2026-07-07, 20:59
Medlem
Det som skall diskuteras är om det är en utopi att SDs stödröster kan rädda L.
Moderaterna kommer inte att stödrösta på L. Ulf Kristersson har inte uppmanat till det.
KD kommer definitivt inte stödrösta, dom behöver alla sina röster själv.

L har 1.7% väljare i dom sista opinionsundersökningarna.
Om SD väljare skulle börja stödrösta på L så dom skall få 4% i valet krävs det att ca: 159 000 förrädare till SD väljare stödröstar på L.

Aldrig i helvetet att du kan hitta 159 000 förrädare inom SD som vill stödrösta på L.
Så alla stödröster på L är en bortkastad röst och en röst mindre för SD och i förlängningen en röst mindre på Tidö

Jag anser att SD behöver ALLA röster dom kan få efter valet i höst, oavsett vilken regering det än blir.

Med cirka 6,9 miljoner giltiga röster:
1,7 % ≈ 117 300 röster
4,0 % ≈ 276 000 röster
Skillnaden är:
276 000 − 117 300 = cirka 158 700 röster.
Alltså behövs ungefär 159 000 extra röster för att gå från 1,7 % till 4,0 %, om det totala antalet giltiga röster är omkring 6,9 miljoner.
En enkel tumregel är att det krävs ungefär 66 000–70 000 röster per procentenhet i ett svenskt riksdagsval, beroende på hur många som röstar totalt. Från 1,7 % till 4,0 % är ökningen 2,3 procentenheter, vilket ger ungefär 160 000 extra röster.
Citera
2026-07-07, 22:06
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Det som skall diskuteras är om det är en utopi att SDs stödröster kan rädda L.
Moderaterna kommer inte att stödrösta på L. Ulf Kristersson har inte uppmanat till det.
KD kommer definitivt inte stödrösta, dom behöver alla sina röster själv.

L har 1.7% väljare i dom sista opinionsundersökningarna.
Om SD väljare skulle börja stödrösta på L så dom skall få 4% i valet krävs det att ca: 159 000 förrädare till SD väljare stödröstar på L.

Aldrig i helvetet att du kan hitta 159 000 förrädare inom SD som vill stödrösta på L.
Så alla stödröster på L är en bortkastad röst och en röst mindre för SD och i förlängningen en röst mindre på Tidö

Jag anser att SD behöver ALLA röster dom kan få efter valet i höst, oavsett vilken regering det än blir.

Med cirka 6,9 miljoner giltiga röster:
1,7 % ≈ 117 300 röster
4,0 % ≈ 276 000 röster
Skillnaden är:
276 000 − 117 300 = cirka 158 700 röster.
Alltså behövs ungefär 159 000 extra röster för att gå från 1,7 % till 4,0 %, om det totala antalet giltiga röster är omkring 6,9 miljoner.
En enkel tumregel är att det krävs ungefär 66 000–70 000 röster per procentenhet i ett svenskt riksdagsval, beroende på hur många som röstar totalt. Från 1,7 % till 4,0 % är ökningen 2,3 procentenheter, vilket ger ungefär 160 000 extra röster.

Jag röstar SD och kommer INTE rösta L. Ingen annan SD'are jag känner heller. Och ingen jag följer på sociala medier. Så jag vet inte vilken SD'are som vill stödrösta på L.
Citera
2026-07-07, 22:13
Medlem
Röstar SD och skulle aldrig rösta på de vidriga liberalerna.
Citera
2026-07-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jag röstar SD och kommer INTE rösta L. Ingen annan SD'are jag känner heller. Och ingen jag följer på sociala medier. Så jag vet inte vilken SD'are som vill stödrösta på L.
Mina uträkningar (ungefärliga) visar att det krävs ca: 160 000 SD väljare som dissar SD och stödröstar på L.
Du känner ingen och inte jag heller.
Det kan väl knappt finnas ett hundratal vilsna själar som går på detta.
Kan det vara så att SD/Åkesson börjat ge tillbaka till Tidö för att få fördelar i kommande förhandlingar?
Lovat stödröster som aldrig kommer komma?
Smart i sånt fall, det finns hopp.
Senast redigerad av Estet88 2026-07-07 kl. 22:23.
Citera
2026-07-07, 22:25
Medlem
Citat:
Text...

Frågan diskuteras i den här tråden (FB) SD öppnar för stödröster till Liberalerna där du bland annat skriver:

Citat:
Det är än nog den 67 000 tråden JacquesDuquesne startat med samma ämne.
INGA NORMALA SD VÄLJARE RÖSTAR PÅ ETT PARTI SOM ALLTID JÄVLATS MED SD.

Tycker du inte att diskussionen kan tas där istället för i en - enligt dig, 67 001 tråd?
Senast redigerad av Mechila 2026-07-07 kl. 22:28.
Citera
2026-07-07, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Frågan diskluteras i den här tråden (FB) SD öppnar för stödröster till Liberalerna där du bland annat skriver:

Tycker du inte att diskussionen kan tas där istället för i en - enligt dig, 67 001 tråd?
Nej, Krösa-Majas rubrik är missvisande.
Ingen normal SD väljare stödröstar på L och den bygger på att det redan finns stöd.
Min tråd visar på det är omöjligt rent matematiskt.
Nu har du ju möjligheten att svara på hur man skall få 160 000 SD väljare att svika SD.
Senast redigerad av Estet88 2026-07-07 kl. 22:29.
Citera
2026-07-07, 22:29
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Röstar SD och skulle aldrig rösta på de vidriga liberalerna.

Alexander Bard har ju gått med i Liberalerna (igen). Men han verkar inte dra röster till partiet. Undrar varför hehe.
Citera
2026-07-07, 22:29
Medlem
Onanikrems avatar
Nej, skulle inte stödrösta. Går det åt helvete får det gå åt helvete med musik. Låt landet lyda under ett i bakgrunden miljöpartistiskt styre. (Vet sossarna är störst i rödgröna, men Miljöpartiet kommer göra som de alltid gjort, både mot borgare och sossar) Det dumma folket får lida och lära av sina misstag.

Folk är så förbannat dumma de förtjänar det!
Citera
2026-07-07, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Alexander Bard har ju gått med i Liberalerna (igen). Men han verkar inte dra röster till partiet. Undrar varför hehe.
Låt Folkpartiet dö ut.
Citera
2026-07-08, 12:27
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Drömde att Liberalerna fick fyra blankt i en opinionsmätning. Och mina drömmar tenderar att stämma. Drömde inatt att jag gick vilse inne på Rusta, alla mina anhöriga gick ifrån mig, en efter en. Kön till kassan stod helt stilla och ringlade sig genom hela butiken, det gick inte att komma ut. Sen blev allt svart och vitt i ett blixtsken, jag måste fått någon slags psykos. Klockan hade slagit 23, mörkret fallit över köpladorna och Rusta hade stängt. Jag missade sista bussen hem till min närförort. Att bli lämnad, köa samt missa bussar är symboler för min tillvaro, bedömer jag.

Angående din frågeställning:

Jag har blivit blåst på konfekten så många gånger nu. Det vore häftigt att se vad som hände om ett småparti nån gång åkte ut ur riksdagen. Jag gillar tjafs. Men varje gång ni lovat utträde har det aktuella partiet hämtat opp opinionsstödet till valet. Jag har känt mig lurad. Jag tänker inte göra om det.

• Kristdemokraterna mätte 2,4 % i opinionen tre månader före valet 2018. KLARADE SIG ÄNDÅ!
  • Centern hade 2,8 % i opinionen åtta månader före valet 2014. KLARADE SIG ÄNDÅ!
  • Miljöpartiet hade 2,7 % fyra månader före valet 2022. KLARADE SIG ÄNDÅ!

Mönstret lär upprepa sig. Siffrorna är hämtade från de mätningar SVT beställt från Novus och Verian.

Att Liberalerna har runt 2 procent i mätningarna med två månader kvar betyder nog att de kommer klara sig. Som i ett trollslag dyker ansiktslösa väljare upp nära valet. Partier åker inte ut ur riksdagen. Det är en naturlag och det spelar ingen roll hur illa ett parti sköter valrörelsen, det finns alltid trolleriväljare. Jag tänker inte hoppas mer. Jag kommer skulle bara bli besviken igen. GE MIG NÅGONTING! Det är så förfärligt tråkigt här.
Citera
2026-07-08, 12:35
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Drömde att Liberalerna fick fyra blankt i en opinionsmätning. Och mina drömmar tenderar att stämma. Drömde inatt att jag gick vilse inne på Rusta, alla mina anhöriga gick ifrån mig, en efter en. Kön till kassan stod helt stilla och ringlade sig genom hela butiken, det gick inte att komma ut. Sen blev allt svart och vitt i ett blixtsken, jag måste fått någon slags psykos. Klockan hade slagit 23, mörkret fallit över köpladorna och Rusta hade stängt. Jag missade sista bussen hem till min närförort. Att bli lämnad, köa samt missa bussar är symboler för min tillvaro, bedömer jag.

Jag har blivit blåst på konfekten så många gånger nu. Det vore häftigt att se vad som hände om ett småparti nån gång åkte ut ur riksdagen. Jag gillar tjafs. Men varje gång ni lovat utträde har det aktuella partiet hämtat opp opinionsstödet till valet. Jag har känt mig lurad. Jag tänker inte göra om det.

• Kristdemokraterna mätte 2,4 % i opinionen tre månader före valet 2018. KLARADE SIG ÄNDÅ!
  • Centern hade 2,8 % i opinionen åtta månader före valet 2014. KLARADE SIG ÄNDÅ!

Mönstret lär upprepa sig. Siffrorna är hämtade från de mätningar SVT beställt från Novus och Verian.

Att Liberalerna har runt 2 procent i mätningarna med två månader kvar betyder nog att de kommer klara sig. Som i ett trollslag dyker ansiktslösa väljare upp nära valet. Partier åker inte ut ur riksdagen. Det är en naturlag och det spelar ingen roll hur illa ett parti sköter valrörelsen, det finns alltid trolleriväljare. Jag tänker inte hoppas mer. Jag kommer skulle bara bli besviken igen. GE MIG NÅGONTING! Det är så förfärligt tråkigt här.

Jag drömde att Kasselstrand kom in i riksdagen och att Allard kom in via Örebro län.
Och Att Liberalerna åker ur, skit parti utan svar.
Citera
2026-07-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2

Ingenting är klart förens rösterna är räknade, mirakel kan inträffa.
Även regeringsbildningen är oklar, för att det inte blir ett nytt Tidö 2.0 så behöver det inte innebära en ny S, V, MP (C) regering heller.
Men den här tråden var menad att handla om mer om det överhuvudtaget är möjligt att få ca: 160 000 SD väljare att svika SD och stödrösta på ett parti som varit historiskt varit så emot SD och bara för någon månad sen saboterat en av SDs viktigare frågor om fängelse för 13 åriga lejda mördare.
Även om alla dom 160 000 rösterna fö att L ska klara sig inte måste komma från SD så måste ändå en mycket stor andel göra det.

Men jag håller med dig, Sverige mår bättre om småpartierna åker ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in