2026-07-07, 22:56
Medlem
Madagascars avatar
Varför avgår han som MP och ställer sedan omedelbart upp i by-election?
Citera
2026-07-08, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Varför avgår han som MP och ställer sedan omedelbart upp i by-election?

Han vill skapa en strid mellan "folket" och etablissemanget
Citera
2026-07-08, 05:06
Medlem
Det var alltså baken som anmälde Nigel Farage för penningtvätt när han tog emot £5 miljoner

https://www.theguardian.com/politics/2026/jul/07/revealed-farages-5m-gift-reported-to-uk-agency-over-money-laundering-concerns
Citera
2026-07-08, 09:53
Medlem
DaEzzs avatar
Samtliga partier med ledamöter i parlamentet har nu meddelat att de inte kommer att kandidera i Farages valkrets, dvs han kommer att få stå på scenen jämte Count Binface (som beskriver sig som en "independent space warrior") och utropa sin "seger".
Citera
2026-07-08, 10:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Samtliga partier med ledamöter i parlamentet har nu meddelat att de inte kommer att kandidera i Farages valkrets, dvs han kommer att få stå på scenen jämte Count Binface (som beskriver sig som en "independent space warrior") och utropa sin "seger".
Bra. Även Restore. Bojkotta cirkusen.

Within hours, the Conservatives, Labour, Restore Britain, the Green party and the Lib Dems all announced that they would not stand candidates for a “media circus” and a “vanity project”.

https://www.theguardian.com/politics/2026/jul/07/nigel-farage-quits-as-mp-amid-scrunity-over-finances-clacton-reform, igår

Lib Dems tycker dessutom att regeringen ska neka hans avgång tills utredningen är avslutad: Vilket Regeringen har möjlighet att göra:

Ed Davey urges government to block Farage's resignation until standards inquiry concludes
Ed Davey, the Lib Dem leader, has restated his call for the government to stop Nigel Farage resigning as an MP.

In an interview on the Today programme, Davey said:

I don’t think there should be a byelection until the investigation [into claims that Farage broke parliamentary rules by not declaring the £5m donation from Christopher Harborne] has completed. The people of Clacton deserve to know whether their MP has broken the rules in a very, very serious way.

No government has tried to stop an MP resigning from parliament for almost 200 years. But, because of the procedure used when an MP resigns, in theory it could be done. Davey said in this case ministers should block the resignation.

He said:

If you want to resign as an MP, you actually have to apply to the government to have an appointment to an office. And the chancellor actually decides whether to appoint you. Now, normally that has happened.

However, there is a precedent going back to 1842 where the chancellor has didn’t appoint someone to one of these positions [steward of the Chiltern Hundreds]. And if that appointment is not made, then Mr Farage can’t resign and the investigation will continue.

In posts on his social media feed, Matthew England, a researcher for the Hansard Society, says no government has stopped an MP applying for the Chiltern Hundreds since the 1840s.

https://www.theguardian.com/politics/live/2026/jul/08/nigel-farage-reform-uk-clacton-5m-gift-crime-agency-labour-keir-starmer-pmqs-uk-politics-latest-news -updates, idag
Citera
2026-07-08, 11:01
Medlem
Citat:
nigels plan var att avsäga sig rollen som parlamentsledamot för att den pågående utredningen om de oregistrerade miljonbeloppen till hans kampanj skulle läggas ner (och sedan startas om från början igen om han vann). Och när han sedan döms för att ha brutit mot reglerna någon gång nästa år kommer han att åka ut och ännu ett fyllnadsval att hållas (där han igen kommer att ställa upp).

Nu när inget parti kastar in en motkandidat fortsätter utredningen och nigel kommer få driva valkampanj själv mot en kandidat med en soptunna på huvudet. Och medierapporteringen blir betydligt mer sparsam. nigel har för ett antal år sedan förlorat mot en kandidat utklädd till delfin, ska Count Binface också klå honom?
Citera
2026-07-08, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
nigels plan var att avsäga sig rollen som parlamentsledamot för att den pågående utredningen om de oregistrerade miljonbeloppen till hans kampanj skulle läggas ner (och sedan startas om från början igen om han vann). Och när han sedan döms för att ha brutit mot reglerna någon gång nästa år kommer han att åka ut och ännu ett fyllnadsval att hållas (där han igen kommer att ställa upp).

Nu när inget parti kastar in en motkandidat fortsätter utredningen och nigel kommer få driva valkampanj själv mot en kandidat med en soptunna på huvudet. Och medierapporteringen blir betydligt mer sparsam. nigel har för ett antal år sedan förlorat mot en kandidat utklädd till delfin, ska Count Binface också klå honom?

De andra etablerade partierna vill dessutom inte ge honom tillfälle att säga "jag vann, jag slog Labour och Tories!", alltså bojkottar de valet. Om utredningen kommer fram till att Farage har brutit mot parlamentets "code of conduct" så kommer han ändå inte att kunna tillträda mandatet, och då blir det ett nytt fyllnadsval någon gång i höst, men utan honom.
Citera
2026-07-08, 17:34
Medlem
DaEzzs avatar
Speloddsen på att Count Binface faktiskt vinner mot Farage i extravalet har sjunkit dramatiskt och ger nu 4,5 gånger pengarna, dvs ungefär samma odds som gavs Norge vid vinst mot Brasilien
Citera
2026-07-08, 17:46
Medlem
Citat:
Speloddsen på att Count Binface faktiskt vinner mot Farage i extravalet har sjunkit dramatiskt och ger nu 4,5 gånger pengarna, dvs ungefär samma odds som gavs Norge vid vinst mot Brasilien
Vilket namn alltså: Count Binface? När jag såg det tidigare var jag säker på att det var ett muntert öknamn...

(Count = Greve)
Citera
2026-07-09, 10:48
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Det är helt i sin ordning att landsförrädaren och det mänskliga(?) skräpet Farage förlorar mot en bokstavlig soptunna.
https://bsky.app/profile/eliothiggins.bsky.social/post/3mq5eojano22o
In case you missed it, here's Count Binface's appearance on the BBC this morning. *video*
I thought the journalist doing the interviewer did (an under-appreciated) good job here. By playing it straight, she gave Binface the chance to do the funny bits.
Her keeping a straight face beautifully while you can hear her co-host trying to stifle his laughter in the background was brilliant.
Citera
2026-07-09, 11:44
Medlem
Citat:
Såg Count Binface på BBC:s Newsnight strax före midnatt igår, han var gäst i studion. Cool respons till Farage. Jag reagerade när jag hörde namnet här på Flashback igår, men eftersom jag inte har följt just upplägget inför detta fyllnadsval tidigare så var jag litet osäker då på om det var ett skämtnamn eller någon tjomme som faktiskt hette så på riktigt...

Jag har förresten besökt Clacton-on-Sea på den tiden det var en välmående och livlig badort. Tillbringade några veckor där under en sommar i de yngre tonåren, badade och förbättrade min (redan då rätt goda) engelska. Jag har många fina minnen därifrån, men sedan dess har ju många engelska badorter tyvärr blivit utkonkurrerade av Spanien, Bulgarien och Thailand.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-07-09 kl. 11:51.
Citera
Igår, 09:20
Medlem
Riksreptilens avatar
SVTs morgonprogrammet hade ett rätt långt reportage.

Count Binface får nog ses som vänsterkandidaten då en mer välkänd punkt i agendan sedan tidigare är att förstatliga sångerskan Adele.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in