt nya bilar av en radda olika tillverkare, och inte fan piper och plingar det hela tiden i alla dessa.

Det kan varna för nåt nån enstaka gång, men det är väl i grunden bara bra. Bättre med ett pling än ett kras….

I de flesta fall går det nog även att själv ställa in vad man vill ha varningar etc för, eller inte, eller hur det ska varnas.
Citera
2026-07-09, 11:51
Medlem
Sunimods avatar
Och det verkar vara många som inte gillar de nya bilarnas påfund med varningar för allt

Nyheter på Dagens Industri
Fyra fabriker ska stängas hos VW

"Tysklands fordonsbjässe Volkswagen (VW) kommer lägga ned produktionen på fyra tyska fabriker. Upp till 90.000 tyska arbetstillfällen är i farozonen, rapporterar tidningen Der Spiegel."

https://www.di.se/live/fordonsbjassen-stanger-fyra-fabriker/
Citera
2026-07-09, 12:58
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Exakt.
Det finns helt enkelt inget skäl att köpa en ny bil när de nya inte tillför ett mervärde gentemot den man har som motionerar kostnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in