Citat:
Ursprungligen postat av
Hulebacken
Hjälp mig. Det mesta jag har sett är inte alls så som beskrivs. Om du sett mer får du gärna visa, som sagt är jag beredd att ha fel.
Har läst massor om detta hela mitt vuxna liv i princip, var 100% på att förintelsen hände som som man fick lära sig i skolan när jag började. Ju mer jag läste insåg jag att inget hänger ihop, om just den delen. Resten av kriget är oftast väldigt logiskt. Tyskarna tappade liksom hela sin identitet när det berättas om förintelsen, allt slängs runt. Den röda tråden dör precis där.
Sen får du lägga av med de sista du skrev, hahah. Speilberg har bett om ursäkt för den delen av sin film och erkänt att hans vittne snackade skit, så kom inte med den, ingen är skeptiskt till det, alla vet att det är en lögn.
Det finns en hel del filmmaterial på SVT och även i spelfilmen om Göring som kom nyss.
När det gäller lampskärmarna, vid befrielsen av koncentrationslägret Buchenwald upptäckte allierade soldater makabra föremål tillverkade av mänskliga kvarlevor. SS-läkare och personal hade skurit huden från döda fångars kroppar, garvat den och tillverkat vardagsföremål som knivfodral, bokomslag och mindre lampskärmar.
Detta är vad den historiska och vetenskapliga forskningen visar.
En lampskärm samt delar av tatuerad hud som förvarats vid Buchenwald Memorial testades på nytt med moderna metoder 2023. Rapporten slog fast att föremålet helt säkert är tillverkat av människohud. Detta korrigerade en tidigare, mer osäker undersökning från 1992 som inte kunnat fastställa ursprunget.
https://www.buchenwald.de/en/geschichte/themen/dossiers/menschliche-ueberreste/kleiner-lampenschirm