2026-07-08, 14:27
Medlem
Gubbens avatar
Förbjud bakåtpass 😄
Citera
2026-07-08, 14:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Offside infördes just för att spelet var tråkigt innan. Avskaffande skulle leda till att det vid varje anfall skulle saknas ett antal spelare från båda lagen som istället hänger vid det andra målet. Vilket i sin tur skulle leda till färre närkamper och mindre krav på teknisk skicklighet för de spelare som deltar i eller försvarar mot anfallet, då de får mycket mer plats.

Man behöver inte avskaffa det helt, men som det är nu att mål kan bli bortdömt för att man är offside med en lilltå eller ett hårstrå gör det bara löjligt. Bättre att ändra så att hela kroppen måste vara på fel sida för att det ska räknas som offside.
Citera
2026-07-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Att man gör målburen mindre.

Det är för lätt att göra mål i fotboll.
Särskilt vid frilägen och straffar.

Detta skulle:

-Öka antalet mållösa matcher.
-Öka antalet förlängningar och straffavgöranden i de turneringsmatcher där man har dessa.
-Ge starka incitament att parkera bussen för det lag som råkar ha fördel av att nuvarande resultat står sig. Den flesta fotbollsmatcherna skulle alltså sluta 0-0 eller 1-0. I ojämna matcher eller där endera lag behöver ett poäng kommer man ha ett lag som parkerar bussen från avspark. Där båda lagen behöver ett poäng lär det inte bli särskilt mycket ordentligt offensivt spel öht.
-På grund av den tredje punkten göra spelet mer slumpartat eftersom den som gör första målet har stora förutsättningar för att vinna matchen genom att försvara hårdare. Med hårdare försvar kommer också större kontringsmöjligheter då motståndet måste ha fler spelare med i anfallen. Fler matcher kommer alltså att avgöras av vem som råkar göra det första målet - ett slags första målet vinner. Kontrar samma lag sedan in 2-0 så är matchen stort sett död.

Detta skulle mer eller mindre förgöra fotbollen som TV-sport.
Senast redigerad av Flaskback 2026-07-08 kl. 14:44.
Citera
2026-07-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Man behöver inte avskaffa det helt, men som det är nu att mål kan bli bortdömt för att man är offside med en lilltå eller ett hårstrå gör det bara löjligt. Bättre att ändra så att hela kroppen måste vara på fel sida för att det ska räknas som offside.

Jag har skrivit ett förslag på hur man ska hantera offside här.
Citera
2026-07-08, 15:11
Medlem
De senaste regeländringarna är ett stort steg mot ökad speltid på hög nivå (på lägre nivå lirar man redan 65-75 min effektiv tid). Kortare avbrott, färre maskningar osv.

Tycker därför inte längre det finns ett behov av regeländringar. Dock finns det mer att göra när det gäller domarmaskningar*, filmningar och domarnas oförmåga att lägga till tid för avbrott. Men det har ju inte med reglerna att göra.

* Tillsägelser före hörnor att man inte får foula. Lååånga procedurer runt farliga frisparkar där det tar evighet att blåsa igång spelet. Plus lite annat där 22 spelare väntar på domaren.

Jo, förresten. Inför straffspark för målchansfoul utanför straffområdet där det idag blir rött kort. Men i övrigt är reglerna bra som dom är.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-07-08 kl. 15:16.
Citera
2026-07-08, 15:41
Medlem
QuantumQuills avatar
Fler tillåtna byten skulle öka tempot i matchen och ge fler yngre spelare chansen till spelminuter.

Om man är rädd för att själva bytena slöar ner matchen så finns det lösningar på den delen.
Citera
2026-07-08, 17:45
Medlem
Effektiv speltid, beivra filmningar mycket hårdare och tidsbegränsa anfallen som några har sagt.

Inför 10 min utvisning vid frispark, 20 min istället för gult kort. Då skulle vi få ett renare spel och tekniskt skickliga spelare skulle få mer utrymme.
Citera
2026-07-08, 18:12
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Att man gör målburen mindre.

Det är för lätt att göra mål i fotboll.
Särskilt vid frilägen och straffar.
Man skulle kunna göra hela planen mindre. Sjumanna vore förmodligen roligare att titta på. Det är åtminstone roligare att spela på mindre plan.
Citera
2026-07-08, 20:25
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Man skulle kunna göra hela planen mindre. Sjumanna vore förmodligen roligare att titta på. Det är åtminstone roligare att spela på mindre plan.

Från början var ju målet likt ett mål i amerikansk fotboll. Därför behövde det vara stort/brett. Men med tiden blev det ju väldigt svårt att avgöra var bollen befann sig utan "ett tak", så man lade på en planka. Men då var måtten för själva pinnarna redan satta, och dessa kör man efter än i dag. Jag tycker som sagt att målet är alldeles för stort och att målvakter alltid startar i uppförsbacke jämfört med utespelarna. Följer man ett skott utifrån ser man vilken enorm träffyta skytten har.
Citera
2026-07-08, 23:29
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Från början var ju målet likt ett mål i amerikansk fotboll. Därför behövde det vara stort/brett. Men med tiden blev det ju väldigt svårt att avgöra var bollen befann sig utan "ett tak", så man lade på en planka. Men då var måtten för själva pinnarna redan satta, och dessa kör man efter än i dag. Jag tycker som sagt att målet är alldeles för stort och att målvakter alltid startar i uppförsbacke jämfört med utespelarna. Följer man ett skott utifrån ser man vilken enorm träffyta skytten har.
Lik förbannat är skottförmågan de flesta spelarnas svaga punkt. 9 av 10 skott från utanför straffområdet missar ju målet. Med den storleken på planen tycker jag inte målen är för stora. Däremot hade det varit roligt att se ett VM i sjumanna. Jag tror det hade varit underhållande.
Citera
2026-07-09, 00:13
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Lik förbannat är skottförmågan de flesta spelarnas svaga punkt. 9 av 10 skott från utanför straffområdet missar ju målet. Med den storleken på planen tycker jag inte målen är för stora. Däremot hade det varit roligt att se ett VM i sjumanna. Jag tror det hade varit underhållande.

Ändå slutar matcher i de bästa ligorna med mållösa resultat i bara 7-8 procent av fallen.

Men du har en poäng i att målburen kan argumenteras att stämma i förhållande till planens storlek.
Citera
2026-07-09, 00:22
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ändå slutar matcher i de bästa ligorna med mållösa resultat i bara 7-8 procent av fallen.

Men du har en poäng i att målburen kan argumenteras att stämma i förhållande till planens storlek.
Bara? Ja, jag vill då inte se färre mål i matcherna. Snarare fler. Som sagt, halvera planen, ta bort fyra gubbar i varje lag och ta bort offside så får vi en mer teknisk och händelserik variant av fotboll. Dessutom får vi färre dominanta mörkhyade spelare, vars stora fördel oftast är snabbheten och att springa ifrån på lite längre sträckor. I Futsal är planen lite för liten men sjumanna vore perfekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in