2026-07-07, 13:31
Medlem
För mig i en intervju med en Svensk som hade varit med i SS hade han själv bevittnat det när en ur Einsatz gjorde det och sen slängde tillbaka delarna till modern.
Citera
2026-07-07, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Går, gör det säkert. Men det känns som onödigt mycket jobb, för det man åstadkommer.
Att slita av en kroppsdel från en frisk människa är nästan omöjligt. Men efter lång och utdragen tortyr, kan det vara möjligt att kroppsdelar lossnar.
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Går det? Absolut. Hände det? Vem vet.

Tyska soldater kunde plocka upp gråtande barn i fötterna och dänga dem med huvudet först i närmsta vägg däremot.
Tyska soldater fick inte agera utanför den disciplin som Wehrmacht krävde. Massmorden skulle ske industriellt. En SS-man som dödade fångar på eget initiativ kunde straffas. Karl Otto Koch, kommendant i Buchenwald, blev till exempel åtalad av en SS-domstol för ha dödat tre lägerfångar, och blev arkebuserad den 5 april 1945.
Senast redigerad av Larus470 2026-07-07 kl. 13:44.
Citera
2026-07-07, 13:40
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Om det var Mietek har han ju bevisats vara en lögnare, som många andra. De spred sin dynga till barn som fortfarande nu i vuxen ålder tror på skiten, och blev rika.

Nej han spred inte dynga!
Jag tror på Mitek (RIP) ty jag tror på människans ondska!
Citera
2026-07-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Jag minns att jag hörde detta från en jude som var på besök i skolan för en herrans massa år sedan. Är ganska säker på att jag även läst om andra som hört det från kanske samma överlevande jude.

Kunde en tysk soldat ta en bebis i armarna och slita av dom från kroppen? Använde man två män som drog i ben och den andra i armar och kroppsdelarna slets utav?

Bonus fråga. Slängdes det verkligen bebisar/barn från höga byggnader som man skulle prickskjuta i luften?

Skröna såklart..

Det är så krigspropaganda ser ut: man försöker demonisera/avhumanisera motståndaren på värsta möjliga vis.
Senast redigerad av Deballerur 2026-07-07 kl. 13:53.
Citera
2026-07-07, 13:56
Medlem
Bajslukts avatar
När jag gick i skolan på 60- och 70-talet fick vi lära oss samma sak och mer därtill. Bland annat lärdes det ut att nazisterna gjorde lampskärmar och tvål av offren. Jag minns en lärare som ofta insinuerade, men aldrig sa rakt ut, att Hitler "älskade" sina hundar lite för mycket.

När mina ungar gick i högstadiet hade de ibland en vecka eller två där majoriteten av studierna ägnades åt andra världskriget. Då kunde de komma hem och berätta att Hitler bara hade en testikel, att han var homosexuell och att han hade en psykos pga amfetaminmissbruk. Vid något tillfälle var ena grabben övertygad om att nazisterna hade, systematiskt, försökt göra om alla bruna ögon till blå. Huruvida den här informationen kom från lärare eller elever minns jag dessvärre inte.

Jag är nyfiken på vad de lär ut idag. Så om någon yngling vill bidra, vore det välkommet.
Citera
2026-07-07, 14:03
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Skröna såklart..

Det är så krigspropaganda ser ut: man försöker demonisera/avhumanisera motståndaren på värsta möjliga vis.
Stämmer. Dock kan man hävda att det med hög sannolikhet fanns en och annan sadist i de tyska trupperna, liksom det funnits i alla grupperingar av liknande slag i världshistorien. Att det skulle ha givits order om såhär pass specifika avrättnings- och tortyrmetoder utanför koncentrationslägren är däremot föga troligt. Men visst, det är inte osannolikt att någon bebis blev både våldtagen och rejält plågad till döds. Liksom det är troligt att någon enstaka fick genitalierna avskurna och intryckta i käften.
Citera
2026-07-07, 14:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Hjälp mig. Det mesta jag har sett är inte alls så som beskrivs. Om du sett mer får du gärna visa, som sagt är jag beredd att ha fel.

Har läst massor om detta hela mitt vuxna liv i princip, var 100% på att förintelsen hände som som man fick lära sig i skolan när jag började. Ju mer jag läste insåg jag att inget hänger ihop, om just den delen. Resten av kriget är oftast väldigt logiskt. Tyskarna tappade liksom hela sin identitet när det berättas om förintelsen, allt slängs runt. Den röda tråden dör precis där.

Sen får du lägga av med de sista du skrev, hahah. Speilberg har bett om ursäkt för den delen av sin film och erkänt att hans vittne snackade skit, så kom inte med den, ingen är skeptiskt till det, alla vet att det är en lögn.

Det finns en hel del filmmaterial på SVT och även i spelfilmen om Göring som kom nyss.

När det gäller lampskärmarna, vid befrielsen av koncentrationslägret Buchenwald upptäckte allierade soldater makabra föremål tillverkade av mänskliga kvarlevor. SS-läkare och personal hade skurit huden från döda fångars kroppar, garvat den och tillverkat vardagsföremål som knivfodral, bokomslag och mindre lampskärmar.
Detta är vad den historiska och vetenskapliga forskningen visar.
En lampskärm samt delar av tatuerad hud som förvarats vid Buchenwald Memorial testades på nytt med moderna metoder 2023. Rapporten slog fast att föremålet helt säkert är tillverkat av människohud. Detta korrigerade en tidigare, mer osäker undersökning från 1992 som inte kunnat fastställa ursprunget.

https://www.buchenwald.de/en/geschichte/themen/dossiers/menschliche-ueberreste/kleiner-lampenschirm
Citera
2026-07-07, 14:11
Avstängd
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det finns en hel del filmmaterial på SVT och även i spelfilmen om Göring som kom nyss.

När det gäller lampskärmarna, vid befrielsen av koncentrationslägret Buchenwald upptäckte allierade soldater makabra föremål tillverkade av mänskliga kvarlevor. SS-läkare och personal hade skurit huden från döda fångars kroppar, garvat den och tillverkat vardagsföremål som knivfodral, bokomslag och mindre lampskärmar.
Detta är vad den historiska och vetenskapliga forskningen visar.
En lampskärm samt delar av tatuerad hud som förvarats vid Buchenwald Memorial testades på nytt med moderna metoder 2023. Rapporten slog fast att föremålet helt säkert är tillverkat av människohud. Detta korrigerade en tidigare, mer osäker undersökning från 1992 som inte kunnat fastställa ursprunget.

https://www.buchenwald.de/en/geschichte/themen/dossiers/menschliche-ueberreste/kleiner-lampenschirm

Nej, finns inga föremål gjorde av människohud. Sluta fjanta dig.

Citatet på slutet säger ”tyder på” hahaha. Förlåt, men där blir det komiskt.
Senast redigerad av Hulebacken 2026-07-07 kl. 14:15.
Citera
2026-07-07, 14:15
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Jag minns att jag hörde detta från en jude som var på besök i skolan för en herrans massa år sedan. Är ganska säker på att jag även läst om andra som hört det från kanske samma överlevande jude.

Kunde en tysk soldat ta en bebis i armarna och slita av dom från kroppen? Använde man två män som drog i ben och den andra i armar och kroppsdelarna slets utav?

Bonus fråga. Slängdes det verkligen bebisar/barn från höga byggnader som man skulle prickskjuta i luften?

Annars är ju kroatiska Ustaša runt 1940 mer känt för sådan typ av våld. Det ryktas t om om att vissa nazister hade sina invändningar mot sådant beteende.

https://en.wikipedia.org/wiki/Usta%C5%A1e
Citera
2026-07-07, 14:18
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Går det? Absolut. Hände det? Vem vet.

Tyska soldater kunde plocka upp gråtande barn i fötterna och dänga dem med huvudet först i närmsta vägg däremot.

https://ctxt.es/images/cms-image-000028611.jpg
Det där är en amerikansk serietidning. Baserad på en myt att det skulle utförts systematiskt!
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2026-07-07 kl. 14:31.
Citera
2026-07-07, 14:26
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Under upproret i Warszawa "erövrade" Dirlewanger ett cancersjukhus för barn och enligt vittnesuppgifter tog Dirlewanger personligen spädbarn i benen och slängde in dem med huvudet före i väggen. Kanske inte riktigt slet loss armarna dock. Och tveksamt om man kan kalla Dirlewanger för "soldat". Förlustsiffrorna för Dirlewanger i Warszawa var 350%, De var ganska värdelösa som soldater och Dirlewanger själv var värdelös som befäl.

Vittnet var en tyskspråkig belgare ("Volksgenosse") i Waffen-SS som tilldelats Dirlewanger som sapör. Han var troende katolik och lämnade efter kriget en redogörelse för Dirlewangers bravader under upproret i Warszawa. Inklusive (vilket gör vittnesmålet av en 17:åring extra trovärdigt) hur hororna Dirlewanger omgav sig med såg ut.

Dirlewanger var tydligen även pedofil och alkoholist. Många i hans bataljon var tydligen oxå (innan kriget alltså) kriminella, psyksjuka osv som uteslutits från Wehrmacht. Taget från minnet så nån får gärna fylla i ev luckor här.
Citera
2026-07-07, 14:28
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Nej, finns inga föremål gjorde av människohud. Sluta fjanta dig.

Citatet på slutet säger ”tyder på” hahaha. Förlåt, men där blir det komiskt.

Du kanske inte är så bra på engelska?

"Only an additional forensic report commissioned in 2023 came to the conclusion after microscopic and genetic examinations that the material of the lampshade - as originally assumed - was "certainly human skin".

"Certainly" betyder "säkert".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in