2026-07-08, 08:27
Medlem
Hej!

Jag känner mig osäker på om jag faktiskt får den reseersättning jag har rätt till. Jag har försökt lyfta frågan med min närmsta chef flera gånger, men har bara fått svaret att företaget inte skulle riskera de juridiska problemen med att fuska.

Vi registrerar våra kvitton i en app, men eftersom ersättningen bakas ihop med den vanliga lönen har jag svårt att se om pengarna faktiskt betalas ut. Eftersom min lön varierar varje månad på grund av extrauppdrag, blir det nästan omöjligt att kontrollera.

Jag vill självklart ha den ersättning jag blivit lovad för mina utlägg. Hur gör ni andra för att kontrollera detta?

Underlättar digitala brevlådor som Kivra för att hålla koll? Jag har hittills undvikit Kivra eftersom jag vill slippa ha inloggningar på för många olika sidor..

Jag har friskvårdsbidrag. Jag vet inte vad jag skall använda bidraget till. Men tanken slog mig. Tänk om jag spenderar aktivitet. Visar upp kvitto och så får jag ''bidraget''. MEN, det kanske ändå är sådan mängd lön som jag egentligen skulle ha fått och cheferna bara hävdar ''nu har du fått bidraget och spenderat din friskvårdsbidrag. Varsågod!''.

Tack för svar!
Citera
2026-07-08, 08:31
Medlem
Vet du inte vad din lön är och varför inte be om en avräkning?
Citera
2026-07-08, 08:33
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Specificeras inte det på lönelappen? Om du tex köper thaimassage för 500kr. Står det då inte ”friskvård 500” på lappen?
Citera
2026-07-08, 08:39
Medlem
Epimaness avatar
Sen när det gäller friskvårdsbidraget så är det vanligt att man sköter det via e-passi. Där syns summan du har fått(eller har kvar om du delvis använt det).
Citera
2026-07-08, 08:52
Avstängd
Det redovisas alltid som en separat post på lönespecen. Det är en skattefri förmån. E-passi och Benity skickar separat bekräftelse på godkänt kvitto
Citera
2026-07-08, 08:56
Medlem
Jag tycker det är konstigt om det inte står tydligt i din lönespec "friskvårdsbidrag X kr" när du ska ha pengar i retur..

det har det gjort överallt jag jobbat

Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

Jag känner mig osäker på om jag faktiskt får den reseersättning jag har rätt till. Jag har försökt lyfta frågan med min närmsta chef flera gånger, men har bara fått svaret att företaget inte skulle riskera de juridiska problemen med att fuska.

Vi registrerar våra kvitton i en app, men eftersom ersättningen bakas ihop med den vanliga lönen har jag svårt att se om pengarna faktiskt betalas ut. Eftersom min lön varierar varje månad på grund av extrauppdrag, blir det nästan omöjligt att kontrollera.

Jag vill självklart ha den ersättning jag blivit lovad för mina utlägg. Hur gör ni andra för att kontrollera detta?

Underlättar digitala brevlådor som Kivra för att hålla koll? Jag har hittills undvikit Kivra eftersom jag vill slippa ha inloggningar på för många olika sidor..

Jag har friskvårdsbidrag. Jag vet inte vad jag skall använda bidraget till. Men tanken slog mig. Tänk om jag spenderar aktivitet. Visar upp kvitto och så får jag ''bidraget''. MEN, det kanske ändå är sådan mängd lön som jag egentligen skulle ha fått och cheferna bara hävdar ''nu har du fått bidraget och spenderat din friskvårdsbidrag. Varsågod!''.

Tack för svar!
Citera
2026-07-08, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Jag tycker det är konstigt om det inte står tydligt i din lönespec "friskvårdsbidrag X kr" när du ska ha pengar i retur..

det har det gjort överallt jag jobbat
Ja, det stämmer att det står sådant. Men hur är jag säker på att det inte är data fusk. Man kan ju bara skriva siffror och hitta på.
Citera
2026-07-08, 09:03
Medlem
oklart vad du menar, det ska ju påverka summan du får utbetalad i lön sen, eller du menar att allt är felaktiskt summerat också? det kan du ju kontrollräkna isåfall..

Citat:
Ja, det stämmer att det står sådant. Men hur är jag säker på att det inte är data fusk. Man kan ju bara skriva siffror och hitta på.
Citera
2026-07-08, 09:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har nu TS en app för friskvårdsbidraget så bör det väl också finnas en flik i appen som säger exakt vilken summa som är uttagen?
Citera
2026-07-08, 09:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hej!

Tack för svar!
Till att börja med så specificeras allt på lönespecifikationen. T ex reseersättning i from av milersättning om du kört med egen bil i tjänsten. Sen om du lyft traktamente så specificeras detta med, traktamente kan vara lite krångligt att läsa ut för det ser olika ut beroende på i vilka länder du varit. Har du bara varit i Sverige så är det enklare.

Huruvida det fungerar med friskvårdsbidrag hos er har jag ingen aning om, om det är e-passi ni använder så ser du allt i den appen.

Även övertid specificeras ju i lönespecifikationerna, typ om det är enkel eller kvalificerad övertid. Även eventuellt OB tillägg (Obekväm arbetstid) Specificeras och beror också på om det är helgdag eller vardag osv.

Allt ovan finns specificerat i era kollektivavtal.

Sen kan saker givetvis bli fel, men är det en hyfsat stor arbetsgivare, stat, kommun eller landsting så fuskas det knappast medvetet om det.

Jag reser rätt mycket i min tjänst men jag lägger in allt själv i lönesystemet, sen godkänns det av någon av mina närmsta chefer.
Citera
2026-07-08, 09:46
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har nu TS en app för friskvårdsbidraget så bör det väl också finnas en flik i appen som säger exakt vilken summa som är uttagen?
Korrekt, på e-passi syns det exakt. Det syns hur mycket du har för innevarande år och det syns vad du tagit ut och vad du har kvar.
Citera
2026-07-08, 10:08
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Vad är egentligen problemet?

På lönespecen så ser du din lön - och kan alltså kontrollera att det är korrekt.
På lönespecen så ser du din reseersättning - och kan alltså kontrollera att det är korrekt..
På lönespecen så ser du friskvårdsbidrag - och kan alltså kontrollera att det är korrekt..
På lönespecen så ser du andra eventuella utlägg - och kan alltså kontrollera att det är korrekt..
På lönespecen så ser du avdragen skatt etc. - och kan alltså kontrollera att det är korrekt..
På lönespecen så ser du avdrag för sjukfrånvaro etc. - och kan alltså kontrollera att det är korrekt..
Du kan sen kontrollräkna ihop allting på lönespecen och se att totala summan att utbetala stämmer med ovan.
Du kan sen kontrollera att det är den summan som kommer in på ditt lönekonto i din bank.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in