2026-07-07, 12:18
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Jag minns att jag hörde detta från en jude som var på besök i skolan för en herrans massa år sedan. Är ganska säker på att jag även läst om andra som hört det från kanske samma överlevande jude.

Kunde en tysk soldat ta en bebis i armarna och slita av dom från kroppen? Använde man två män som drog i ben och den andra i armar och kroppsdelarna slets utav?

Bonus fråga. Slängdes det verkligen bebisar/barn från höga byggnader som man skulle prickskjuta i luften?

Glöm inte att judarna blev runkade till döds också.
Citera
2026-07-07, 12:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Trams. Men visst kunde en lägerkommendant dra fram en pistol och skjuta någon han tyckte var irriterande. Nazismen är den minst humana ideologi som någonsin funnits, bara 70 år sedan i högkukturella tyskland.

Dödslägren i Polen är de värsta ställen för människan som någonsin existerat på jorden.

Men inte ens de klassiska "lampskärmar gjorda av hud" är äkta, filmen som visar dem är ett falsifikat.
Citera
2026-07-07, 12:23
Medlem
Twitterturkens avatar
https://www.nytimes.com/1988/11/10/world/time-too-painful-to-remember.html

Tänker du på denna historia?
Citat:
’In the camp there was a cage with a bear and an eagle,’‘ he said. ‘’Every day, they would throw a Jew in there. The bear would tear him apart and the eagle would pick at his bones.’‘ ‘’But that’s unbelievable,’‘ whispered a visitor. ‘’It is unbelievable,’‘ said Mr. Hubert, ‘’but it happened.’‘’
Citera
2026-07-07, 12:23
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Går det? Absolut. Hände det? Vem vet.

Tyska soldater kunde plocka upp gråtande barn i fötterna och dänga dem med huvudet först i närmsta vägg däremot.

https://ctxt.es/images/cms-image-000028611.jpg
"Tyska soldater..." du får det att låta som att det var mer regel än undantag att tyska soldater ägnade sig åt sådana bestialiska metoder. Alla tyska soldater var inte nazister åtminstone inte de i Wehrmacht. Däremot kan säkert SS-soldater ha ägnat sig åt att slå ihjäl barn.
Senast redigerad av Aakerbock 2026-07-07 kl. 12:56.
Citera
2026-07-07, 12:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Trams. Men visst kunde en lägerkommendant dra fram en pistol och skjuta någon han tyckte var irriterande. Nazismen är den minst humana ideologi som någonsin funnits, bara 70 år sedan i högkukturella tyskland.

Dödslägren i Polen är de värsta ställen för människan som någonsin existerat på jorden.

Men inte ens de klassiska "lampskärmar gjorda av hud" är äkta, filmen som visar dem är ett falsifikat.
Fast sånt kunde väl hända i sovjet också.
Citera
2026-07-07, 12:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast det finns myter runt det som inte är sanna, som att de gjorde lampskärmar av huden från de som var tatuerade och det här kan också vara en myt.
Sanningen räcker liksom inte till.

En myt att det gasades runt 6 miljoner judar och att sanningen är ca 200-300.000? Är det så du menar?
För det är det jag kommenterar.

När det gäller lampskärmar finns det en sanning i botten, kommendören för Buchenwald Karl-Otto Koch och hans fru Ilsa hade åtminstonde en, gjord av mänsklig hud. Men det finns inga uppgifter om att detta skulle ha skett i någon större skala.
Citera
2026-07-07, 12:38
Medlem
Citat:
Jag minns att jag hörde detta från en jude som var på besök i skolan för en herrans massa år sedan. Är ganska säker på att jag även läst om andra som hört det från kanske samma överlevande jude.

Kunde en tysk soldat ta en bebis i armarna och slita av dom från kroppen? Använde man två män som drog i ben och den andra i armar och kroppsdelarna slets utav?

Bonus fråga. Slängdes det verkligen bebisar/barn från höga byggnader som man skulle prickskjuta i luften?

Jag har hört detsamma från en överlevare.
Så dom gjorde nog lite varsomhelst
Citera
2026-07-07, 12:50
Medlem
AlfaQhards avatar
Jag har mycket svårt att tro att en kvinna skulle vara gravid så pass länge utan att få missfall i ett fångläger. Jag tror mer att det rör sig en incident där en kvinna fick missfall och det som kom ut var så pass underutvecklat att den föll isär av sig själv.
Citera
2026-07-07, 12:52
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Nej detta var en överlevande jude, han hade flytt från flera läger bland annat. Hur troligt det är vet jag inte.

Om det var Mietek har han ju bevisats vara en lögnare, som många andra. De spred sin dynga till barn som fortfarande nu i vuxen ålder tror på skiten, och blev rika.
Citera
2026-07-07, 13:05
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Under upproret i Warszawa "erövrade" Dirlewanger ett cancersjukhus för barn och enligt vittnesuppgifter tog Dirlewanger personligen spädbarn i benen och slängde in dem med huvudet före i väggen. Kanske inte riktigt slet loss armarna dock. Och tveksamt om man kan kalla Dirlewanger för "soldat". Förlustsiffrorna för Dirlewanger i Warszawa var 350%, De var ganska värdelösa som soldater och Dirlewanger själv var värdelös som befäl.

Vittnet var en tyskspråkig belgare ("Volksgenosse") i Waffen-SS som tilldelats Dirlewanger som sapör. Han var troende katolik och lämnade efter kriget en redogörelse för Dirlewangers bravader under upproret i Warszawa. Inklusive (vilket gör vittnesmålet av en 17:åring extra trovärdigt) hur hororna Dirlewanger omgav sig med såg ut.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-07-07 kl. 13:13.
Citera
2026-07-07, 13:12
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:

Är du hyfsat stark så kan du absolut slita av ett ben eller en arm från en liten bebis. Jämför detta med en kalkon på 5kg. Den kan du lätt slita av vingarna/benen på.
Citera
2026-07-07, 13:14
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Under upproret i Warszawa "erövrade" Dirlewanger ett cancersjukhus för barn och enligt vittnesuppgifter tog Dirlewanger personligen spädbarn i benen och slängde in dem med huvudet före i väggen. Kanske inte riktigt slet loss armarna dock. Och tveksamt om man kan kalla Dirlewanger för "soldat". Förlustsiffrorna för Dirlewanger i Warszawa var 350%, De var ganska värdelösa som soldater och Dirlewanger själv var värdelös som befäl.

Vittnet var en tyskspråkig belgare ("Volksgenosse") i Waffen-SS som tilldelats Dirlewanger som sapör. Han var troende katolik och lämnade efter kriget en redogörelse för Dirlewangers bravader under upproret i Warszawa. Inklusive (vilket gör vittnesmålet av en 17:åring extra trovärdigt) hur hororna Dirlewanger omgav sig med såg ut.

Dessa "vittnen" gjorde allt för att komma undan med skinnet i behåll.

De är inte trovärdiga för fem öre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in