2026-07-08, 14:39
Medlem
De står i garagen och dammar. Ibland rullar de ut den utanför så grannarna blir imponerade. Har den tur så får den då även en tvätt och polering. Visar även upp den vid besök. Kanske får den åka en sväng någon solig dag på semestern. Annars är det nog mest var gång den ska besiktas om ägaren fortfarande försöker hålla igång den. De skyller på tid men ofta är det nog en prioritering då det är mer bekvämt att ta bilen till jobbet. De avsätter inte heller egentid. En riktig knutte använder sitt fordon, ursäkterna blir ibland mer vanliga men att sälja den är svårt.
Citera
2026-07-09, 23:51
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De står i garagen och dammar. Ibland rullar de ut den utanför så grannarna blir imponerade. Har den tur så får den då även en tvätt och polering. Visar även upp den vid besök. Kanske får den åka en sväng någon solig dag på semestern. Annars är det nog mest var gång den ska besiktas om ägaren fortfarande försöker hålla igång den. De skyller på tid men ofta är det nog en prioritering då det är mer bekvämt att ta bilen till jobbet. De avsätter inte heller egentid. En riktig knutte använder sitt fordon, ursäkterna blir ibland mer vanliga men att sälja den är svårt.

Så det byggs inga nya då?

Tycker det borde ha blivit lite fart på hemmabyggandet när American Choppers rullade som bäst på Discovery-kanalen.
Citera
2026-07-10, 15:44
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Man vill väl köra, inte åka från mack till mack till mack...kollar du på tanken som bla occ ofta byggde med så är det småtankar, jag har sett choppers som inte haft mer än 5Liter, det är groteskt lite med tanke på att dessa motorerna ändå drar lite, v-rod som är hyffsat modern ligger på 0.6-0.8 milen.

sen bekvämlighet, det mesta som occ byggde och även mycket jag sett har haft stelt arsle, ingen stötdämpning är hårt mot kroppen även om det till viss del kan mitigeras med fjädrande sadel men ändå verkligen inget jag skulle vilja köra på svenska gator & vägar.

Skulle jag köpa hoj idag så hade jag fokuserat på bra körställning och jag är nog inte den ende att göra det valet, ska man ligga timme efter timme så är det en mycket viktig faktor men också tillförlitlighet, harley davidsson till ex: har gjort sig kända för att bygga hojar som behöver mer service för att rulla än japanska märken.
Ang OCC så var det väl "en grej" mer på 00 talet, sen har väl serien överlevt sig självt. Som du säger så tycker jag deras hojar såg jävligt obekväma ut också, dessutom med en tank som man behöver tanka var femte mil, helt meningslöst. Men många av deras hojar byggdes ju till företag för utställning snarare än för körning.

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Harley har ju ett annat stort problem också. Knappt någon under 40 som köper dom. Deras kundgrupp håller på dö ut och i Amerikat står det en jävla massa osålda Harleys som lagerinventering hos handlarna.
Motorcykelkulturen är väl lite på utdöende upplever jag. Möjligen så finns det lite intresse för sporthojar, men custom-HD-stuk - nä.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
hjälper väl inte att märket har förvaltats rätt illa genom åren, bla läst diverse klagomål om kromade delar som rostat för att kromet är för tunt och/eller dålig kvalité sen får jag känslan att hd varit dåliga på att förnya sig och istället kört på samma stuk år efter år.

https://i.pinimg.com/736x/40/30/34/40303423dd59f7e6541f2ff78dbee650.jpg
Snackade lite med ytlig bekant som gillar att göra glidarhojar, och han sa att det finns ingen som är normal i huvudet som köper en HD idag, de är kända för att krångla på alla upptänkliga sätt tydligen. Enligt honom var väl tanken från början med Harley Davidson att de skulle vara sköna att köra och glida runt på, men nu är flera asiatiska märken betydligt skönare och framförallt mer pålitliga.

Han själv kör nu en Honda Gold Wing då han fullständigt lessnat på HD.s skit. Han menar att gubbar i hans ålder 55+ inte har intresse att behöva laga och skruva, det ska bara funka.

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Så det byggs inga nya då?

Tycker det borde ha blivit lite fart på hemmabyggandet när American Choppers rullade som bäst på Discovery-kanalen.
Det byggs säkert nya från OCC om de finns kvar, men intresset verkar ha falnat ordentligt, även i USA.
Citera
2026-07-10, 21:08
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ang OCC så var det väl "en grej" mer på 00 talet, sen har väl serien överlevt sig självt. Som du säger så tycker jag deras hojar såg jävligt obekväma ut också, dessutom med en tank som man behöver tanka var femte mil, helt meningslöst. Men många av deras hojar byggdes ju till företag för utställning snarare än för körning.

Motorcykelkulturen är väl lite på utdöende upplever jag. Möjligen så finns det lite intresse för sporthojar, men custom-HD-stuk - nä.

Snackade lite med ytlig bekant som gillar att göra glidarhojar, och han sa att det finns ingen som är normal i huvudet som köper en HD idag, de är kända för att krångla på alla upptänkliga sätt tydligen. Enligt honom var väl tanken från början med Harley Davidson att de skulle vara sköna att köra och glida runt på, men nu är flera asiatiska märken betydligt skönare och framförallt mer pålitliga.

Han själv kör nu en Honda Gold Wing då han fullständigt lessnat på HD.s skit. Han menar att gubbar i hans ålder 55+ inte har intresse att behöva laga och skruva, det ska bara funka.

Det byggs säkert nya från OCC om de finns kvar, men intresset verkar ha falnat ordentligt, även i USA.

Innan 2017 var jag i närheten av OCC anläggning norr om N.Y och denna skulle varit stängd för ombyggnad eller nått enligt en taxigubbe som körde mig till N.Y - var väl då den stängde där iaf
Citera
2026-07-11, 12:26
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Innan 2017 var jag i närheten av OCC anläggning norr om N.Y och denna skulle varit stängd för ombyggnad eller nått enligt en taxigubbe som körde mig till N.Y - var väl då den stängde där iaf

The rise and fall of Orange County Choppers: From $40M empire to bankruptcy

https://youtu.be/mv6jRMuqr7U
Citera
2026-07-12, 04:37
Medlem
Pungsvings avatar
Choppers platsar inte i dagens snabbare trafik. På 60-70-talen kröp trafiken fram. Bilarna hade 60 hk.
Citera
2026-07-12, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kan hålla med i denna undran. Alla som kört hoj vet att styret inte har nån funktion i hastigheter över stadstrafik, därefter svänger man med tyngdpunkten och låren. Antar ett de fortsatte rakt fram i första landsvägskurva. "Kurva!"

Woot...?

Är du helt obildad?

Läs på!

Citat:
Motstyrning, kontrastyrning ("counter steering") är en princip vid styrning av 2-hjuliga fordon såsom motorcyklar, mopeder och cyklar. Det går ut på att man trycker styret åt motsatt håll som man vill svänga åt.

Ju högre farten är desto mer motstyrning krävs för att behålla svängradien.

Eftersom ett tvåhjuligt fordon är självbalanserande genom gyroskopeffekten så måste fordonet bringas i obalans om man vill svänga. Genom att styra åt motsatt håll "ramlar" man åt det håll man vill åka.

Genom att hålla tryck på styret genom svängen behålls önskad lutning och svängradie. Denna effekt blir större ju högre hastigheten är. Man kan också använda gasen för att justera lutningen (svängradien) under sväng.[1]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Motstyrning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in