2026-07-12, 09:47
Medlem
Jag fick inte göra lumpen på 90-talet, då jag led av depression. Men ungefär hälften av mina polare gjorde lumpen, de andra blev satta i reserven. Det var under tiden då världen ansågs säkrare.
Citera
2026-07-13, 12:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag fick inte göra lumpen.

Jag skulle dock ha gjort den och var placerad men fick hem ett brev om att Försvarsmakten lade ner det regementet. Det var då politikerna började sjunga den eviga fredens lov för att kunna spara pengar.

Sant. Jag fick ett besked från Försvaret att jag blev "frikallad" efter lumpen, när jag egentligen skulle göra repmånad. Repmånaden trodde jag skulle komma kanske 1995 eller liknande. Sen så såg jag att LV6 fanns inte längre, i Göteborg. (Halmstad tror jag att det ligger nu). Gillade LV6 i Göteborg, var som ett vanligt jobb, behövde inte ens ligga på luckan, var hemma i min säng.. Två övningar bara, var som "skolans friluftsdag"..
Vapenvården var rolig, men jag är ing. så.. Gillar grejor i absurdum.
Citera
2026-07-13, 14:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Min morfar slapp göra lumpen av någon anledning som jag aldrig fått veta riktigt egentligen. Född 1921 så vi snackar tidigt 40-tal mitt under under andra världskriget dessutom...

Under 90-talet och början på 00-talet var det otroligt lätt att slippa lumpen. Lättare än idag.

Vissa personer som arbetade i vissa yrken slapp värnplikten under krigsåren. Det motsvarade dagens krigsplacering av samhällsviktiga funktioner. Men det innebar inte att man slapp det helt, för de fick på arbetstid utbildning för att försvara sin arbetsplats dvs skjututbildning mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in