2026-07-08, 00:47
Medlem
Mina förslag:

- Tidgräns för VAR
I matchen mellan Argentina vs Egypten fick Egypten ett bortdömt mål pga en frisparkssituation som inträffade 17 sekunder tidigare. Här borde man ha en maxgräns på tid, säg 10 sekunder. Dessutom kan vi inte ha flera minuter långa VAR-granskningar, hittar dom inget tydligt så ska spelet snabbt gå vidare.

- Alla ska kunna slå en straff i straffläggning
Även personer som sitter på bänken eller blivit utbytta ska kunna lägga en straff, för att ge högre kvalitet på straffarna.

- Hela kroppen måste vara offside för att det ska vara offside.
På samma sätt som att hela bollen måste vara över mållinjen, så borde hela kroppen vara över linjen för att det ska vara offside. Jag tror hockeyn fungerar såhär?

Vilka regeländringar vill ni se? (Motivera era svar!)
Citera
2026-07-08, 01:02
Medlem
Room531s avatar
Hm länge sen jag kollade på fotboll (vet inte vad VAR-granskning är ens) men pausa klockan när det sker byten, (jag vet att det finns tilläggstid med men) och ge kort i efterhand för uppenbara filmningar. Säg ett gult en spelare får ta med sig in i nästa match.
Senast redigerad av Room531 2026-07-08 kl. 01:04.
Citera
2026-07-08, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Hm länge sen jag kollade på fotboll (vet inte vad VAR-granskning är ens) men pausa klockan när det sker byten, (jag vet att det finns tilläggstid med men) och ge kort i efterhand för uppenbara filmningar.
VAR= Video Assistant Referee

Det är domare som sitter i ett rum med TV-skärmar och kan ta domarbeslut genom videorepriser, detta sker i realtid.

Kanske man borde ersätta dessa domare med AI oxå.
Citera
2026-07-08, 01:05
Moderator
tobess avatar
Det finns egentligen bara en som jag som skulle ändra på, annars har jag inte större betänkligheter angående reglerna:

Speltiden.

När man blåser av borde klockan stannas, och när man fortsätter så startar den igen. Precis som i typ alla andra sporter.

Dels skulle de dra ner på tiden där någon som ligger och filmar förhoppningsvis, dels skulle det göra att det inte råkar bli någon minut extra bara för att någon domare är för skitnödig av att blåsa av matchen om det är jämnt och bollen befinner sig nära mål när det börjar ticka ner, och i motsatt riktning att man skiter i det om det anses vara klart och klappat.

Effektiv speltid som är definierad och summer som tuter när det är klart.

På tal om filmningar så skulle det med fördel kunna delas ut fler röda kort och videogranskningar i värsta fall i dessa situationer bara för att få ett slut på eländet där någon blivit möjligen lite trampad på foten och ligger på planen i 3 minuter och håller sig om huvudet
Citera
2026-07-08, 01:19
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Mina förslag:

- Tidgräns för VAR
I matchen mellan Argentina vs Egypten fick Egypten ett bortdömt mål pga en frisparkssituation som inträffade 17 sekunder tidigare. Här borde man ha en maxgräns på tid, säg 10 sekunder. Dessutom kan vi inte ha flera minuter långa VAR-granskningar, hittar dom inget tydligt så ska spelet snabbt gå vidare.

- Alla ska kunna slå en straff i straffläggning
Även personer som sitter på bänken eller blivit utbytta ska kunna lägga en straff, för att ge högre kvalitet på straffarna.

- Hela kroppen måste vara offside för att det ska vara offside.
På samma sätt som att hela bollen måste vara över mållinjen, så borde hela kroppen vara över linjen för att det ska vara offside. Jag tror hockeyn fungerar såhär?

Vilka regeländringar vill ni se? (Motivera era svar!)

tidsgräns är jävligt problematiskt när man t.ex stoppa matchen för VAR-check men lät spelet fortgå när egypten granskades.

straffarna: nej.

borde iaf vara minst 10cm.
när en tå eller hårlock är offside blir det bara löjligt
Citera
2026-07-08, 01:25
Medlem
90 VM Italien kom offsideregeln att ändras så det inte dömdes offside om anfallare och försvarare var i linje utan är anfallare närmst målvakt så var det offside och vice versa, detta skulle ge fler mål och med dagens teknik går detta att kolla på centimetern vilket ibland kan kännas som hårklyverier.

Daylight Offside förespråkar istället att det ska vara en tydlig avgränsning med "luft emellan)" vilket testats och jag tycker det verkar kunna vara ett bra koncept.

Jag är lite skeptisk till dessa brottningsmatcher som uppstår i målområdet vid hörnor där tunga fysiska spelare får fördel då domare tillåter detta, jag tycker detta borde stävja då det inte är fotboll och inte tillför något.

I detta VM har jag sett det löjligaste laget Frankrike möta ett fulspelande Paraguay och det blir inga Oscarsstattyetter utdelade däremot hade jag önskat se att Frankrike straffades hårdare, de fick bara tre gula kort och jag förstår att domaren var vansinnig, det borde var fyra gula och ett rött. Då någon toucha Mbappes benskydd och han dyker ner som att benet kapats vid ljumsken skulle han fått rött kort direkt anser jag. Liknande då han fick en hand i ansiktet, överdrivet gånger tusen.

Det är något som verkligen förstör fotbollen, visst Paraguay kunde väl haft 2-3 gula men blir ju omöjligt veta med dessa filmningar.

Ett tag testade man med VM-bollar som rörde sig oförutsägbart i luften, detta kunde man tagit in vid förlängning för att minska risken för straffläggning.
Citera
2026-07-08, 01:36
Medlem
-GGs avatar
Att man gör målburen mindre.

Det är för lätt att göra mål i fotboll.
Särskilt vid frilägen och straffar.
Citera
2026-07-08, 01:40
Medlem
Jag är trött på filmare det borde straffas hårdare. Fotboll är en fysisk sport där närkamper förekommer spelare som hamnar på marken för ingenting och förstärker/söker straff borde man göra något åt.

VAR framstår som någon form av matchfixning i dagens läge mer eller mindre för dom större lagen och spelarna. Ghana skulle ha straff men det missade VAR-rummet. Att utvisa Bellingham det missade VAR-rummet också.

Vet inte hur man ska lösa problemet men VAR förstör matcher och vissa beslut även att dela ut offside för att ena handen var det är absurt. Känns riggat hur VAR används speciellt under detta VM.

I nästa VM vill jag se Ryssland spela och Terror-USA som tydligen kan ändra domar-beslut hur som borde bojkottas istället.
Citera
2026-07-08, 01:45
Medlem
carlpetersen73s avatar
Bort med VAR och hårdare straff mot filmningar.
Citera
2026-07-08, 02:21
Medlem
Flytta bak straffpunkten med 3 meter eller tillåt målvakter att stå 1 meter ut från linjen, alldeles för lätt att göra mål på straff i dag. Blir det en hands eller lätt foul i straffområdet så blir det straff och mål oftast, inte speciellt kul när en match avgörs på det viset.

Sen hade det varit roligare med en skottklocka också som i basket, dvs från det att laget får kontroll på bollen har de 24 sek på sig att få till ett avslut och 8 sekunder på sig att komma över halva plan (och när man väl är över halva planen får man inte spela hem den till egen planhalva igen), och gör man ett avslut och bollen vidrör korgen får man 14 nya sekunder på sig. Inte exakt samma antal sekunder borde gälla för fotbollen kanske men en rimlig tid. Som det är nu driver ett lag ofta upp bollen, sen pass hemåt, i sidled, fram sen bak igen och sen någon dålig långboll som går ut till inkast eller inspark, sen får motståndarna bollen och de gör samma sak. Det vore mycket roligare om laget var tvingade att attackera, annars går bollen automatiskt över till motståndarna.
Senast redigerad av next-chapter 2026-07-08 kl. 02:25.
Citera
2026-07-08, 07:47
Medlem
Kör med en kubisk boll i stället, eller i alla fall en som de har i amerikansk fotboll.
Citera
2026-07-08, 07:51
Medlem
groovesnuss avatar
Någonting i stil med handbollens snabba avkast vid mål. Upp med bollen i mittcirkeln vid mål. Max 10 sekunder senare avspark.

Så slipper vi en jävla massa fjolligt firande och tvpuckhögar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in