2026-07-07, 20:08
Medlem
trickydicks avatar
När jag var ung på 70-talet fanns en jävla massa motorcyklar med alldeles för långa framgafflar och en liten tank antingen motivlakerad i amerikanska flaggan eller eldsflammor och lät och misstände som fan för det dom hade usla motorer typ knucklehead istället för välutvecklade boxermoterer som polisen och Steve Jobs körde.

Sista rycket var väl American Choppers som gick på Discovery-kanalen. Som visade tattatrfamiljen Teutels som byggde helt värdelösa och trafikfarliga missfoster till motorcyklar.
https://www.discoveryplus.com/se/sv/shows/american-chopper/ca80c4a8-2e86-4463-8d11-748659f1e6b3

Jag minns en granne för länge sedan som hade en trike. Dvs en trehjulig motorcykel som en CP-truck. Den hade typ F1-däck bak och troligen en kromad V8 med förgasaren med stora luftintag monterad ovanpå. Och en jävla lång kromad framgaffel.

Men numera ser man aldrig sådana. Varför?

Har myndigheterna förbjudit dom? p.g.a trafiksäkerhets och miljöskäl. Världens sämsta motor knucklehead kan väl knappast möta europeiska miljö och kvalitetskrav

Är Shoppertrenden helt utdöd nu?
Citera
2026-07-07, 20:23
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
När jag var ung på 70-talet fanns en jävla massa motorcyklar med alldeles för långa framgafflar och en liten tank antingen motivlakerad i amerikanska flaggan eller eldsflammor och lät och misstände som fan för det dom hade usla motorer typ knucklehead istället för välutvecklade boxermoterer som polisen och Steve Jobs körde.

Sista rycket var väl American Choppers som gick på Discovery-kanalen. Som visade tattatrfamiljen Teutels som byggde helt värdelösa och trafikfarliga missfoster till motorcyklar.
https://www.discoveryplus.com/se/sv/shows/american-chopper/ca80c4a8-2e86-4463-8d11-748659f1e6b3

Jag minns en granne för länge sedan som hade en trike. Dvs en trehjulig motorcykel som en CP-truck. Den hade typ F1-däck bak och troligen en kromad V8 med förgasaren med stora luftintag monterad ovanpå. Och en jävla lång kromad framgaffel.

Men numera ser man aldrig sådana. Varför?

Har myndigheterna förbjudit dom? p.g.a trafiksäkerhets och miljöskäl. Världens sämsta motor knucklehead kan väl knappast möta europeiska miljö och kvalitetskrav

Är Shoppertrenden helt utdöd nu?
Rätt obekväma att köra någon längre sträcka (förutom CP-trucken då) De finns fortfarande men blivit ovanliga. Kanske besiktningen blivit hårdare på ombyggda hojar också? Var coola men klart opraktiska.
Citera
2026-07-07, 20:29
Medlem
trickydicks avatar
Med trike (CPTruck) menar jag nått liknade missfoster.
https://share.google/eebRIg293fHedJcpp
Citera
2026-07-07, 20:31
Medlem
kyrkstockens avatar
Det var ju en trend pga easy rider (enormt många hade easy rider poster på väggarna).

Sedan kom andra trender.
Citera
2026-07-07, 20:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan hålla med i denna undran. Alla som kört hoj vet att styret inte har nån funktion i hastigheter över stadstrafik, därefter svänger man med tyngdpunkten och låren. Antar ett de fortsatte rakt fram i första landsvägskurva. "Kurva!"
Citera
2026-07-07, 20:41
Medlem
feemaxxxs avatar
Min killgissning:

Långbens-Chopprarna byggde, ägdes och kördes av riktiga motorcykelkillar. De blev äldre och äldre och orkade köra mindre och mindre. Men kärleken till deras chopper gjorde att de inte vill sälja de, så de står in garaget och samlar damm. De ar inte körts på länge och att ta de i trafik igen krävet att man måste meka med de ett tag. Mek-kulturen har dött ut. Att sälja de ger inte många kronor och man behåller de hellre, ibland går man ut i garaget, smeker tanken och tänker på gamla tider. Kanske med en tår i ögat.

För övrigt: en välbyggd chopper har bra väghållning.

Ni som är intresserade av svensk motorcykelhistoria (Custom):
sök Tolle Dehnisch (Tolle), Peder Johansson (Hogtech Choppers), Acke Rising (ISR Brakes)
Senast redigerad av feemaxxx 2026-07-07 kl. 20:45.
Citera
2026-07-07, 20:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Sista rycket var väl American Choppers som gick på Discovery-kanalen.
Man vill väl köra, inte åka från mack till mack till mack...kollar du på tanken som bla occ ofta byggde med så är det småtankar, jag har sett choppers som inte haft mer än 5Liter, det är groteskt lite med tanke på att dessa motorerna ändå drar lite, v-rod som är hyffsat modern ligger på 0.6-0.8 milen.

sen bekvämlighet, det mesta som occ byggde och även mycket jag sett har haft stelt arsle, ingen stötdämpning är hårt mot kroppen även om det till viss del kan mitigeras med fjädrande sadel men ändå verkligen inget jag skulle vilja köra på svenska gator & vägar.

Skulle jag köpa hoj idag så hade jag fokuserat på bra körställning och jag är nog inte den ende att göra det valet, ska man ligga timme efter timme så är det en mycket viktig faktor men också tillförlitlighet, harley davidsson till ex: har gjort sig kända för att bygga hojar som behöver mer service för att rulla än japanska märken.
Citera
2026-07-07, 21:14
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Man vill väl köra, inte åka från mack till mack till mack...kollar du på tanken som bla occ ofta byggde med så är det småtankar, jag har sett choppers som inte haft mer än 5Liter, det är groteskt lite med tanke på att dessa motorerna ändå drar lite, v-rod som är hyffsat modern ligger på 0.6-0.8 milen.

sen bekvämlighet, det mesta som occ byggde och även mycket jag sett har haft stelt arsle, ingen stötdämpning är hårt mot kroppen även om det till viss del kan mitigeras med fjädrande sadel men ändå verkligen inget jag skulle vilja köra på svenska gator & vägar.

Skulle jag köpa hoj idag så hade jag fokuserat på bra körställning och jag är nog inte den ende att göra det valet, ska man ligga timme efter timme så är det en mycket viktig faktor men också tillförlitlighet, harley davidsson till ex: har gjort sig kända för att bygga hojar som behöver mer service för att rulla än japanska märken.

Harley har ju ett annat stort problem också. Knappt någon under 40 som köper dom. Deras kundgrupp håller på dö ut och i Amerikat står det en jävla massa osålda Harleys som lagerinventering hos handlarna.
Citera
2026-07-07, 21:32
Medlem
CottageQueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Min killgissning:

Långbens-Chopprarna byggde, ägdes och kördes av riktiga motorcykelkillar. De blev äldre och äldre och orkade köra mindre och mindre. Men kärleken till deras chopper gjorde att de inte vill sälja de, så de står in garaget och samlar damm. De ar inte körts på länge och att ta de i trafik igen krävet att man måste meka med de ett tag. Mek-kulturen har dött ut. Att sälja de ger inte många kronor och man behåller de hellre, ibland går man ut i garaget, smeker tanken och tänker på gamla tider. Kanske med en tår i ögat.

För övrigt: en välbyggd chopper har bra väghållning.

Ni som är intresserade av svensk motorcykelhistoria (Custom):
sök Tolle Dehnisch (Tolle), Peder Johansson (Hogtech Choppers), Acke Rising (ISR Brakes)

UCC bygger än
Citera
2026-07-07, 21:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Harley har ju ett annat stort problem också. Knappt någon under 40 som köper dom. Deras kundgrupp håller på dö ut och i Amerikat står det en jävla massa osålda Harleys som lagerinventering hos handlarna.
hjälper väl inte att märket har förvaltats rätt illa genom åren, bla läst diverse klagomål om kromade delar som rostat för att kromet är för tunt och/eller dålig kvalité sen får jag känslan att hd varit dåliga på att förnya sig och istället kört på samma stuk år efter år.

https://i.pinimg.com/736x/40/30/34/40303423dd59f7e6541f2ff78dbee650.jpg
Citera
2026-07-07, 22:31
Medlem
laughingducks avatar
Dom finns kvar .
Men som med mycket annat är återväxten si så där .
Citera
2026-07-08, 14:17
Medlem
Den trenden är väl helt enkelt ute.
Lite samma sak som bruna tapeter eller grönt, orange porslin på toaletten, som var inne på 70talet.
Vill ingen ha den typen så förvinner de efter ett tag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in