2026-07-09, 19:42
Medlem
Som ett komplement i massövervakningen av medborgarna inom EU kom även den nya lagen om att alla nya bilar nu måste utrustas på fabriken med kamera som är riktad mot föraren.
Du kan inte vara anonym bakom ratten heller
https://x.com/i/status/2075134549453869548
Citera
2026-07-09, 20:42
Bannlyst
Vem bryr sig om WhatsApp?
Facebook är huvudsakligen en godartad social media sajt.
Sen kommer Instagram och X.
Tycka är viktigare än EU.
Citera
2026-07-09, 21:04
Bannlyst
Forum är rättighet till Nordeuropa.
Citera
2026-07-09, 21:07
Bannlyst
EU vara lik Rysslands/Sovjets regim.
Citera
2026-07-09, 21:14
Bannlyst
EU tänker rösta emot Europas Facebook rättighet också?
Citera
2026-07-09, 21:38
Medlem
EU:S MINISTERRÅD MYGLADE IGENOM CHAT CONTROL

EU chat control är ett förslag där man vill komma åt pedofiler och groomare online. Detta kan göras genom att EU låter tech-bolagen skanna igenom digital kommunikation (sms, chattar, mobilsamtal, mail etc). Chat control 1.0 har varit frivilligt för techbolagen och avslutades i april 2026 efter att ha röstats ned 2 gånger av EU-parlamentet.

Nu har dock en kupp skett – ledd av moderaten Tomas Tobé – där man kringgått den sedvanliga politiska proceduren för lagtsiftning och öppnat upp ett snabbspår för att behålla chat control 1.0. Om chat control 1.0 kvarstår öppnar detta dörren för chat control 2.0 vilket innebär obligatorisk skanning av alla EU-medborgare online.

https://jmm.nu/chat-control-eu-tomas-tobe-moderaterna/?
Citera
2026-07-09, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oops2000

EU chat control är ett förslag där man vill komma åt pedofiler och groomare online. Detta kan göras genom att EU låter tech-bolagen skanna igenom digital kommunikation (sms, chattar, mobilsamtal, mail etc). Chat control 1.0 har varit frivilligt för techbolagen och avslutades i april 2026 efter att ha röstats ned 2 gånger av EU-parlamentet.

Nu har dock en kupp skett – ledd av moderaten Tomas Tobé – där man kringgått den sedvanliga politiska proceduren för lagtsiftning och öppnat upp ett snabbspår för att behålla chat control 1.0. Om chat control 1.0 kvarstår öppnar detta dörren för chat control 2.0 vilket innebär obligatorisk skanning av alla EU-medborgare online.

Facebook rättigheter kränks inte. Det är okej.
Citera
2026-07-10, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Varför skulle man ha något att dölja om man inte pysslar med olagligheter liksom? Förstår inte hur min frihet eller integritet skulle påverkas om jag sköter mig och inte begår brott. Det är ju bara att se till att de som övervakar oss har tystnadsplikt och inte sprider vidare eventuella "pinsamheter".

Ja, jag vill inte direkt gå ut och berätta om allt (lagligt, men skämmigt) jag gjort inför mina närmaste. Anonymitet på nätet räcker gott och väl

Även om det inte sprids vidare så känns det bra märkligt att lagstiftare kan ser diverse udda grejer jag skriver på nätet
Citera
2026-07-10, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Ja, jag vill inte direkt gå ut och berätta om allt (lagligt, men skämmigt) jag gjort inför mina närmaste. Anonymitet på nätet räcker gott och väl

Även om det inte sprids vidare så känns det bra märkligt att lagstiftare kan ser diverse udda grejer jag skriver på nätet

Dom är proffs så dom bryr sig nog inte, dessutom finns det alltid någon som är värre. Det är ju inte heller så att det är lagstiftarna som kommer sköta övervakningen utan självklart poliser eller kanske någon ny typ av ordningsvakter. 😻

Man får väl tänka efter lite innan man gör konstigheter eller söker på udda porrklipp.
Citera
2026-07-10, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Dom är proffs så dom bryr sig nog inte, dessutom finns det alltid någon som är värre. Det är ju inte heller så att det är lagstiftarna som kommer sköta övervakningen utan självklart poliser eller kanske någon ny typ av ordningsvakter. 😻

Man får väl tänka efter lite innan man gör konstigheter eller söker på udda porrklipp.

Det där fetade gör inte mig helt avslappnad ändå (att okända människor går igenom min historik på nätet) Varför måste jag tänka efter om jag söker på något "konstigt" (alltså konstigt, men likväl lagligt)?

Just nu är det ju en massa som sker i övervakningsvärlden: Palantir, Chat Control 1.0/2.0, övervakningskameror med AI. Nu vill även såssarna övervaka unga dygnet runt

Chat Control är liksom bara en i raden av obehagliga trender
Citera
2026-07-10, 05:22
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oops2000

Det saknas inte direkt människor att bli irriterad över.

Jag har alltid funnit Tobé oerhört suspekt. Och med en uppsyn som liknar en obstinat pundares faller det sig väl naturligt att han också är en oblyg övervakningsivrare, som vill ta sig friheten att kränka varje medborgares privatliv.

Var det inte Moderaterna (med T. Tobé i spetsen?) som för bara ett par år sedan lade fram ett förslag om att alla tjänstemän i myndighetssverige - från maktkåta socialsekreterare till principlösa poliser - skulle ges tillåtelse att göra helt godtyckliga husrannsakningar? Syftet skulle då vara att förhöra medborgare, enbart för att kontrollera att ingen av dem drog ut mer bidrag från statskassan än de faktiskt var beroende av.
Senast redigerad av bioacc 2026-07-10 kl. 05:25.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in